پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:23:34 - سه شنبه 18 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماه مبارک رمضان درشهرستان رابر
حالا که یک بار دیگر به مهمانی خدا دعوت شدیم چه طور فرصت را غنیمت بشماریم …از خدا بخواهیم خودش به ما توفیق بدهد به گزارش“صبح رابر “مردم شهرستان رابربا آغاز  فرا رسیدن ماه بندگی خدا را با اجرای سنت دیرینه و کهن به غبار روبی و عطر افشانی  مساجدو خانه تکانی می پردازند.در این […]

حالا که یک بار دیگر به مهمانی خدا دعوت شدیم چه طور فرصت را غنیمت بشماریم …از خدا بخواهیم خودش به ما توفیق بدهد

به گزارش“صبح رابر “مردم شهرستان رابربا آغاز  فرا رسیدن ماه بندگی خدا را با اجرای سنت دیرینه و کهن به غبار روبی و عطر افشانی  مساجدو خانه تکانی می پردازند.در این ماه آثار جرم و جنایت کاهش پیدا می کند و مردم علاوه برجسم معنوی، روح معنوی پیدا می کند

 ماه رمضان که نهمین ماه سال قمری است روزه می گیرند و این کار را با دقت تمام انجام می دهند و تقریباً یک ساعت قبل از اذان صبح غذایی که آن را ( سحری ) می نامند صرف می کنند و پس از آن تا غروب روز بعد هیچ آب آشامیدنی و یا غذایی نمی خورند. سحری که مردم رابر تهیه می کنند اغلب  خرما و سبزی وانواع پلوها و خورشت ها می باشند که بعد از خوردن آن به نماز و نیایش می پردازند. روزها ختم قرآن در مساجد برپا می کنند و بعد از ختم قرآن به نماز جماعت می پردازند.

زولبیا و بامیه نیز از شیرینی های خاص ویژه ماه مبارک رمضان است که طرفداران بسیاری دارد و هنگام افطار از آن استفاده می شود.

۱۲۰ جلسات قرآن درماه مبارک رمضان در شهرستان رابربرگزار می شود که جلسات متعدد قرآن به قرائت  قرآن، تفسیر قرآن ،بیان احکام، تفسیر، تجوید، روخوانی و روانخوانی قرآن، دعاهای ماه مبارک رمضان و ختم یک جزءاز قرآن کریم در هر روز ماه مبارک رمضان ،راهنمایی و ارشاد مردم به ویژه مشاوره خانوادگی، رفع اختلاف، اصلاح بین مردم، دعوت به تقوا و پاک‌دامنی، امر به معروف و نهی از منکر، سرکشی و دلجویی از یتیمان، فقرا، مستمندان و سرکشی از خانواده های بزرگوار شهدا و جانبازان عزیز در صورت توانایی بخشی ،افطاری به ایتام و شبهای قدر افطاری دادن و شب زنده داری و جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی به نیازمندان و تحویل کمکهای مردمی به کمیته امدادامام خمینی(ره)، یا به مساجد یا به نیازمندانی که در سطح شهر وجود دارد از برنامه های عمومی است .

 و  از محورهای فعالیت حوزه های مقاومت بسیج به برپایی و برگزاری کلاس های آموزش خانواده و کلاس آموزش احکام و قرآن و کارگاه های عملی آموزش طهارت، شیوه محاسبه خمس و زکات،امر به معروف و نهی از منکر، سرکشی و دلجویی از یتیمان، فقرا، مستمندان و سرکشی از خانواده های بزرگوار شهدا و جانبازان عزیز در ماه مبارک رمضان باشد

برای افطار دررابرمردم از غذاهای خاصی که فقط مخصوص این ماه است استفاده می کنند که زولبیا و بامیه و رنگینک و آش جزء آنها می باشد و بعد از افطار به دیدن یکدیگر می روند و این دید و بازدیـد را ( ماه رمضانی ) می گویند. در شهرستان رابر شب های قدر را بسیار محترم می شمارند و دراین شب ها به مساجد و حسینیه ها می روند تا صبح بیدار می مانند ودعا می خوانند.

بعضی به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته از مدتی قبل از ماه مبارک رمضان در روز هایی که بشود روزه رفت روزه می گیرند.

در ایام ماه مبارک رمضان بعضی نذر دارند و افطاری می دهند و بطور کلی مهمانی ها در این ماه بصورت افطاری برگزار می شود.

 

برنامه های ویژه و مناسبتیبرپایی مراسم جشن میلاد حضرت امام حسن(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان، احیای شب های قدر بزرگداشت روز قدس و عید سعید فطر، از دیگر برنامه ها در ماه مبارک رمضان است.

همچنین، در برخی از نقاط رابر مرسوم شده که در روز ولادت حضرت امام حسن(ع) برخی از افراد خیر، هزینه آرد و دستمزد یک یا چند نانوا را پرداخت کرده و در روز نیمه ماه مبارک رمضان، به صورت صلواتی به مردم نان می دهند، این سنت حسنه را می توان با کمک افراد خیری داد و از کریم اهل بیت،‌ حضرت امام حسن مجتبی(ع) در انفاق و خیرات تبعیت کرد.

این شب ها هم از بعد مادی و هم از بعد معنوی با شب های دیگر ماه مبارک رمضان تفاوت دارد.

 

روزهایی که به شهادت برخورد می کنند دعوت از روحانی به سوگواری ائمه (ع) عزاداری ، روضه خوانی می پردازند و روز میلاد امام حسن مجتبی (ع)به برگزاری جشن و افطاری در مساجد یاخانه هاو همسایگان و نیازمندان می دهند

 

شب های احیا : شبهای لیله القدر
ازویژگی های شب قدر همچون تعیین سرنوشت یک ساله و بلکه چندین ساله اشخاص، شب رهایی از بیماری ها و رنج ها، شب نزول قرآن و شب ولایت، در این ایام و لیالی ضروری است.

 

درشب های نوزدهم، بیستم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان رابری ها در این شبهای پر فیض وبرکت زنان و مردان اکثرا درمساجد و خانه ها احیا می گیرند خانواده ها سعی می کنند فرزندانشان را به همراه خود در مساجد ببرند و تا از واعظ و سخنرانی روحانی در مسجد که پیرامون فضیلت این ماه مبارک و احیاء و زنده داری شبهای لیله القدر است بیشتر بدانند در این شبها بعد از خوردن افطاری مومنین به مساجد رفته تا وقت سحر به دعا خواندن و راز و نیاز با پروردگار می پردازند که در این شبها دعاهای مخصوصی می خوانند و قرائت قران در این شب ها انجام می شود.وافطاری یاسحری به مساجد، خانه ها ،همسایگان و نیازمندان می دهند

مقام معظم رهبری درباره ویژگی ها و فواید این شب ها می فرماید:« در ماه رمضان… (در همه روزها و شب‌ها) دل‌هایتان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانی‌تر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدس لیله‌القدر آماده شوید؛ که «لیله‌القدر خیر من الف شهر؛ تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند؛ دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند. شب سلم و سلامت معنوی«سلام هی حتی مطلع الفجر» شب سلامت دل‌ها و جان‌ها، شب شفای بیماری‌های‌ اخلاقی، بیماری‌های معنوی، بیماری‌های مادی و بیماری‌های عمومی و اجتماعی؛ که امروز متاسفانه دامان بسیاری از ملت‌های جهان، از جمله ملت‌های مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه این‌ها، در شب قدر ممکن و میسر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر بشوید».(۵)بیدارشدن در سحرهای ماه مبارک رمضان

از قدیم الایام برای بیدارشدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال مخصوص سحر از وسایل و روشهای گوناگونی استفاده می کردند. بعضی از این روش ها امروزه نیز متداول و برخی منسوخ شده

صدای مناجات

بسیاری از مردم با صدای مناجاتهایی که از یکی دو ساعت مانده به سحر از گلدسته های مساجد بلند می شود از خواب بیدار می شوند و به فرایض دینی و آماده کردن سحری می پردازند.

در قدیم مناجات کنندگان هر کدام با روشی خاص و وقت معینی مناجات را آغاز می کردند . بعضی از روی ستاره ها، بعضی با اذان خروس و برخی به وسیله ساعت زنگدار وقت خود را تنظیم می کردند. تلویزیون ساعت  دار و تلفن همراه و نیز جدیدترین وسائل بیدار کردن مؤمنان برای سحری است.

روز قدس(جمعه آخر ماه مبارک رمضان )

آمادگی حضور مردم در هر چه با شکوه تر برگزار کردن روز قدس که به فرموده امام خمینی(ره)«فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است(۶)»

در روز قدس مردم شهرستان رابر در راهپیمایی شرکت می کنند مردم  شریف رابر هم ندا و هم صدا با دیگر مسلمانان جهان از مستکبران و زورگویان عالم ابراز برائت کنند.

معمار کبیر انقلاب اسلامی و بنیان گذار روز قدس، در اهمیت این روز می فرماید:«روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند… روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند.»(۷)

 

در حقیقت روز قدس، روز سعی صفا و مروه و رمی جمره حاجیانی است که در حج رمضان احرام بسته اند.

عید فطرجمع بندی فعالیت های انجام شده در ماه مبارک رمضان، بیان شباهت های این روز با روز قیامت، طلب عیدی و حاجت از خداوند متعال در این روز بیان می کنند.


بلاخره ماه مبارک رمضان پایان می یابد و مردم خود را جهت روز عید سعید فطر آماده می نمایند. عید سعید فطر یکی از اعیاد است که نزد ما ایرانی ها و بخصوص مردم رابر حائز اهمیت است. در این روز مردان و زنان  با پوشیدن لباس نو به نزدیک ترین عید گاه های محل سکونت  که در رابر به مصلی امام خمینی (ره)است جهت اقامه نماز عید به آنجا می روند. حضور چشمگیر کودکان به همراه پدران ومادران و نزدیکان خود در عیدگاه ها از نکات جالب توجه این مراسم معنوی است.
با پایان نماز عید و خواندن دعا بصورت دسته جمعی، نمازگزاران بخصوص آشنایان ،اقوام و خویشاوندن همدیگر را در آغوش گرفته و طلب بخشش و حلالیت می نمایند. مردم رابر معتقدند: اگر کسی در طول سال مرتکب خطایی شده با طلبیدن حلالیت از یکدیگر در این روز بزرگ، خداوند تمام گناهان او را می بخشد. و مردم رابرفطره روزه خود را قبل از نماز به مسئولین جمع آوری فطره یا به مستحق وفقیردردمندی از خانواده خود می پردازند و بعد از اتمام حلالیت کودکان نیز با گرفتن عیدی از بزرگترها این روز را به خوشی می گذرانند. اگر کسی نتوانست یکی از اقوام یا وآشنایان خود را در روز اول عید ملاقات کند، برای تبریک گویی وحلالیت طلبی تا سه روز فرصت دارد.
در روز عید اکثر مردم به دید و بازدید از بزرگترها و مریضان می روند همچنین اگر در طول چند ماه فردی از نزدیکان خود را از دست بدهد مردم جهت دلداری به منزل وی می روندحضرت علی(ع)، در یکی از خطبه های عید فطر می فرماید: «ای مردم! این روز، روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیان کاران و تبه کاران در آن ناامید می شود و این شباهت زیادی به روز قیامتتان دارد. پس با خارج شدن از خانه ها و ره سپار شدن به جایگاه نماز عید، به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار و با ایستادن در جایگاه نماز، به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را، و با بازگشت به سوی خانه های خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی خانه هایتان در بهشت. ای بندگان خدا! کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود، این است کهفرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید: بشارتتان باد ای بندگان خدا! که گناهان گذشته تان آمرزیده شد. پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید«.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب