پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:48:07 - پنجشنبه 16 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وضعیت نامناسب مدرسه روستای پدم آباد
مدارسی که در هنگام آغاز سال تحصیلی جدید نوسازی می شود اما مدرسه مصباح روستای پدم آباد که قلم از توصیف آن کم آورد؛ بعد از گذشت سی و چند سال از این انقلاب در انتظار تعمیر و بازسازی و عمدتا مقاوم‌سازی است.

به  گزارش ” صبح رابر”؛ روستای پدم آباد در ۴۳ کیلومتری شهرستان رابر با جمعیتی بالغ بر۱۵۰ نفر و مزین به شهید سرافراز انقلاب به نام شهید کریم سرحدی فرزند محمد حسن می باشد.

در سفر به این روستا که از میان روستاهای خوش آب هوا و بکر کلدان و روستای بنه سوخته گذشتیم به روستای پدم آباد یکی از روستاهای مرزی در شمال غربی جیرفت است، رسیدیم.

فعالیت عمده مردمان این روستا دامداری و کشاورزی می باشد؛ شنیده ها حاکی از این است که حدود ۱۰خانواده اهالی این روستا کوچ رو می باشند، تنها مدرسه این روستا تا پایه ششم ابتدایی  که هم اکنون ۱۴ دانش آموز دارد.

این روزها در حالی مدارس خود را برای استقبال از دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید آماده کرده اند و بسیاری از مدارس شهرستان رابر همانند مدرسه صباح روستای پدم آباد ؛ از زمان انقلاب هنوز باز سازی نشده است،از قافله تجهیز و نوسازی‌های معمول جا مانده و همچنان در انتظار توجه بیشتر متولیان به سر می‌برند. حال دریغ از یک رنگ آمیزی و وسایل تفریحی؛ با توجه به نزدیک شدن فصل سرما بارش باران و برف، از شیشه های شکسته این مدرسه تا چراغ های سبز رنگی که به عنوان وسایل گرمایشی توسط اداره عشایری در اختیار مدارس گذاشته می شود. کم لطفی عمیقی که بعد از گذشت سی و چند سال از این انقلاب در انتظار تعمیر و بازسازی و عمدتا مقاوم‌سازی هست و از سویی نامناسب بودن وضعیت سیستم گرمایشی مدارس روستایی شهرستان رابر زنگ خطر جدی است.

فضای تنگ و فرسوده بودن کلاسها، نبود محیط مناسب برای ورزش کردن، قدیمی بودن کلاس ها و سرویس های بهداشتی از عمده مشکلات این مدرسه است.

جای سؤال است؛ مدارسی که در هنگام آغاز سال تحصیلی جدید نوسازی می شود اما این مدرسه مصباح که قلم از توصیف آن کم آورد؛ تصاویر مدرسه خود گویای وضعیت نامناسب آن است که در ادامه مشاهده می کنید:

photo_2015-12-07_08-38-46

 گفتنی است درب این  مدرسه  قفل  بود و امکان  تصویر برداری از داخل ساختمان مدرسه وجود نداشت .

در مسیر این روستا؛ روستای بنه سوخته با جمعیتی بالغ بر ۵۰ خانوار که در ۲ کیلومتری این روستا در جوار گلزار شهید زارع و روستای کلدان با جمعیتی بالغ بر ۳۸۰ نفر در ۲۵ کیلومتری این روستا؛ در جوار ۵ شهید می باشد .

حال  که تا  اینجا آمده بودیم ؛ با حضور در مزار شهدای این روستاها آرامگاه مردان آسمانی را دیدیم که غبار بی توجهی بر قبور مطهر شان همچنان به خاک نشسته است از نرده ها یی که داخل آن مزار هایی که سنگ قبر آن از موزائیک و نوشته های قبر ها که به سختی خوانده می شود را مشاهده کردیم؛ سخت است و غیر قابل باور،  اینکه ما دم از خون شهید و شهادت بزنیم و حتی ذره ای برای جایی که آن شهید آرمیده است، ارزشی قائل نباشیم.

یکی از مردم روستای کلدان می گوید : روستای کلدان یکی از بزرگترین روستا شهرستان رابر است، اما مزار شهدای این روستا تاکنون هیچ گونه بازسازی نشده است؛ نه لوله کشی آب و نه برق مثل زمان قدیم با نرده های و سنگ قبور مطهر شهدا از موزائیک است .

وی ادامه داد: دو هفته گذشته مزار شهید کریم سرحدی، با همت بسیجیان بخش هنزاء گنبدی شد.

امیدواریم با کمک مسئولین زیربط؛ مشارکت‎های مردمی و افراد خیر تا حدودی از مشکلات دانش‎آموزان و گلزار مطهر شهدای این روستاها  کاسته شود.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب