پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:16:49 - پنجشنبه 19 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی به صورت بخش بخش/ اقتصاد مقاومتی در حد یک شعار باقی مانده است/ حرکت نمک گاندی نمونه اقتصاد مقاومتی است
به گزارش ” صبح رابر”؛ حسینعلی ابونوری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا،در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از کجا باید شروع شود اظهار داشت: قوانین اقتصاد مقاومتی آن قدر پیچیده است که به راحتی نمی‌توان آن را پیاده کرد؛ چرا که در […]

به گزارش ” صبح رابر”؛ حسینعلی ابونوری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا،در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از کجا باید شروع شود اظهار داشت: قوانین اقتصاد مقاومتی آن قدر پیچیده است که به راحتی نمی‌توان آن را پیاده کرد؛ چرا که در وضعیت فعلی اقتصاد ما شدیداً وابسته به درآمدهای نفتی است.

وی افزود: از طرف دیگر می‌توان گفت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی تا حدی هم ساده است اما برای اجرای آن نیازمند یک بسیج همگانی هستیم تا بر مبنای آن بتوانیم و مقرراتی که مربوط به اقتصاد مقاومتی است را پیاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر لزوم اجرای قوانین اقتصاد مقاومتی یادآور شد: اینکه بخواهیم یک شبه و با یک نهیب اقتصادی که طی آن یک جنگ اقتصادی شروع شود علی الظاهر امکان پذیر نیست.

ابونوری با اشاره به این نکته که اقتصاد مقاومتی فعلاً در حد یک شعار سیاسی باقیمانده است، تصریح کرد: هر کس که می‌خواهد از اقتصاد مقاومتی صحبت کند در حقیقت از آن به عنوان یک شعار سیاسی انتخاباتی و از چنین واژه‌ای برای تبلیغ خود استفاده می‌کند.

وی در ادامه افزود: اجرای قوانین اقتصاد مقاومتی کار یک فرد، یک بخش یا یک ارگان خاصی نیست و باید همه‌ ارگان‌های اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی دست به دست هم بدهند تا در نهایت چنین حرکت عظیمی در کشور اجرا شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح این موضوع گفت: حرکت نمک در زمان انقلاب گاندی نمونه‌ بارزی از یک اقتصاد مقاومتی است به طوری که گاندی در اقدامی سراسری از همه‌ مردم خواست برای تولید نمک تلاش کنند و در نهایت هندوستان در تولید نمک به خودکفایی رسید.

ابونوری همچنین اذعان داشت: آیا می‌توان در کشور ما چنین ارگانی را پیدا کرد که به عنوان یک ارگان رهبر بتواند تمام نیروهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به سمت اجرای قوانین اقتصاد مقاومتی بسیج کند؟

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از مسئولین امروز برای اینکه بخواهند برنامه‌های خود را پر کنند به طرح شعار اقتصاد مقاومتی می‌پردازند و حتی عده‌ای برای ورود در انتخابات آینده از این واژه به عنوان شعار انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عوام‌فریب بودن چنین رفتارهایی گفت: متأسفانه امروز عده‌ای آن‌چنان به این تبلیغات سیاسی دامن می‌زنند که بسیاری از مردم حرف‌های آن‌ها را باور کرده‌اند و فکر می‌کنند اجرای قوانین مربوط به اقتصاد مقاومتی آن قدر ساده است که می‌توان آن را یک شبه اجرا کرد و یا برخی تصور می‌کنند این قوانین آن قدر پیچیده است که در حقیقت عملیاتی نخواهند شد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت حمایت از تولید داخلی خاطرنشان کرد: وقتی بخواهیم قوانین اقتصاد مقاومتی را به منظور حمایت از تولید داخل در تمامی بخش‌ها مانند خدمات، حمل‌ونقل و… پیاده کنیم، باید به سمتی حرکت کنیم که این سیاست‌ها مربوط به یک دولت و یا یک ارگان نباشد بلکه با نگاه کشوری در درازمدت به آن توجه کنیم.

ابونوری با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب تأکید کرد: باید بخش خاصی مانند سایر بخش‌های کشور برای پیاده سازی قوانین اقتصاد مقاومتی و پیگیری آن تعریف شود و تمام ارگان‌های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی بسیج شده تا آیین‌نامه ۲۲ بندی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند در زمینه‌های مختلف به برنامه‌های اجرایی تبدیل شده و در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش رفت.

وی در ادامه افزود: باید بتوان به صورت بخش بخش این قوانین اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد؛ چراکه پیش بردن این قوانین به طور همزمان در همه‌ بخش‌ها امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تشریح کرد: باید سازمانی مانند سازمان برنامه و بودجه برای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت و در این سازمان از عناصر مختلف سیاسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک گرفت تا هرکس طرح یا انتقادی در این راستا دارد به این سازمان مشخص مراجعه کند.

ابونوری با انتقاد از تشکیل نشدن چنین سازمانی اذعان داشت: در حال حاضر اگر فعالیتی در راستای اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد به صورت پراکنده بوده، ما باید چنین سازمانی را در تمامی استانداری‌ها با مرکزیت یک استان که الزاماً این استان نباید تهران باشد، تشکیل دهیم.

وی با اشاره به قانون ۲۲ بندی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شد تصریح کرد: اجرای این قوانین در حال حاضر روی زمین مانده است و تنها به عنوان شعارهای سیاسی از آن استفاده می‌کنند.

ابونوری در پایان افزود: به نظر نمی‌رسد در بحث اقتصاد مقاومتی تا بعد از انتخابات هم اتفاق خاصی صورت بگیرد؛ از این رو کوچکترین شوک اقتصادی به صورت تحریم یا مسائل دیگر، تمام سیستم‌های اقتصادی کشور را به هم می‌ریزد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب