پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:34:25 - دوشنبه 9 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دلیل تاکید رهبری به نقش روستانشینان در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشترین بخش فرمایشات خویش را به بحث مهم اقتصاد مقاومتی و البته لزوم توجه به نقش قشر روستانشین جامعه در این امر اختصاص می دهند، می تواند زمینه توجه بیشتر دولتمردان و نیز بخش های مختلف اقتصادی را به این مهم فراهم آورد

به گزارش ” صبح رابر”  به نقل از اروم نیوز ، اقتصاد مقاومتی و ایستادگی در برابر تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب برای دولت ها، جزو الزاماتی است که رهبر انقلاب در چند سال اخیر خطاب به دولتمردان تاکید داشته اند و برخورداری از نگاه مقاومتی در امر اقتصاد را یکی از ضروریات موفقیت در بخش اقتصاد دانسته اند.

بالا بردن توان اقتصاد داخلی و دوری از واردات به عنوان رمز موفقیت های دولت ها و نیز بخش خصوصی در اقتصاد یکی از مواردی است که رهبر انقلاب اسلامی در دیدارهای خویش با دولتمردان و دست اندرکاران اقتصادی کشور داشته اند و توجه به ورود مردم به اقتصاد را به آن ها گوشزد کرده اند.

حال اینکه ایشان اقتصاد مقاومتی را راه حلی مهم برای داشتن اقتصاد پویا و کارآمد در عرصه داخلی و بین المللی می دانند و در بیانات خویش توجه ویژه ای به امر اقتصاد مقاومتی و نیز بالا بردن توان تولید داخلی در بخش های مختلف می دانند. هرچند این امر را تنها یکی از امورات مربوط به تحقق اقتصاد متکی به داخل اعلام می نمایند.

حال پس از گذشت چند سال از تاکیدات رهبری بر نقش اقتصاد مقاومتی در بالا بردن توانمندی های داخلی، فرمایشات ایشان در دیدار اخیر با دولتمردان نکات جالب و مهم تری را شامل می شود که بررسی برخی از این بیانات خالی از لطف نیست.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود، توجه به نقش روستاییان را جزو ضروریات برنامه ریزی های دولت در حوزه کشاورزی دانستند و فرمودند: «یک مسئله‌ی اساسی‌ای که این عمدتاً [مربوط به‌] وزارت کشاورزی است -منتها فقط کار وزارت کشاورزی نیست- تمرکز بر روستا است. یعنی واقعاً این را یکی از بخشهای اساسیِ برنامه‌ریزی دولت باید قرار داد: ما متمرکز بشویم روی روستا. حرفش را در سالهای مختلف خیلی زده‌ایم امّا این کار عملاً اتّفاق نیفتاده. ما بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم، به بعضی از شهرها ببریم.»

این بند از بیانات رهبری در حوزه کشاورزی می تواند در چند محور مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این محورها توجه به روستانشینان به عنوان بخش جدایی ناپذیر حوزه کشاورزی و ارتقای این حوزه از وضعیت فعلی به وضع مطلوب است که ایشان به طور مستقیم بیان و تاکید کرده اند.

شاید اینکه رهبر انقلاب اسلامی توجه به نقش روستانشینان را ضرورت موفقیت در بخش کشاورزی می دانند و بر لزوم توجه دولت به این قشر آسیب پذیر تاکید دارند، نکاتی را یادآوری کند که برخی مسئولان ارشد کشور در ماه های اخیر به آن اشاره داشته اند و در صدد از بین بردن نقش پررنگ روستاییان در پیشرفت و ارتقای رتبه اقتصادی کشور بوده اند.

البته ایشان در ادامه همین فرمایش، با ذکر نمونه هایی از نقاط مختلف کشور یادآوری می نمایند که توجه به بخش صنایع تبدیلی و نیز ورود این صنایع به روستاها و شهرهای درگیر در امر اقتصادی راهکار رسیدن به اقتصاد مقاومتی و موفقیت در بخش اقتصادی جامعه است، چنین بیان می نمایند که «ما بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم، به بعضی از شهرها ببریم.»

حال اینکه دولت ها در وارد کردن بخش صنایع تبدیلی به بدنه جامعه و بخش هایی که در کشاورزی نقش اساسی و مفید ایفا می کنند تا چه حد موفق بوده اند، خود جای توجه و بررسی دارد که شاید نتایج حاصل از این بررسی ها چندان خوشایند دولتمردان و دیگر دست اندرکاران این بخش نباشد.

شاید تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر همراهی دولت با نهادهای اجراکننده طرح های اقتصاد مقاومتی همانند سازمان بسیج مستضعفین جزو نکات جالب توجهی باشد که در دیدار اخیر به آن تاکید داشته اند.

اینکه سازمان بسیج مستضعفین نقش اساسی در تحقق شعارهای مربوط به اقتصاد مقاومتی داشته و به عنوان اصلی ترین همراه مردم در بالا بردن تولیدات داخلی به شمار می رود، در این فرمایشات رهبری نیز تجلی یافته و ایشان دولت را به طرح ریزی برنامه هایی نظیر طرح های بسیج در رسیدن به اقتصاد مقاومتی دعوت کرده اند.

البته بیانات رهبری در مورد تشکیل ستاد فرماندهی قوی، هوشمند و نافذالکلمه برای تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از توانمندی های داخلی و دولتی برای رسیدن به اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی نیز جالب توجه است چراکه ایشان رمز عبور از بحران های اقتصادی را تشکیل تیم قوی و مقتدر در حوزه اقتصاد مقاومتی خلاصه می کنند و در هز برهه از زمان دولت ها را به بهره گیری از توانایی های داخلی فرا می خوانند.

به هر حال، بیانات رهبر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با دولتمردان می تواند به عنوان نقشه جامع و الگوی اصلی برای رسیدن به نتایج مطلوب در حوزه اقتصاد مقاومتی و نیز افزایش راندمان کاری در حوزه کشاورزی در روستاهای کم برخوردار و تغییر سطح زندگی در این بخش ها شد.

امید که دیدارهای آینده رهبری با دولتمردان و دست اندرکاران اقتصادی شامل بیاناتی در مورد تحسین این بخش به دلیل بهره گیری از توانمندی های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و گزارشات مسئولین نیز دربرگیرنده واقعیاتی از توانمندی ها و افزایش بهره گیری از توانمندی های داخلی باشد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب