پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:34:02 - شنبه 21 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
محرومیت مردم شهر ستان رابر از تماشای محمد(ص) در پی «نبود سینما»
فیلم محمد رسول الله(ص) در حالی به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ رکورد زده است که در اکثر شهرستان های استان کرمان فقط در چند شهر این فیلم اکران شده و مردم شهرستان رابر نیز از تماشای این فیلم محروم هستند.

به گزارش ” صبح رابر”؛ روز ۲۱ شهریور ماه، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز « سینما» نامگذاری شده است. هنر، حقیقتی بسیار فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگر الهی، مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای صاحب آن به همراه می‌آورد. همانطور که می دانید هنر مهم و بسیار برجسته سینما برای کشور، یک نیاز و ضرورت محسوب می‌شود. هنر سینما، بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط ـ که هیچ روایتگری تا کنون در بین این شیوه‌های هنریِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده ـ و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی است .
فیلم و سینما، وسیله‌ای بلیغ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم، یعنی حقیقت دین به شمار می‌رود، کلید پیشرفت کشور، به میزان زیادی دست سینماگران است؛ چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما، با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر، می‌‌توانند با تولیدات خود، روح امید، شوق پیشرفت، انگیزه کار و تلاش، اعتماد به نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند، و یا اینکه با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.
۱۳۹۴۰۶۰۹۱۲۰۱۴۸۶۴۲۵۹۹۷۵۵۳
فیلم محمد رسول الله(ص) که از ۶ شهریورماه در۷ سینمای استان کرمان آغاز شد. اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) به دلیل محتوای بسیار بالا و موضوع مهم آن با استقبال چشم گیر مردم سراسر کرمان مواجه شد ، همچنین اکران فیلم سینمایی محمد رسو ل الله از ۱۷ شهریورماه در شهرستان رفسنجان آغاز و در شهرستان شهربابک، انار و بم در هفته جاری آغاز می شود، اما در این بین برخی ازشهرستان های محروم استان کرمان به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مردم از دیدن این فیلم پر محتوا محروم مانده‌اند.
شهرستان رابر یکی از شهرستان استان کرمان است که در بخش زیرساخت‌های فرهنگی هنری به شدت در محرومیت به سر می‌برد به طوریکه با گذشت ۶ سال از شهرستان شدنش از وجود سینما مناسب رنج می‌برند.
نبود زیرساخت‌های فرهنگی یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در شهرستان رابر است و باوجود اینکه فیلم محمد رسول‌الله(ص) به‌عنوان پرمحتواترین فیلم فرهنگی و هنری مطرح است و تلاش شده اسلام واقعی را به تصویر بکشد اما بجز چند شهرستان بقیه شهرستان‌های استان از دیدن این فیلم محروم هستند.
فقر مراکز فرهنگی و نداشتن سینما در رابر به‌گونه‌ای است که این شهرستان رنگ سینما تاکنون به خود ندیده است و تمهیداتی برای راه‌اندازی سینما برای شهرستان در نظر گرفته نشده و این در حالی است که مسئولان وظیفه‌دارند شرایط و زیرساخت‌های مربوط به فعالیت‌های فرهنگی را در هرشهرستانی فراهم کنند.
اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) موجب یک جریان فرهنگی می‎شود و خانواده‌ها می‌توانند از اثرات تربیتی و معنوی آن نهایت استفاده را ببرند چرا که این فیلم سینمایی مربوط به دوران پیش از تولد و کودکی حضرت محمد(ص) تا ۱۲ سالگی است که بخش مهمی از زندگی حضرت رسول(ص) را به تصویر می‌کشد. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار اکران شد.
گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری
*اهمیت این هنر، مسئولیت شما را هم بالا مى‌برد. من این را مى‌خواهم عرض بکنم؛ یعنى شماها یک مسئولیت سنگینى دارید. همان‌طور که دوستان گفتند، هیچ‌کس به شماها دستور نداده که بروید کارگردان یا سینماگر بشوید، این میل، استعداد و شوق شما بوده که وارد این میدان شده‌اید؛ اما حالا که وارد شده‌اید، این مسئولیت را بپذیرید. شما مى‌توانید خیلى اثر بگذارید. ببینید! من وقتى به یک واعظ، یک روحانى و یک نویسنده‌ى کتاب دینى – که او هم یک روایتگر حقایق و معارف محسوب مى‌شود – خطاب مى‌کنم و مى‌گویم آقا شما مواظب حرف زدنت، مواظب لغتى که به کار مى‌برى و مطلبى که متناسب با زمان انتخاب مى‌کنى، باش؛ اگر حرفى را که اینجا نباید بزنى، زدى، یا باید بزنى، نزدى، و به خاطر حرف تو یک جوانى به دین بى‌اعتقاد شد یا یک حقیقتى از حقایق دینى را به خاطر گفتار تو کج فهمید؛ تو پیش خداى متعال مسئولى؛ من مى‌خواهم به شما بگویم، این تذکر به شما که برادر و خواهر عزیز ما هستید و این ابزار هنرى بسیار کارآمد در اختیار شماست، طبعاً با یک ضریب خیلى بالایى مضاعف مى‌شود؛ بگویم ده برابر؛ یقیناً بیشتر؛ یعنى شما ببینید تأثیر یک فیلم هنرىِ کارآمد در مقایسه‌ى با یک منبر چقدر فاصله دارد.( فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر – ۱۳۸۰/۰۵/۰۱)
*هنر، بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم و مسائل است. اگر انقلاب و جامعه ی اسلامی از هنر فاخر و برجسته برخوردار نباشد، نخواهد توانست مکنونات قلبی خود را به مخاطبان خودش برساند و با آنها ارتباط برقرار کند. هنر چیزهایی را منعکس می‌کند که بیان ساده و عادی نمی تواند آنها را منعکس کند؛ مخصوصاً به نسل‌های آینده و همین‌طور به نسل کنونی(سخنرانی در دیدار گروهی از خانواده‌های شهدا و جانبازان و اقشار مختلف مردم۰۱/۰۸/۱۳۷۰).
*بدون هنر، حرف عادی جای خودش را حتی در ذهن کسی پیدا نمی‌کند، چه برسد به این که جذابیت داشته باشد و جایگیر و ماندگار شود. هنر مهمترین وسیله است برای گسترش یک فکر درست یا نادرست. هنر، وسیله، ابزار و رسانه است؛ رسانه یی بسیار مهم. هنر جزو برجسته ترین مخلوقات الهی است و جزو ارزشمندترین صُنع پروردگار است، که باید آن را ارج گذاشت. اگر از ابزار هنر در کارهای علمی و القائات فکری و علمی که از صدا و سیما پخش می‌شود، استفاده شود. ماندگاری و جاذبه‌ی آن کارها مضاعف خواهد شد(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارکنان سازمان صداوسیما۲۸/۰۲/۱۳۸۳).
*هرچه ما جلو می رویم، نقش ارتباطگیری با هنر بیشتر آشکار می‌شود؛ ارتباط گرفتن با ذهن و دل مخاطبان خود،‌ مردم خود، با کمک ابزار بسیار کارآمد هنر. امروز آن کسانی که پیامی برای مردم دارند؛ چه پیام رحمانی، چه پیام شیطانی- فرق نمی‌کند- بهترین وسیله‌ای که در اختیار می‌گیرند، وسیله ی هنر است. لذا شما می بینید به کمک هنر، امروز در دنیا باطل‌ترین حرفها را در ذهن یک مجموعه ی عظیمی از مردم به صورت حق جلوه می‌دهند که بدون هنر امکان نداشت، اما با هنر و به کمک ابزار هنر این کار را می‌کنند. همین سینما، هنر است؛ همین تلویزیون،‌ هنر است؛ انواع و اقسام شیوه‌های هنری را به کار می گیرند برای اینکه بتوانند یک پیام باطل را به شکل حق به ذهن‌ها منتقل کنند. بنابراین هنر اینقدر اهمیت پیدا کرده است(بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مدحان و ستایشگران اهل بیت۰۴/۰۴/۱۳۸۷).
*در واقع هنر یک موهبت الهی و یک حقیقت بسیار فاخر است. به طور طبیعی کسی که این موهبت از سوی پروردگار- مثل همه ثروتهای دیگر- به او داده شده است، باید بار مسئولیتی را هم برای خودش قائل باشد؛ یعنی داده‌های خدا همراه با انجام تکلیفهاست. این تکلیفها لزوماً‌ همه دینی و شرعی نیست؛ تکلیف‌هایی است که بسیاری از آنها از دل انسان برمی‌خیزد. وقتی شما چشم دارید، این نعمتی است که بعضی افراد آن را ندارند؛ اما این چشم به‌طورطبیعی غیر از لذتها و برخورداریهایی که به شما می‌دهد، تکلیفی را هم بر دوش شما می گذارد- «چون می بینی که نابینا و چاه است»- این تکلیف به خاطر چشمی است که شما دارید. لازم نیست که دین به آدم بگوید، یا یک آیه قرآن درباره اش نازل شده باشد؛ این را دل شما می‌فهمد. یا هیچ کس در دنیا نیست که ثروتمندی را- ولو آن برخورداری، با کد یمین و عرق جبین خودش به دست آمده باشد- ملامت نکند،‌ هنگامی که ببید او نسبت به مستمندان، بی خیال و بی تفاوت و طعنه زن است. در حالی که آن ثروتمند ممکن است به شما بگوید خودم این ثروت را به دست آوردم و مال خوردم است؛ اما شما از او نمی پذیرید. وقتی ثروت و موهبت و دستاوردی وجود دارد، در قبال آن تکلیفی هم خواهد بود(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اصحاب فرهنگ وهنر۰۱/۰۵/۱۳۸۰).
*هنر از ثروتهایی نیست که یکسره با کد یمین و عرق جبین به دست آمده باشد. تا قریحه و استعداد هنری در شما نباشد، هر قدر هم که زحمت بکشید، باز همچنان در آن خَم اول باقی خواهید ماند. آن قریحه، کار و دستاورد شما نیست؛‌ آن را به شما داده اند. خدا همه نعمت ها را به انسان می‌دهد؛ هرچند مجرای آن، جامعه و پدر و مادر و محیط و چیزهای دیگر است . شما زحمت کشیده اید، اما فرصت و همت زحمت کشیدن را هم خدا به شما داده است، تا توانستید در وجود خودتان هنر را به اعتلا برسانید(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اصحاب فرهنگ وهنر۰۱/۰۵/۱۳۸۰).
انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب