پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:30:50 - سه شنبه 10 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کسانی که از فتنه تبری نجستند قانون را زیر پا گذاشتند / آیانظارت استصوابی فقط مختص شورای نگهبان است
قائم مقام هئیت نظارت بر انتخابات در استان کرمان بیان کرد: همچنین بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده است ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزرا نظارت دارد آیا کسی میپذیرد

به گزارش ” صبح رابر” به نقل از “آرمان کرمان” ، محمد علمی مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان کرمان در بازدید از مجتمع رسانه ای کویر در نشست تخصصی بررسی جایگاه شورای نگهبان ضمن تشکر و قدردانی از خبرنگاران جوان و انقلابی که همیشه مورد عنایت حضرت امام و مقام معظم رهبری بودند که برای اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی تلاش می نمایند در خصوص اهمیت و جایگاه شورای نگهبان اظهار داشت:اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و این جایگاه رفیع و مهم در میان ارکان نظام اسلامی بر گرفته از اصول قانون اساسی و منویات و فرمایشات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری می باشد.

قائم مقام هئیت نظارت بر انتخابات در استان کرمان با بیان اینکه انتخابات کار مهم و سرنوشت سازی است که درهمه ارکان نظام تاثیرگذاراست ابراز داشت: طبق اصل ۹۱ قانون اساسی، شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی را برعهده دارد و مصوبات مجلس شورای اسلامی  رااز نظر عدم مغایرت با احکام اسلام و قانون اساسی بررسی می نماید.

علمی گفت: در کنار این مسئولیتها طبق اصل۹۸ ، تفسیر قانون اساسی نیز برعهده شورای نگهبان است ضمنا در اصل ۹۹ وظیفه دیگری برعهده این شوراگذاشته شده و آن نظارت برانتخابات مجلس خبرگان رهبری،ریاست جمهوری،مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی است که این نظارت  طبق قانون نظارتی استصوابی و موثر درتمام مراحل انتخابات اعم از تائید صلاحیت کاندیداها،برگزاری سالم  انتخابات و تائیدنهائی انتخابات  برعهده شورای نگهبان می باشد.

اعضاء هیات نظارت استان چه کسانی هستندو چه وظیفه ای برعهده آنهاست؟

وی اظهار داشت: اعضاء هیات نظارت استان در انتخابات اسفندماه جاری ۵ نفر می باشند که حجت الاسلام والمسلمین علی توکلی زاده رئیس، حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی عضو,غلامحسین کوشان عضو،احمد فتحی عضوف و محمدعلمی قائم مقام، اعضای آن هستند.

علمی در رابطه با وظیفه اعضای هیات تصریح کرد: یکی از وظائف آنها معرفی و پیشنهاداعضاء هیات نظارت شهرستان هابه هیات مرکزی نظارت است که پس از بررسی های لازم  ابلاغ سه نفر بعنوان اعضاء هیات نظارت شهرستان صادرمی گردد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان کرمان بیان کرد: وظیفه دیگر رصدکردن جریانات سیاسی و شناسایی کاندیداهای احتمالی و فعالیتهای تبلیغاتی زودهنگام است که درزمان انتخابات مورد بهره برداری و ارزشیابی کاندیداها قرارمی گیرد.

بررسی  صلاحیت کاندیداها چگونه انجام می شود

طبق ماده ۵۰ قانون انتخابات، هیاتهای اجرایی مراکز حوزه انتخابیه موظفند ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت نام باتوجه به نتایج بدست آمده از بررسی های لازم در محل و بااستفاده از نتایج استعلام های مراجع ذی صلاح نظر خود را به هیات نظارت استان اعلام نمایند.

هیاتهای نظارت استان نیز پس ازبررسی های لازم  وضمن کسب نظر هیات مرکزی نظارت مراتب تائید یا رد صلاحیت کلیه داوطلبان را بااستناد قانونی طی صورتجلسه ای به فرمانداران مراکز حوزه انتخابیه اعلام می نمایندولی نظرنهائی توسط شورای نگهبان به وزارت کشورابلاغ می گردد.

وی یادآورشد:درصورتی که هیاتهای اجرایی بررسی درمحل را بادقت کافی و تحقیقات لازم انجام دهندهجمه های گسترده بطور قطع نسبت به هیاتهای نظارت و شورای نگهبان کم خواهدشد.وی اظهارامیدواری کرد دراین دوره هیاتهای اجرایی به این ماده قانونی بیشترتوجه نمایند.

پایبندی همگان به قانون، لازمه جلوگیری از هرج ومرج است

وی با بیان اینکه اصولاً فلسفه وضع قانون، جلوگیری از اختلافات،هرج و مرج و هنجار شکنی است ؛ ابراز داشت:انجام این مهم جز پایبندی همگان به قانون محقق نمی شود،لذا بدیهی است قبل از ورود به جزئیات قانونی ، باید اصول و کلیات قانون و محکمات و متشابهات  آن را بشناسیم و راه ورود به مسائل قانونی را بیاموزیم.

قائم مقام هئیت نظارت بر انتخابات در استان کرمان در خصوص اهمیت امر نظارت بر اجرای قوانین اظهار داشت: هر مجموعه ای قوانین خاص خود را دارد برای حسن انجام امور لازم است در کنار مجریان مربوطه نظارت قوی بر اجرای قانون وجود داشته باشدتجربه هم این موضوع راتائیدمی کند که درهرجا مسئولین نظارتی در دستگاههای مختلف به وظیفه نظارتی خود خوب عمل کردند هم کارها خوب انجام شده و هم مردم راضی بودند .

شورای-نگهبان-کرمان

این مقام مسئول در ادامه افزود: بنابراین در کنار قوانین موضوعه و مجریان قانون، باید نظارت جدی و مستمر انجام بگیرد تا ارکان نظام متزلزل نشود به این معنی که هیچ گونه عدولی از قانون صورت نگیرد که این مسئله همان نظارت استصوابی می باشد و در قانون اساسی امر نظارت بصورت مطلق و بدون قید و شرط آمده است و اساساً اگر نظارت استصوابی نباشد ، هیچ فایده ای بر آن مترتب نیست و به اصطلاح خروجی مثبتی ندارد.

علمی با اشاره به اینکه قانون مجموعه ای بهم پیوسته می باشد؛ ابراز داشت: باید با احترام به قانون، نیازها و مشکلات مردم  و جامعه را رفع نماییم و در برابر آن همگی تسلیم باشیم و در همه حال محکمات قانون اساسی را مد نظر قرار دهیم به عنوان مثال بر طبق ماده ۴ قانون اساسی تمام مقرراتی که در کشور به هر شکلی و به هرنحوی وضع می شود نباید خلاف شرع و قانون اساسی باشد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: مواد قانونی رابصورت گزینشی نباید انتخاب و بنفع شخصی  و گروهی از آن بهره برداری نمود ضمن اینکه در متن قانون اساسی آزادی افراد به عنوان یک اصل آمده است اما نباید خلاف عرف و قانون اساسی  از کلمه آزادی سوء استفاده به عمل آید چنانچه در گذشته شاهد بودیم برخی به بهانه آزادی حتی علیه محکمات قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی شعارمی دادند.

آیانظارت استصوابی فقط مختص شورای نگهبان است

علمی با اشاره به اینکه در اصل ۱۱۰ قانون اساسی ، یکی از وظایف و اختیارات رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام است  گفت: دراینجا پر واضح است که نظارت استطلاعی نیست  ودرزمان حضرت امام و مقام معظم رهبری هم این اصل با قاطعیت در موارد مختلف بصورت موثر و کامل اجراگردیده  و می گردد.

این مقام مسئول در ادامه گفت:در اصل ۱۵۶ قانون اساسی نیز آمده است  از وظائف قوه قضائیه نظارت بر حسن اجرای قوانین است و این قوه برای اجرای این وظیفه حکم قضائی صادرمی کندو تنها به اطلاع و آگاهی خود از تخلف قانع نمی شود .

مسئول-دفتر-نظارت-و-بازرسی-انتخابات-شورای-نگهبان-استان-کرمان

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان کرمان اعلام کرد: همچنین بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده است ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزرا  نظارت دارد آیا کسی میپذیرد این نظارت تنها استطلاعی باشد و رئیس جمهور تنها نظاره گرباشد؟ یانه همیشه رؤسای جمهور نظارت  خودرا  استصوابی دانسته و از حق دخالت و امرو نهی وزارتخانه ها استفاده کرده و می نمایند؟

ناظرین شورای نگهبان  خود را ملزم به ولایتمداری ، رعایت قانون و امانتداری میدانند

علمی در خصوص نحوه انتخاب ناظرین گفت:  یک هیئت گزینشی در تمام دفاتر وجود دارد و افرادی که برای امر نظارت داوطلب می شوند و یا توسط اعضا شناسایی می شوند توسط این هیئت مورد بررسی قرار می گیرند.ملاکهای گزینش این افراد شامل ولایتمداری ، اعتقاد به  نظام و ولایت مطلقه فقیه ، امانت داری ، آشنایی با قانون و ملزم دانستن خود به اجرای قانون است.

وی در خصوص جوسازی های اخیر نیز بیان داشت: کسانی که به خودشان اجازه می دهند و بدون توجه و براساس نظرشخصی خودقانون اساسی را تفسیرمی کنندباید بدانندتفسیر قانون اساسی تنها برعهده شورای نگهبان است  و آنها فقط مجری قانون هستند و نه مفسر آن!

کسانی که از فتنه تبری نجستند قانون را زیر پا گذاشتند

وی در پاسخ به این سوال که نقش افراد در فتنه چه تاثیری بر بررسی صلاحیتشان دارد، بیان داشت: در رابطه با فتنه مقام معظم رهبری یک حکم حکومتی دارند وآن این بود که فتنه خط قرمز ماست و همه باید در مقابل آن موضع بگیرند.

علمی ادامه داد: کسانی که در فتنه بودند و تبری نجستند و ساکت ماندند هیاتهای نظارت و شورای نگهبان  براساس وظائف قانونی خود عمل خواهند نمود.

استقبال شورای نگهبان از شفاف شدن وضعیت مالی کاندیداها

وی در خصوص تخلفات مالی کاندیدا ها بیان داشت: وزیرمحترم کشور اعلام کردند که تصمیم دارند میزان هزینه های کاندیداها و محل تامین آنها را شفاف سازی نمایندکه قطعا مورد استقبال مردم و دستگاههای اجرایی و نظارتی قرارخواهدگرفت.

علمی در خصوص استفاده کاندیداها از امکانات دولتی برای تبلیغات زودهنگام اعلام کرد: کسانی که می خواهند واردمجلس شوندو برای امنیت و آرامش کشور قانون وضع کنند باید اصول اخلاقی و قانونی  را در همه حال مخصوصا قبل از شروع تبلیغات قانونی رعایت کنند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب