پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:12:21 - سه شنبه 21 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خطر ترور بیولوژیک فراروی واردات محصولات تراریخته به کشور
به  گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از “اقطاع”، واردات بی‌رویه از جمله محصولات تراریخته به کشور موجب هشدار برخی صاحب‌نظران و کارشناسان در زمینه مضرات این محصولات شد. محصولات تراریخته به محصولاتی می‌گویند که از طریق یکی سری دستکاری های ژنتیکی در گیاهان یا جانوارن به وجود می‌آیند و از خلقت طبیعی و ارگانیک خود […]

به  گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از “اقطاع”، واردات بی‌رویه از جمله محصولات تراریخته به کشور موجب هشدار برخی صاحب‌نظران و کارشناسان در زمینه مضرات این محصولات شد.

محصولات تراریخته به محصولاتی می‌گویند که از طریق یکی سری دستکاری های ژنتیکی در گیاهان یا جانوارن به وجود می‌آیند و از خلقت طبیعی و ارگانیک خود خارج می‌شوند.

به گفته کارشناسان محصولات تراریخته می‌تواند در آینده عامل بسیاری از سرطان‌ها، نازایی، مشکلات زیست‌محیطی و .. شود به همین دلیل بسیاری از کشورهای از جمله بلغارستان به دلیل تأثیرات این محصولات بر سلامت انسان از ورود این محصولات به کشورشان جلوگیری می‌کنند. از طرفی دیگر یعنی معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد. از آنجایی که این تغییرات ژنتیکی ممکن است به بدن ما هم انتقال و بر سلامت ما نیز تاثیر بگذارد و دچار تحولات ژنتیکی در نسلهای آینده شویم.

اخیراً این محصولات وارداتی در ۱۷ استان کشورمان توزیع شده‌اند که این خود زنگ خطری بر سوء مدیرت در این حوزه می‌باشد.

از طرفی ورود این محصولات یادآور ترور بیولوژیکی سالهای اخیر در بسیاری از کشورهایی است که با منافع کشورهای غربی هم سو نبودند.

این اتفاق قریب به ذهن است که ورود بی‌رویه و غیر لازم این محصولات آن هم در گیر و دار مذاکرات هسته‌ای ، اقدام غیر مسلحانه دیگری است که با نفوذ در حیطه سلامت کشور اهداف شومی را دنبال می‌کند.

امید دولتی، کارشناس مسائل کشاورزی در گفتگو با اقطاع در خصوص ورود بدون مدیریت محصولات زراعی و باغی تراریخته به کشور اظهار داشت: مصرف سرانه محصولات باغی ما ۵۰ هزار تن در سال است که ما در باغات خودمان تولید می‌کنیم به همین دلیل ورود این محصولات از اصل دچار اشکال است.

وی افزود: همراه این محصولات وارداتی معمولاً یک سری آفات، بیماری و آلودگی‌ها ناشناخته‌ای وارد کشور شده و خساراتی را به بار می‌آورد که کنترل آن برای ما مشکل است. به عنوان مثال آفت “جادوگر لیموترش” که اکنون به باغات ما خسارات وارد می‌کند و عامل آن بومی یکی سری کشورهای دیگر است. سؤال است که چطور وارد کشور ما شده است؟

این کارشناس مسائل کشاورزی در خصوص مضرات ناشناخته محصولات تراریخته بیان داشت: محصولاتی که وارد می‌شود شاید ظاهر خوب و زیبایی داشته باشد اما در واقع ممکن است پس از مصرف به تدریج موجب آسیبهای برای انسان و محیط و محصولات کشاورزی و زراعی باشد که در آینده ظاهر شود.

وی گفت: میوه سالم به میوه‌ای اطلاق می‌شود که هیچ‌گونه مضرات زیست‌محیطی و شیمیای نداشته باشد. آیا این محصولات تراریخته که وارد می‌شود از این نظر ایمن هستند؟

دولتی با اشاره به لزوم مدیریت صحیح در خصوص واردات این محصولات تأکید کرد: این محصولات وارداتی قبل از ورود به بازار مصرف باید در گمرک تحت یک سری آزمایش‌ها و بررسی‌ها قرار گیرند که از سالم و بی ضرر بودن محصول اطمینان حاصل شود .

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی هر محصولی که بخواهند وارد کشورشان کنند حتی اگر آب باشد مورد انواع آزمایش‌ها و برسیها قرار می‌دهند و هر وقت از سالم بودن آن مطمئن شدند اجازه مصرف به هموطنانشان می‌دهند، چرا ما نباید این حساسیت را داشته باشیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بیان داشت: مدیران وقتی قصد ورود محصولی به کشور را دارند ابتدا باید وضعت تولید داخل را بررسی کنند بعد اقدام کنند . با توجه به اینکه تولید داخل ما در خصوص محصولات باغی و زراعی مازاد بر سرانه مصرف ماست لزومی ندارد به وارد کردن این محصولات اصراری داشته باشیم.

دولتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که مدنظر رهبری است یعنی ارتقا و محکم کردن پایه های تولید داخل، وارد کردن محصولات مشابه یعنی متضرر کردن کشاورزی که برای تولیدش متحمل هزینه های ی شده است و حالا منتظر سودی برای گذران زندگی‌اش است.

بی شک سو مدیریت در ورود این محصولات به سبد غذایی هموطنانمان می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد که به تدریج ظهور و بروز پیدا می‌کند و حساسیت کارشناسان دلسوز یک هشدار است که قبل از متحمل شدن خسارات جبران‌ ناپذیر تدبیری اندیشیده شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب