پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:33:13 - دوشنبه 6 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خواندن نماز آیات قبل از باز شدن ماه‌گرفتگی واجب است
به گفته استادان حوزه های علمیه با توجه به ماه‌گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه‌های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند.

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماه ساعت ۴:۳۷ تا ۷:۵۷ صبح فردا می گیرد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در بامداد فردا (دوشنبه ۶ مهر) گفت: با توجه به ماه‌گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است و شایسته است که انسان با دیدن نشانه‌های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای آن روز توشه آماده کند.

حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وقوع ماه گرفتگی در بامداد دوشنبه ۶ مهر، گفت: با توجه به ماه‌گرفتگی کلی در ایران، خواندن نماز آیات واجب است.

حجت الاسلام ربانی، نماز آیات را از نمازهای واجب خواند و ابراز داشت: ماه‌گرفتگی و خورشید گرفتگی یکی از نشانه‌های الهی است و بعد از مشاهده آیات الهی بر انسان خواندن نماز آیات واجب است و در صورت کوتاهی باید قضای آن را بجا آورد.

وی افزود: نماز آیات باید قبل از باز شدن خسوف و کسوف خوانده شود که به صورت دو رکعت و در هر رکعت بعد از حمد یک سوره خوانده می‌شود که سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: نماز آیات را می‌توان به شکل‌های مختلف خواند؛ اما راحت‌ترین آن، تقسیم سوره به پنج قسمت است و احتیاط این است که سوره‌ای انتخاب شود که جدای از «بسم الله» پنج آیه داشته باشد.

وی خسوف و کسوف را از علائم قیامت برشمرد و تأکید کرد: شایسته است که انسان با دیدن نشانه‌های قیامت به فکر قیامت و هول و هراس آخرت بیفتد و برای روزی که مال و فرزند فایده‌ای ندارد، آمادگی پیدا کند.

حجت الاسلام ربانی افزود: باید برای قیامت و عالم آخرت، توشه آماده کنیم که قلب سلیم و عمل صالح بهترین همراه انسان است و با مشاهده نشانه‌های خدا، بعد از عمل به واجب، تذکر پیدا کرده و عبرت بگیریم.

گفتنی است، نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود .

صورت اول: بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرهالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

اتنهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب