پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

23:13:27 - پنجشنبه 22 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پای قلیان بالاخره به شهرستان رابر کشیده شد
در شهرستانی که هیچ مغازه ای با نام زغال ، طعم ها و قلیان و … وجود نداشت ، حال شاهد جولان قلیان ها است .

به گزارش “ صبح رابر“با گذر از خیابان شهرستان رابر، چشممان به یک مغازه ای  افتاد که ویترینش را در پیاده روی جلوی مغازه اش گذاشته بود داخل آن انواع و اقسام قلیان با انواع طعم ها .

قلیان

روی تابلوی مغازه را نگاه کردم، نوشته بود عرضه انواع زغال، طعم، قلیان و … ، شنیده ها حاکی از آن است، نزدیک ۲ ماه  این مغازه باز شده است، در شهرستانی که حتی هیچ مغازه ای این نام را یدک نکشیده بود، در حالی که امروز در دید عموم مردم شهرستان و گردشگران از پسر بچه چند ساله گرفته تا بزرگسال را شاهدیم .

جای تأسف است شاهدآنیم که با وجود خطراتی که هم مردم و هم مسئولان به آن واقف هستند، مصرف این دخانیات خطرناک تبدیل به تفریح جوانان شده است. به طوری که باور عده ای از دختران و پسران این شده که، جمع دوستانه بدون قلیان نمی شود.

IMG_20150810_104619 - Copy

قلیان هایی که روی ویترین مغازه نشسته بود و زندگی را تماشا می کرد ، رفتن و ردپای آن و آدمهایی را می دید که به زغال و طعم آن دل می بندند!

قلیان، اما می دانست که سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیانش می کند ، بدون آن که خود متوجه شوند به آن معتاد می‌شوندو تهدیدی برای سلامت انسان است .

او بارها و بارها تاجهای شکسته ، زغال های تکه پاره شده رادر لابلای خاکسترها دیده بود تفریح اش می خواند و فکر می کرد شاید پرده ضخم دل آدمها با این طعم ها و آوازها کمی بلرزد.

روزی چندین نفر از ان حوالی رد می شد، آواز ( صدای قل قل ) قلیان را که شنیدند، گفتند : بهتر است سکوت کنی و دیگر آواز نخوانی ، آدم ها صدایت  را دوست ندارند ، می گویند بد شگونی و جز بدی چیزی نداری .

طعم حقیقت تلخ صدایی که بوی دل بستن می دهد و آدمها عاشق دل بستن اند. دل بستن به هر چیز کوچک و بزرگ .

همانطور که می دانید عرضه و دسترسی آسان به مواد دخانی یکی از مهمترین عوامل اجتماعی تسهیل کننده در مصرف این ماده ی دخانی است که موجب افزایش رو به رشد مصرف قلیان در میان جوانان و نوجوانان می شود .

نتایج یک تحقیق میدانی نشان می دهد که جوانان به دلیل الگوبرداری از والدین مصرف کننده، فشار و تشویق همسالان، کسب پرستیژ اجتماعی کاذب در بین دوستان و هم سن و سالان ، عدم برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت،عدم اشتغال و نداشتن فعالیت های مثبت اقدام به کشیدن سیگار یا قلیان می کنند.

اگر مصرف سیگاریا قلیان درمردان و زنان را با نگاهی متفاوت بررسی کنیم، می بینیم که مصرف کنندگان مواد دخانی تهدید کننده سلامت مادران و پدران است که با مصرف دخانیات نه تنها خانواده بلکه جامعه را نیز دچار مشکل خواهد کرد. قابل توجه است که متخصصین مصرف هر وعده قلیان را معادل حداقل ۴۰ تا ۳۰۰ سیگار دانسته اند.

مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

سبک زندگی غلط بر افزایش بیماری های زیادی همچون سرطان و ناباروری اثر گذار بوده است، همچنین کاهش سن مصرف دخانیات از ۱۴ سال به ۱۰ سال هشداری است که نباید آن را نادیده گرفت. خطراتی که پدران، مادران و فرزندان آتی این شهرستان را تهدید می کند می بایست توسط مسولین به دقت رصد شود و با برنامه ای دقیق به پیشگیری از این آسیب ها پرداخت.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب