پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:19:40 - یکشنبه 5 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سیل قربانیان حجاج از بی کفایتی آل سعود
با نگاهی به سوابق آل سعود به میزبانی حجاج به وضوح می بینیم که حوادث تلخ زیادی در مراسم حج تا به امروز اتفاق افتاده است و با توجه به تعداد خسارت در سال‌های اخیر حکایت از این دارد که آل سعود میزبان لایق حجاج نیست، مدیریت حج باید تغییر کند.

به گزارش “ صبح رابر“؛ حوادث تلخ زیادی در مراسم حج تا به امروز اتفاق افتاده است و با توجه به تعداد خسارت در سال‌های اخیر حکایت از این دارد که آل سعود میزبان لایق حجاج نیست، مدیریت حج باید تغییر کند.

متاسفانه امروز شاهد خیانت آل سعود به همه مسلمانان درجهان هستیم ، که داغ همه قربانیان مسلمان این فاجعه بر دل ایرانیان ماند. آل سعود میزبان این حجاج به خاک و خون کشیده است، وقتی هنوز اجساد حجاج روی زمین است، قربانیان مظلوم این جنایت را مقصر اعلام می کنند .

امت اسلامی که یک چهارم از جمعیت جهان را تشکیل می دهد حق دارد، بداند که چه اتفاقی افتاده است. و جایی برای مخفی کردن جنگ کثیف سعودی ها و بی لیاقتی آنها وجود ندارد آنها باید توضیح دهند و همه چیز را در باره چگونگی شکل گیری این حادثه اعلام کنند .

این حادثه دردناک در فضای بین دو عید قربان و غدیر که جای خوشحالی و شادی برای مردم دارد این حادثه دردناک کام همه را تلخ کرد در واقع امسال ماه محرم از عید قربان شروع شده است.

با نگاهی به سوابق آل سعود به میزبانی حجاج به وضوح می بینیم که هر سال به نوعی آل سعود حق مهمان نوازی را به جای آورده، از آتش سوزی در چادر حاجیان در سال ۱۳۵۴و به رگبار بسته شدن حجاج در سال ۱۳۶۶تا خفگی حجاج در تونل منتهی به مسجدالحرام در سال ۱۳۶۹یا سقوط از پل و کشته شدن حجاج در پی ازدحام درپل رمی حمرات در سال ۱۳۷۳، سقوط جرثقیل در بیت الحرام و قتل عام شدن حجاج در منا امسال که نهایت مهمان نوازی سعودی ها بود. اینها تنها گوشه ای از بی تدبیری آل سعود در مدیریت مسائل داخلی این کشور از جمله برگزاری مراسم حج است .

سابقه سیاست و مدیریت آل سعود در فراتر از مرزهایش به چشم می خورد، اسنادی که از حمایت های عربستان سعودی از القاعده حکایت دارد، همه می داند تفکر القاعده الهام گرفته از مکتب وهابیت است وبا همین نگرش به دیگر مذاهب و حجاج دیگر کشورها می نگرد و با همین نگرش گروه های تروریستی را تشویق می کنند که دستشان باز باشد و با دین اسلام بجنگند.

حمایت تروریستی و تکفیری تنها به القاعده محدود نمی شود ردپای بزرگ عربستان در حمایت های تروریستی در سوریه هم به چشم می خورد. تروریست های که با حمایت های مادی و معنوی آمریکا و هم پیمانانش از جمله همین عربستان آرامش را ازسرزمین سوریه گرفتند؛ از حمایت های گسترده عربستان از گروه های تکفیری که بگذریم به مداخلات عربستان در بحرین و اوج خونریزی هایش در یمن را شاهد هستیم.

در یمن مستقیم مردم را بدون هیچگونه مجوز اخلاقی، قانونی ، شرعی و بین المللی قتل عام می کند و در بعضی از کشورها مثل کشورهای لبنان ، عراق و سوریه به دلیل حمایت از تروریست ها و دقیقا همسو با رژیم صهیونیستی عمل می کنند. هر چه بیشتر تحقیق می کنیم، بیشتر رد پای پیدا و پنهان آل سعود در حوادث تلخ کشته شدن مسلمانان به دلایل نامعلومی برمی خوریم .

بدلیل مشخص نشدن، علت اتفاق های چند باره برای حج تمتع، دبیر کل حزب الله لبنان، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب را به صراحت مطرح کرد .

فاجعه های پی در پی نشان می دهد مشکل جدی در مدیریت مراسم حج دارد نظام سعودی باید مسئولیت این فاجعه را بر عهده بگیرد باید کمیته تحقیقی از نمایندگان کشورهایی که در این فاجعه آسیب دیدند؛ تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کنند.

تجمعات اعتراض آمیزی این چند روز اخیر خو نشانگر بی کفایتی آل سعود در اداره امور حج و منا می باشد. با گذشت سه روز از فاجعه منا واکنش ها به آن همچنان ادامه دارد.

کمیسون حقوق بشر اسلامی اعلام کرد که تصمیم گرفته درباره این حادثه فاجعه بار تحقیق کند اگر چه به گفته کارشناسان کارشکنی عربستان امید چندانی تشکیل کمیته حقیقت یاب باقی نمی گذارد.

در سایر کشورها اسلامی با تأکید بر اینکه بی کفایتی آل سعود عامل این فاجعه بوده است ، مردم شخصیت های سیاسی و مذهبی بر واگذاری اداره حرمین شرفین بر نهاد مستقل اسلامی تأکید دارند .

همه کشورهای اسلامی باید در مدیریت و برگزاری مناسک حج شرکت کنند؛ اما اینکه مدیریت را به انسان های غیر مسئول و بی آنکه درکی از مسائل ندارد، سپرده شود. که نتیجه اش این بی نظمی و فوت حجاج می شود ، این حادثه از ضعف مدیریت عربستان سعودی است دولت عربستان باید جوابگو باشد و عذرخواهی کند، همه کشورهای اسلامی باید چاره ای بیندیشند، دولت عربستان در خصوص حج تجاری فکر می کند.

شنیده ها حاکی از آن است که حادثه تلخ منا در حالی رقم می خورد که نیروهای عربستان سعودی مردم مظلوم یمن را قتل عام می کردند و با کمبود نیرو از افراد خام و نپخته در مدیریت مراسم حج استفاده شد. با وجود انتقاد شدید جهان اسلام از مقامات سعودی، واکنش رسانه های عربی و غربی به این حادثه دردناک جای تأمل دارد. این رسانه ها بدون توجه به گستردگی حادثه فقط به انتشار چند خبر از آن بسنده کردند و رسانه های عربی وابسته به خاندان سعودی هم تلاش می کنند با کم اهمیت نشان دادن حادثه وانمود کنندکه اوضاع به حالت عادی برگشته است.

دو هزار حاجی که در منا مظلومانه زیر دست پا جان دادند و به قربانگاه رفتند و رسانه ها که چقدر به رسالت حرفه ای شان عمل کردند، شبکه های خبری سعودی بی آنکه به ورود اسکورت “محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ” در منا اشاره کنند که باعث بسته شدن راه حاجیان شد. برای فرار از ماجرا، آدرس های غلط دادند. و گفتند :عده ای آفریقایی که به عربی هم حرف نمی زدند با خشونت از چادرها وارد مسیر حرکت حاجیان شدند و همین باعث ازدحام و مرگ عده ای از حجاج شد.

رسانه های سعودی در حال پخش صحبت های مسئولانشان بودند که چپ و راست حجاج را مقصر ماجرا جلوه می دانند. و رسانه های سعودی که بازماندگان حادثه را آوارگان خواند، بی آنکه عذری بخواهد.

رسانه های غربی هم در قبال سوء مدیریت عربستان در حج سکوت کردند یا این فاجعه را عادی جلوه دادند. بی بی سی که از هزینه هایی که برای رفاه حال حاجیان از جیب سعودی ها رفته گزارش داد: دولت عربستان میلیون ها دلار خرج زیرساخت های مکه کرده است.

اگر حادثه مشابهی در غرب اتفاق می افتاد، جهانی به آشوب کشیده می شود. اما به نظر می رسد دلارهای نفتی سعودی در جریان سازی رسانه ای در غرب به دادشان رسیده است.

فاجعه بسیار دردناکی که ریشه و عامل آن سوء مدیریت و سوء تدبیر، عدم تجربه و دقت و بر خوردهای سلیقه ای متاسفانه امنیت حجاج رعایت نشد و این جنایت غمباری را به بار آورد. که در کشور ایران استان خراسان رضوی، گلستان، مازندران و لرستان بیشترین تعداد جان باختگان و مجروحین را داشته اند .

فرافکنی سعودی ها از این جنایات مرگ بار همچنان ادامه دارد ، با مروری بر تاریخ برگزاری مراسم حج می بینیم که این نوع حوادث دردناک در فواصل زمانی مرتب اتفاق افتاده، هر چند که این حادثه امسال شاید بدترین و دردناک ترین حادثه از نظر حجم تلفات و دردآور بودن آن است ،

در این بخش از گزارش به آمار حوادثی که بالای ۱۰۰ کشته داشته اشاره شده که در ذیل آمده است:

به گزارش فارس؛ با توجه به اینکه در چند سال گذشته صدها نفر از حجاج آن هم به گفته عربستان به دلیل «ازدحام جمعیت» کشته شده‌اند این حوادث حاکی از بی کفایتی متولیان سعودی برگزاری این مراسم و تضمین سلامت جانی حجاج است.

در سال ۱۹۸۷ مصادف با  ۹ مرداد ۱۳۶۶ هنگامی حجاج ایرانی شعار برائت از مشرکین را سر دادند با هجوم مسلحانه نیروهای امنیتی عربستانی مواجه شدند.

در این حادثه که ۴۰۲ نفر از جمله ۲۷۵ ایرانی کشته و ۶۴۹ نفر از جمله ۳۰۳ ایرانی زخمی شدند، گرچه عربستان ادعا کرده بود که خشونت از سوی کاروان حجاج ایرانی آغاز شده اما شمار بالای زنان ایرانی در میان قربانیان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی عربستان به راحتی به سوی حجاج بی دفاع آتش گشوده است.

در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) دست کم ۱۴۲۶ حاجی در یکی از پر تلفات ترین حوادث مشابه در پی ازدحام در تونل منتهی به محل رمی جمرات کشته شدند.

در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) در پی ازدحام جمعیت برای رمی جمرات ۲۷۰ نفر کشته شدند.

سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۴) در پی آتش‌سوزی در خیمه‌های نصب شده برای حجاج در سرزمین منا ۳۴۳ حاجی کشته و ۱۵۰۰ نفر مجروح شدند.

سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۵)  دست کم ۱۱۸ بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند.

در سال ۲۰۰۱ (۱۳۷۸)باز هم به دلیل ازدحام جمعیت عربستان مرگ ۳۵ نفر از حجاج را تأیید کرده بود.

در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۱) دست کم ۲۵۱ نفر به دلیل ازدحام جمعیت کشته شدند.

سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۳) ۳۴۵ نفر در مراسمرمی جمرات (سنگ زدن به نماد شیطان) کشته شدند.

سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) و در روز ۱۱ سپتامبر ( ۲۰ شهریور) یک بالابر بزرگ که برای انجام اقدامات مربوط به طرح عمرانی عربستان برای توسعه حرم مسجد الحرام در مکه وجود داشت به داخل مسجد الحرام در نزدیکی مقام حضرت ابراهیم سقوط کرد که منجر به کشته شدن دست کم ۱۱۸ نفر شد که ۱۱ تن از آنها ایرانی بودند.

و چند روز گذشته نیز ، دردناک ترین حادثه که در روز عید قربان به وقوع پیوست، در پی بسته شدن یکی از مسیرهای منتهی به محل رمی جمرات در یک تقاطع منطقه منا ازدحام ایجاد شد که تا زمان نگارش این گزارش کشته و مجروح به ۳۵۰۰ زائر در منا افزایش یافت.

این نوع حوادث نشان از سوء مدیریت و ضعف مدیریت دولت عربستان آل سعود می دهد. در واقع عدم اهتمام و بی توجهی مقامات سعودی به جان حاجیان و شهروندان خودش نیز به دیدگاهی که آل سعود به مردم دارند بر می گردد.

این حوادث این پیام را می رساند که در عربستان مردم شهروند به حساب نمی آیند مردم کارمندان آل سعوداند در واقع کشور را به صورت خصوصی اداره می کند. ابتدا سهم هزار شاهزاده از درآمد نفت جدا شود و آن مقداری که باقی مانده برای کشور هزینه شود. در حالی در عربستان به جزء چند شهر مهم از محرومیت بسیارشدید دارند آنها اهمیتی برای شهروندان خودشان قائل نیستند، چه برسد به حجاج .

همه مسلمانان به این اعتقاد رسیده اند که عوامل سعودی دیگر لیاقت اداره حج ابراهیمی را ندارند و باید تغییر کنند و به مجازات برسند.

کوتاهی رژیم آل سعود هنگام حضور مسلمانان در موسم حج که اینها آل یهود و جیره خوار صهیونیسم هستند، به مردم یمن، عراق، غزه، فلسطین و دیگر ملل مسلمان خیانت می کنند.

بی کفایتی آل سعود در اداره امورحج ثابت شده است جنایتی که در منا رخ داد، نشانه بی کفایتی آل سعود برای اداره حج و مدیریت خانه خدا می باشد و این مدیریت باید بطور جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد. و در ادامه خواستار محاکمه همه عوامل دست اندر کار و مقصرین مستقیم و غیرمستقیم ایجاد این ضایعه دردناک برای مسلمانان می باشیم .

انتهای پیام /
پی نوشت
فارس
مجله خبری

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب