پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:39:30 - پنجشنبه 29 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پدر و مادر؛ سرمایه های ناب انسانی
خانواده ، نخستین نهاد اجتماعى و شالوده‌ى حیات اجتماعى محسوب مى‌گردد. اگر اخلاق و تربیت در خانواده نهادینه شود و اعضاى خانواده، حقوق یکدیگر را رعایت نمایند، جامعه‌اى سالم و سرشار از مهر و محبت خواهیم داشت .

به گزارش” صبح رابر” حجت الاسلام مهدی شریفی درگفت و گو با خبرنگاربوتیادر مورد حقوق پدر و مادر بیان کرد: حق والدین برگردن فرزند آن قدر سنگین است که فقط خداوند متعال از آن آگاه است. همان‌طور که کسى نمى‌تواند شکر پروردگار را به جا آورد، شکر والدین نیز چنین است؛ پس آنچه برجاى مى‌ماند، اطاعت و فرمانبردارى از پدر و مادر و دعاى خیر در حق آنهاست و خداوند متعال نیز هرگز غیر از این را از فرزندان نخواسته است .

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در مورد مقام والاى پدر و مادر همین بس که در قرآن پس از مقام توحید، به مقام والاى والدین پرداخته شده است تا جایى که فرزند حق ندارد به آنها کوچک‌ترین تندى نماید. این بیان نشان مى‌دهد، که هیچ اهانت و بد اخلاقى نسبت به پدر و مادر قابل قبول نیست و چنانچه کوچک‌ترین رفتارى باعث شود مادر یا پدر از فرزند خود برنجند، غضب الهى را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه نائین تصریح کرد: این سرمایه و هدیه‌ى الهى آنقدر در درگاه خداوند مقام و منزلت دارد که آزار و اذیّتش عواقب بدى به همراه دارد. کسانى که این سرمایه‌ى بزرگ دنیایى و آخرتى را در کنار خود حس مى‌کنند و از آن بهره‌مند هستند، فرصت را از دست ندهند و توشه‌ى آخرت‌شان را با احترامِ دو چندان به آنان ، پر بارتر و سنگین‌تر نمایند، در برابر این نعمت الهى فروتنى و خشوع نمایند تا دعاى خیر او همیشه همراهشان باشد.

حجت الاسلام شریفی افزود: کسانى نیز، که از نعمت پدر و مادر محروم هستند، مى‌توانند به مزار او بروند و از خداوند منان براى او طلب مغفرت نمایند. از وظایف اخلاقى فرزندان این است ، که در زمان حیات و ممات والدینشان از آنان قدردانى کنند و بدانند که هیچ دعایى به اندازه‌ى دعاى پدر و مادر در حق آنان مؤثر نیست .
وی با انتقاد از رفتار بعضی فرزندان در قبال والدین خود اظهار داشت: با وجود اینکه آیات و روایات فراوانى نسبت به احترام به والدین وجود دارد و حق این بزرگواران را گوشزد کرده‌اند، امّا باز هم شاهدیم که فرزندان به گونه‌اى با پدر و مادر خویش برخورد مى‌کنند که گویى آنان کنیز و غلام حلقه به گوش شان هستند.

حجت الاسلام شریفی در پایان اظهار داشت:گاهى والدین آنقدر صبورى از خود نشان مى‌دهند تا فرزند بد اخلاق‌شان بزرگ شود و خود صاحب فرزند شود، تا همان طور که او با پدر و مادرش رفتار نموده ، فرزندش با او رفتار کند و به یاد بد رفتارى‌هاى خود بیفتد.

ادامه دارد

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب