پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:46:20 - یکشنبه 25 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرخه اقتصادی کشاورزی رابر در بلایی که صدا ندارد
خشکسالی روزهای سختی را برای اقتصاد در شهرستان رابر رقم زده است؛ روزهایی که کاهش تولید محصولات زراعی در کنار کرم خراط و سرمازدگی نگرانی های ناشی از کاهش محصولا ت کشاورزی را در پی دارد .

به  گزارش ” صبح رابر”خشکسالی به عنوان بی‌سر و صداترین بلایای طبیعی در چند سال اخیر در شهرستان رابر، خودنمایی می کند ،این بحران ناشی از خشک‌سالی به مراتب بیشتر از سایر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، آتش‌فشان و حتی زلزله است.

خشکسالی روزهای سختی را برای اقتصاد در شهرستان رابر رقم زده است؛ روزهایی که کاهش تولید محصولات زراعی در کنار کرم خراط و سرمازدگی نگرانی های ناشی از کاهش محصولا ت کشاورزی را در پی دارد .

این خسارات و نگرانی ها که گویای روزهای سختی برای بخش کشاورزی شهرستان شده است، کاهش نزولات آسمان، برداشت بی‌رویه آب، با توجه به اینکه در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه بارندگی در سطح مطلوبی نبوده است و به عبارتی در این دو ماه بارشی برای کشت محصولا ت دیم وجود نداشته است امسال با کاهش تولید گندم دیم که بخش اعظمی از محصول گندم و جو شهرستان را به خود اختصاص می دهد، روبه روشد.

جبران خسارتی که شاید بتواند بخشی از مشکلا ت کشاورزان را در سال جاری بهبود ببخشد اما قطعا نخواهد توانست آثار و پیامدهای این پدیده جوی را به دلیل موقعیت جغرافیایی خود با آن دست به گریبان است، حل کند.

شغل اصلی مردمان‏ این شهرستان در حوزه کشاورزی و باغداری و دامداری است که دارای مشکلاتی از جمله کم آبی، نبود اعتبارات کشاورزی، عدم مهار روان آب های شهرستان و نبود صنایع تبدلی و هیچ کارخانه از جمله نبود کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی می باشد،که نیازمند نگاه ویژه دولتمردان کشور است .

با توجه خشکسالی های مکرر به مشکلات کمبود آب در شهرستان ، هجوم کرم خراط به درختان گردو و شرایط آب و هوایی وضعیت سختی در این منطقه وجود دارد ،امسال با این وضعیت آب و چرخه ضعیف کشاورزی توجه لازم به این بخش را بسیار می طلبد .

انتظارمی رفت که در زمینه اقتصاد و توسعه روستاها و حمایت از بخش‌های کشاورزی یک گام بلند برداشته شود و این بخش را حمایت کنند. کما اینکه، جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و توسعه کشاورزی دو سال پیش در زمینه مبارزه با کرم خراط کود شیمیایی انجام شد، اما کافی نبود.

یکی از کشاورزان به نام عباس حسینخانی که۳۷ سال ساکن روستای نمونه گنجان وبه مدت ۱۲ سال در کنار کار خود به حرفه کشاورزی مشغول می باشم گفت :هر ساله به مقدار یک تن از انواع نوری به همراه میوه گیلاس و آلبالو به شهرستان همجوار صادر می گردد.

وی افزود : در زمینه مدیریت آب با توجه به خشکسالی جهت کمتر تبخیر آب با پوشاندن پای درختان از نایلون استفاده می کند

حسیخانی اظهار کرد : در زمینه کشاورزی با توجه به جریان رودخانه فصلی در منطقه می توان با ساخت سده های انحرافی با کمبود کم آبی مبارزه نمود .

با توجه به تحریم های گسترده اقتصادی که از سوی مستکبرانی چون آمریکا و کشورهای غربی که به ظاهر مدعی حقوق بشر و برقراری امنیت و صلح در جهان هستند باید با عزم ملی و ارداه ملی و داریت و مدیریت عقلانی و مسئولانه بیش از پیش دولت و دستگاه های مربوطه، بار دیگر با پیروزی و سربلندی از این توطئه و دسیسه دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران، سربلند بیرون آییم .

همانگونه بسیاری از اقتصاددانان ریشه اقتصاد را در فرهنگ می دانند به درستی رهبر فرزانه انقلاب مسیر را برای مردم و مسئولین معین فرمودند و ریشه اقتصاد مقاومتی در اصلاح الگوی سبک زندگی بر اساس الگو اسلامی و ایرانی است

امید است با همکاری مسئولان و مردم شاهد خروج مردم از دغدغه و نگرانی بحران آب در کشاورزی باشیم.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب