پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:13:25 - دوشنبه 16 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعتراف مشاور ریئس جمهور به عدم صرف صحیح درآمدهای نفتی کشور
به گزارش” صبح رابر” به نقل از آرمان کرمان عیسی کلانتری مشاور رئیس جمهور در امور آب و محیط زیست عصر امروز در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری علوم خاک در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با اشاره به اینکه ۹۶ میلیارد متر مکعب آب در ایران از سفره‌های زیرزمینی برداشت می گردد ،ابراز کرد: […]

به گزارش” صبح رابر” به نقل از آرمان کرمان عیسی کلانتری مشاور رئیس جمهور در امور آب و محیط زیست عصر امروز در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری علوم خاک در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با اشاره به اینکه ۹۶ میلیارد متر مکعب آب در ایران از سفره‌های زیرزمینی برداشت می گردد ،ابراز کرد: از این میزان ۸۸ میلیارد متر مکعب به مصرف کشاورزی می‌رسد.

دبیرکل خانه کشاورز ایران در ادامه تصریح کرد:با استفاده ۴۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی به جای استفاده ۸۸ متر مکعب می توان بهره وری در این راستا را دو برابر کنیم.

وی با اشاره به استانداردهای بین الملل، تأکید کرد:طبق این استانداردها باید از آب های زیر سطحی برداشت کنیم و در این مورد نباید بیش از ۴۰ درصد از این آب‌ها برداشت داشته باشیم.

کلانتری در ادامه افزود: چنانچه میزان برداشت اضافی آب از سطح زمین ۲۵ میلیارد متر مکعب باشد، کل آب مصرفی در آینده در ایران باید ۵۶ میلیارد متر مکعب شود و این رقم تا به الان ۹۶ میلیارد متر مکعب بوده است و در کل ۴۱ میلیارد متر مکعب برداشت اضافه خواهیم داشت.

عدم خود کفایی به دلیل اشتباه در سیاست های کلان کشور

دبیر کل خانه کشاورزی ایران در خصوص نقش انجمن‌های علمی کشور اظهار کرد: انجمن‌های علمی در کشور نقش اساسی ایفا می کنند و از هر تشکل و گروهی در حوزه علمی و کشاورزی و …باید در راستای حفظ منابع مالی و منافع ملی کشور که دارای هدف هستند حمایت کنیم.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما هنوز خودکفا نشده‌ایم ؛عنوان کرد: عدم این خود کفایی اشتباه بودن سیاست‌های کلان می باشد که در این راستا انجمن‌های علمی باید مقاومت کرده و حرف علمی بزنند و مسئولان اجرایی نیز باید در راستای توسعه پایدار به انجمن‌ها کمک شایانی کنند.

درآمدهای نفتی کشور مانند زمان قاجار هزینه می‌شود

وی در ادامه گفت: وقتی درآمدهای نفتی کشور مانند زمان قاجار هزینه می‌شود، کسانی که این مسائل را بهتر می‌فهمند باید نسبت به ان عکس العمل نشان دهند و باید زمانی که آب و خاک ایران به حراج گذاشته می‌شود، انجمن‌های علمی باید در برابر سیاست‌های غلط مقاومت و پایداری کنند.

کلانتری با بیان اینکه امروز کشور توان توسعه کشت آبی را ندارد؛ ابراز کرد:در این راستا باید از سطح زیرکشت آبی کاسته شود،به عنوان مثال در سفری که سال ۶۹ به رفسنجان داشتم ،در آن زمان از کشاورزان درخواست کردم که آب اضافه برداشت نکنند تا در آینده متحمل ضرر نشوند اما آنان باغ های خود ر ا گسترش داده و این خود عاملی است که آب های زیر زمینی به سرعت رو به کاهش روند.

قیمت مواد غذایی در ایران ۵۰ درصد بیش از دنیا است

دبیر کل خانه کشاورزی ایران در ادامه افزود: ایران ظرفیت تولید سالانه ۷٫۵ میلیون تن شیر را ندارد چرا که آب، کاه و علوفه جز اقلام وارداتی نمی باشند و گاوی هم که روزانه ۳۰ کیلوگرم شیر می‌دهد، باید ۱۸ کیلوگرم علوفه مصرف داشته باشد و زمانی که با کمبود علوفه رو به رو می شویم لذا حیوان دچار سو تغذیه شده و میزان تولید شیر کاهش می‌یابد.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: قیمت مواد غذایی در ایران ۵۰ درصد بیش از دنیا است و انجمن‌ها باید در این راستا برنامه مناسبی را داشته باشند .

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب