پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:22:14 - دوشنبه 13 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مرگ حاجیان حادثه منا، مرگی از نوع شهادت در رکاب عبادت است
امام جمعه هنزاء با بیان اینکه نام این مرگ؛ شهادت در رکاب عبادت است، گفت: یک کسی برای وطن، ناموس، برای فرمان رهبری در جهت حفظ ارزشها شهید می شود، اینها هم در جهت حفظ ارزشها رفتند .

به  گزارش ” صبح رابر”؛ حجت الاسلام علی اکبر علیدادی امام جمعه هنزاء در  مراسم یادبود بزرگداشت شهدای منا در مسجد جامع؛ضمن تسلیت به دو نکته مهم در خصوص مرگ حاجیان اشاره کرد و در خصوص جایگاه این مرگ در پیشگاه خداوند گفت: در قرآن کریم و روایات بالاترین مرگ شهادت است و بالاتراز شهادت در راه خدا وجود ندارد.

وی حرکت حاجیان را جهاد در راه عبادت دانست و افزود: شهادت در مسیر عبادت ؛ با توجه به جایگاهی که خداوند تبارک و تعالی ترسیم کردند، مرگ بر شهادت این مرگ با عزت است .

حجت الاسلام علیدادی در این رابطه حرکت این حاجیان را ترسیم کرد و افزود: شما قضاوت کنید؛ حاجیان از هر جایی که به این سفر مقدس مشرف شدند، همه با خانواده ها، دوستان، اقوام ، خویشان و همسایگان خداحافظی کردند و همه اینها از زیر قرآن بدرقه شدند و با پرداخت حساب کتاب خمس شان؛ زندگی شان را بیمه کردند ، چون یکی ازشرایط حج تمتع، با پرداخت سال خمسی مالشان را حلال کردند.

وی ادامه داد: با همه به نوعی صله ارحام انجام دادند ؛ و اسباب سفر را مهیا کردند، و بارگاه پیغمبر را زیارت کردند، قبرستان بقیع رفتند، نماز در مسجد نبی هم خواندند و با آمادگی کامل به مکه آمدند، چشمشان به خانه خدا افتاده ،عرض ادب به خانه خدا کردند در مکان حرم امن الهی بودند، و از همه مهمتر اینکه با دو تکه لباس احرام بودند، حاجی در لباس احرام قرارمی گیرد یعنی هیچ گناه دیگری ندارد.

امام جمعه هنزاء  با بیان اینکه حاجیانی که فوت شدند همه در لباس شهادت بودند، عنوان کرد: لباس احرام پیام برای حاجی دارد و پیامش برای حاجی این است که دنیا هیچ است و ما هیچ از دنیا نیاوردیم؛ با لباس احرام در سرزمین منا در خدمت خدا پشت پا به دنیا زدند .و در عرفات لبیک گویان به امام حسین(ع) حاضری خود را زدند و قربانی هم انجام دادند و آماده برای رمی جمرات ( سنگ زدن به شیطان) شدند. آیا این مرگ را کمتر از شهادت می شود؛ خواند.

وی با بیان اینکه نام این مرگ؛ شهادت در رکاب عبادت است، افزود: یک کسی برای وطن، ناموس ، برای فرمان رهبری در جهت حفظ ارزشها شهید می شود اینها هم در جهت حفظ ارزشها رفتند .

حجت الاسلام علیدادی بیان کرد: کسی با وضو بمیرد شهید است، کسی در مسجد بمیرد شهید است و اینها همه تطهیر و با وضو بودند همه برای انجام عبادت و مناسک شان می رفتند؛ مقامشان بالاست. که سراسر ایران برایشان اندوهگین می شوند.

وی با بیان اینکه امروز تشییع شهدای منا در تهران و ۱۱ استان؛ مانند تشییع شهدای غواص است و به دو روایت از کسانی که در مکه می میرند اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) می فرماید: خوشا به سعادت کسانی که در راه و مسیر مکه فوت می شوند و از دنیا می روند، گفتند یا رسول الله چرا؟ پیامبر فرمودند: چون در مکه زبانشان این است لبَّیک اللّهمّ لبَّیک، لبَّیک لا شریک لک لبَّیک، إنّ الحمد و النّعمه لک و الملک، لا شریک لک لبَّیک.و در روز رستاخیز نیز لبیک گویان از قبر ها خارج می شوند .

وی ضمن محکوم کردن رژیم آل سعود تصریح کرد: رژیم آل سعود دولت عربستان پلید و خبیث ادعا دارند ما مسلمانیم، کجا مسلمانید؟ در قرآن نیامده در مکه کسی حق تعرض به دیگری را ندارد، مکه یک سرزمین امن الهی است، کسی حق ندارد، کسی را مورد آزار و اذیت قرار دهد و اسباب مرگ یک عده ای را فراهم کند؛ در مکه نزاع و درگیری ممنوع است .

وی ادامه داد: کسی نمی تواند بدون لباس احرام به سرزمین منا ورود پیدا کند؛ مکه سرزمین امن الهی و مقدس است اما مسیر حاجیان برای رمی جمرات یک منطقه حادثه خیز است هیچ تدبیری دولت عربستان برای رفع حادثه در آن روز نداشتند ؛ دو مسیر را بستند و مسیر صعب العبور را به وجود آوردند.

امام جمعه هنزاء اظهارکرد: ضعف و مدیریت دولت عربستان و بی کفایتی آل سعود، باعث شد ۵ هزار نفر در دره منا با لب تشنه جان دهند. صدای العطش آنها بلند شود و کسی به داد آنها نرسید و جان به جان آفرین تسلیم کرد، این بی کفایتی رژیم آل سعود را می رساند که چه فاجعه ای برای حاجیان جهان اسلام پیش آوردند.

وی ادامه داد: هلال احمر و کمیته امداد رسانی و نهاد های کمک رسانشان کجا بودند؛ مگر از منا تا مکه خیلی راه است ، که ۴ ساعت امداد رسانی انجام ندادند.

حجت الاسلام علیدادی با بیان اینکه اگر نبود فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری باور کنید به این زودی ها حاضر نبودند ابدان حاجیان ما را برگرداند، گفت : در مقابل متکبران باید متکبر بود و مواضع رهبری در واقع موزی گری دولت عربستان را نشان داد و ملت ایران واکنش سخت و خشن نشان خواهد داد .

وی با بیان اینکه وقتی فرمایش مقام معظم رهبری دنیا را گرفت. افزود: بی بی سی و دولت عربستان امروز در مقابل ملت ایران تسلیم شدند و این نفوذ و تدبیر مقام معظم رهبری دیر یا زود، حق مظلومان از حلقوم ظالمان گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام علیدادی بیان کرد: امیدواریم با درایت مقام معظم رهبری؛ به زودی رژیم منحوس و پلید آل سعود به سر کردگی آمریکا و اسرائیل به مجازات اعمالشان برسند .

وی گفت: رژیم آل سعود فاجعه عظیم منا، در روز عید قربان در تاریخ این ننگ را به یادگار گذاشتند و این بی کفایتی دولت عربستان است با این کمیته حقیقت یاب فرمایشات مقام معظم رهبری؛ قطعاً مسئولین ما چاره عمل خواهند پوشاند و حرف و کامشان بر گرفته از کلام مقام معظم رهبری است و در این راستا وضعیت مشخص می شود.

حجت الاسلام علیدادی افزود: عربستان دوست ما نیست سر کردگی آمریکا و اسرائیل است و آل سعود هم سگ زنجیره ای آمریکا است ولی می داند، روزی روزگارش سیاه خواهد شد .

 

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب