پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:29:29 - شنبه 13 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اگر به فکر درآمد باشید مداحی آسان است / مداحی های امروزی تنها به موسیقی توجه می کنند
یکی از مداحان شهرستان رابر در پاسخ به این سؤال مداحی اهل بیت رسول خدا، علم است یا فن یا عشق ، گفت : مداحی یعنی عشق و علاقه خاص به اهل بیت (ع) است .

مختار افروغ آزاده ۸ سال اسارت ، جانباز ۵۰ درصد ،برادر شهید احمد افروغ ، پاسدار بازنشته ، فرهنگی مسجد امام حسین (ع)، کسی که از سال ۱۳۶۱ در جبهه مداحی می کرد ، گفتگویی با ” صبح رابر” داشت که در ادامه می خوانید:

۱۰۳۳۰۶

مختار افروغ دررابطه با  اولین باری که در هیئت مداحی کردید گفت :میکروفن و فضا بر وضعیت روحی من اثر گذاشته بود ،دعای توسل در جبهه ی دشت عباس مقر لشکر ۴۱ ثارالله بود ، الحمدالله بر ترس و شرمندگی اولیه غلبه کردم و تا اکنون که سنی ار خداوند گرفته ام همچنان در این مسیر مهم هستم.

وی پدر و عمویش  را ازکسانی  که در مداحی بیشترین  تأثیر داشت بیان  کرد و افزود : چون   عمویم اذان گو بود و پدرم مرا با این صدا به مداحی و اذان تشویق کرد، عمویم که اذان گوی خوبی بود به طوری که صدای اذانش در روستا طنین انداز می شود مردم روستا به صدای او علاقه داشتند با توجه به اینکه پدرم مداح خوبی بود.

افروغ مهمترین اصل در مداحی اهل بیت(ع)را دوستی عشق و محبت اهل بیت (ع) دانست و  عنوان کرد : یکی از موارد که می توان بیشتر به آن اشاره کرد اخلاص است،اینکه هرزمان انسان مداحی کند می تواند انجام وظیفه کند هم برآستان مقدس اهلبیت (ع) با وضو وارد شویم ،طیب و طاهر و عاری از هر گونه خودپسندی و غرور .

این مداح مجلس بی ریا ، ساده و عاشق اهل بیت (ع) یک مجلس خوب دانست و گفت : اینکه جوانانی با آن وضعیت نامناسب زمانی که قرآن به سر می گیرندو صدای ناله هایش بلند می شود و  می گویند الهی العفو، فهمیدم که جوانان را در ظاهر نمی توان شناخت بلکه باطنی به وسع دریای عظیم و ژرف دارد .

افروغ  شغل  کشاورزی در کنار  مداحی  انجام می دهد، زیباترین خاطره ای که در شب های قدر داشت را اینگونه بیان می کند  : درسال ۱۳۶۲ در عراق در زمان  اسارتم ، با توجه به اینکه عراقیها از شب زنده داری جلوگیری می کردند ،در زیر پتو قرآن ، دعا و نماز می خواندم .

وی  با بیان اینکه روضه ی حضرت رقیه (س) و حضرت زهرا (س)بیشتر به دل می نشیند  گفت : گریه کردم عقده از دل وا شود، اما نشد در مدینه گشتم و گم کرده ام پیدا نشد جستجو کردم بسی در بین مظلومان ولی از علی و فاطمه مظلوم تر پیدا نشد.

این مداح با بیان اینکه شفای حنجره و مریضی عیالم بهترین هدیه ای که از ارباب گرفته  عنوان کرد و  افزود : حنجره ای که مدت هاست با زمزمه دعای کمیل و ذکر اهل بیت (ع) در شهرستان رابر گدایی می کرد  ، مدتی بود که دیگر نمی توانستم گدای آستان اهل بیت(ع)  را داشته باشم ولی الحمدالله از آنجایی که در دعای کمیل می خوانیم یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ، الحمدالله با عنایت اهل بیت (ع) شفا پیدا کردم .

وی مداحی اهل بیت رسول خدا را عشق و علاقه خاص به اهل بیت (ع) دانست و ابراز داشت :  عشقی که ناشی از حرارت نسبت به اهل بیت (ع) آنجایی که پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: همانا شعله عشق به امام حسین (ع) در دلها همه مومنین است و این شعله عشق هیچ زمان از قلب انسان بیرون نخواهد رفت .

افروغ  از آرزوی شب ها ی قدر  گفت : فرج امام زمان (عج) و اینکه زمان ظهورش زنده باشم ، همچنین در این برهه ی حساس زمان آرزو می کنم که ان شاالله ملت ظالم سرنگون و ملت های مظلوم روز به روز به عظمت شان افزوده شود وشاهد سرنگونی دولت غاصب از مستکبر باشیم .

وی احساسات خود را بزرگترین عیب  و  دل شکستن را  حُسن مداحی خود  دانست و  افزود : هیچ کلاس  مداحی  نداشتیم  و الگوی  من  مداحی های  مرحوم کاظمی – حاج منصور ارضی – حاج عباس فتاح است

افروغ با اینکه اهل کتاب است و کتاب های منتهی الآمال شیخ عباس قمی زندگی چهارده معصوم (ع)- مقتل شهدا –  لهووف سید ابن طاووس – کتب آیت‌الله محمد محمدی اشتهاردیزندگی ۱۴ معصوم (س) را مطالعه   و معرفی کرد  و گفت :عوامل پیشرفت در مداحی مطالعه ، گوش کردن به روضه ها و دقت در آن ، روضه های رهبری، مرحوم کوثری ، مرحوم کافی ، توجه به اصول و موفقیت درمداحی است.

وی با اعلام اینکه مداحان سنتی با حُزن بیشتر می خواندند و مداحان امروز به طرف موسیقی و هیجان رفته اند ، بیان کرد : اگر به فکر درآمد باشید مداحی  آسان ، اما اگر عشق محبت اهل بیت (ع) باشد مداحی سخت است  .

این مداح  دوران جنگ  توصیه اش به جوانانی که تازه پا به این راه گذاشتند را اینگونه گفت : سعی کنیم با مطالعه دقیق نسبت به اتفاقات در کربلا آن هم از منابع معتبر  مثل کتاب لهووف سید ابن طاووس مداحی انجام دهیم.

وی ادامه داد: همچنین از کتابهای قدیمی و حماسی استفاده کنند و فقط مظلومیت امام حسین (ع) در واقعه کربلا را به تصویر نکشند بلکه سعی نمایند شهامت ، شهادت و رهبری امام حسین (ع) را نیز به مخاطبین اعلام نمایید ، یعنی هم صحنه تاریخ کربلا وهم صفحه سفید و روشن کربلا را که برای هر مرحله از زندگی درس عبرتی است  .

افزوغ  با بیان اینکه اگر مداح نبودم در هیئت کار فرهنگی و نوکری ارباب را  می کردم ، افزود : مداحی در  زندگی خودم و بچه ها خیلی تأثیر گذاشته است.

وی در رابطه با اینکه  برای جذب جوانان به جلسات اهل‌بیت (ع)چه می کنید اظهار کرد :تشویق به مطالعه و گوش دادن نوارهای مختلف علما و بعد تجزیه و تحلیل کُتب ائمه اطهار (ع)، به مداحی آهنگران مداح سرشناس  و  کوثری،سید میرداماد – کافی  گوش دهند .

افروغ سبک سنتی را  نوحه هایش بیشتر دوست دارد و اینکه  ساده و روان با معنی و مفهوم است و ادامه داد: اساسی‌ترین دغدغه‌هایی مداحان در شهرستان نبود کلاس ، منبع موثق ، مطالعه ، فقط جو گیری در شهرستان و سبقت در مداحی معضل جامعه است توجه به صداست و به اینکه چه می خواند کار ندارند .

 

وی در پایان  گفت : هرکس مدح اهل بیت را انجام دهد، برای همه عزیز و قابل احترام است ولی باید بداند دراین کار اصل رضایت اهل بیت است و ما نباید از شکل و قالب این کار خارج شویم مداح باید نوکر اهل بیت (ع) باشد و از دروغ ،غلو و بی پایه بودن مطالب جداً خودداری کند .

انتهای  پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب