پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:45:21 - جمعه 1 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آداب و رسوم مردم شهرستان رابر در ایام محرم
با شروع محرم در چهره افراد حزن و اندوهی ناشی از مصیبت اهل بیت (ع) مشاهده می کنیم که به شکل های گوناگون قابل مشاهده است.

به  گزارش “صبح رابر”؛ هر ساله شاهدیم که با شروع ماه محرم هوای شهر رابرو شهروندان به گونه ای تغییر می کند. کمتر کسی پیدا می شود یا اصلاً کسی نیست که به محرم و حال و هوای آن و عزاداری اهل بیت (ع) بی تفاوت باشد و تغییر در سبک زندگی اش ایجاد نشود به راحتی می توان برخی از این تغییرات را حس کرد.

محرم وجدان همیشه بیدار تاریخ، ماه پاسداری از حرمت انسان ها و اهرم حرکت دهنده آنان و پدیدآورنده شورش های شیعی، نهضت های علوی و قیام های مکتبی است.

با شروع محرم در چهره افراد حزن و اندوهی ناشی از مصیبت اهل بیت (ع) مشاهده می کنیم که به شکل های گوناگون قابل مشاهده است مثل شرکت در جلسات عزاداری، زیارت عاشورا، نصب پرچم های و پارچه های سیاه به درب ، پنجره و دیوار منازل ادارات نصب پرچم مشکی روی اتوبوس ها و تاکسی ها و گاهی هم ماشین های شخصی، پوشیدن لباس مشکی حکایت از یک حزن و اندوه قلبی دارد.

برپایی  جلسات  عزاداری

برپایی عزاداری از جلسات کوتاه زیارت عاشورا تا مجالس یکی دو ساعته شبانه اعم از سخنرانی و نوحه سرایی، سینه زنی ، دسته های عزاداری وتعزیه خوانی … که هر شب بخشی از وقت مفید افراد را پر می کند و مردم با حضور در تکیه ها و مساجد به عزاداری می پردازند تا به نوعی تجدید قوا کرده و غبار گناه از سر و روی دل بشویند و معنویت را جایگزین آن کرده و از برکات معنوی مجالس ره توشه ای برای خود بیندوزند.

در هر حسینیه و مسجدی که قدم بگذارید عده ای از افراد اعم از مرد و زن مشغول پذیرایی و خدمت رسانی هستند از چای دادن و غذا پختن تا جفت کردن کفش ها و …و هر کس با هر پست و مقام و سمتی که دارد مشغول خدمت به مردم است.

فقیر و غنی، داراو ندار همه با حضور پر شور خود در هیأت های عزاداری روز تاسوعا و عاشورا به صورت دسته های عزاداری همراه با سینه زنی و نوحه خوانی با وحدت ویکپارچگی و در یک جبهه با هدف دفاع از حق؛ عشق و دلدادگی خود را به خاندان نبوت و امامت نشان می دهند و یاد رشادتهای ابا عبدالله ویاران با وفایش را گرامی میدارند.

دسته های عزاداری رابر در روز تاسوعا به گلزار شهدای سطح شهرستان می روند ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا و قرائت فاتحه اعلام میدارند مبارزه با حکومت ظالم وقت و تسلیم نشدن در برابر ظالمان با احیای امر به معروف و نهی از منکر برای ماندگاری این نهضت حسینی لازم است و در روز عاشورا پس از عزاداری حسینی در مصلای امام نماز ظهر را با تأسی از نماز امام حسین (ع) در ظهر عاشورا با شکوه اقامه می کنند.

نذری  دادن در ماه  محرم 

هر ساله شاهدیم که بخشی از توان مالی افراد صرف خرج کردن در مراسم منسوب به اهل بیت (ع) میشود و جزء شیرین ترین و دوست داشتنی ترین و پر افتخارترین مخارجی است که می پردازند اعم از فردی که یک کیلو قند و چای نذر کرده تا کسی که نزدیک به چندین هزار پرس غذا نذر کرده و آن را بین مردم عزادار پخش می کند و افتخارش این است که خادم امام حسین (ع) است .

بسیاری از صنوف اعم از پزشک و پرستار، راننده و نانوا و …قسمتی از خدمات خود را در یک دوره ۱۰ الی ۱۵ روزه (کمتر یا بیشتر) وقف مردم کرده و آن را به پیشگاه با عظمت اهل بیت (ع) تقدیم می دارند. مثلا یک ساعت شب راننده مسافرانش را صلواتی به مقصد می رساند یا نانوا، نان را نذری داده و فروشنده مواد غذایی برای حسینیه ها و تکایا تخفیف ویژه قائل شد.

سبک  زندگی با ا حیای امر به  معروف و نهی از منکر

همانطور که می دانید آنچه که باید در سبک زندگی ما جا بگیرد و جزء اصلی زندگی روزهمره ما یاشد، لباس مشکی ، پرچم سیاه ، نذری و …نیست بلکه احیای امربه معروف و نهی از منکر از سطح فرد و خانواده تا اجتماع است. یعنی آنچه اصل است ورود به امر به معروف نهی از منکر در سبک زندگی اسلامی ماست که اگر آن را در کسب زندگی خود وارد کنیم شاید بتوانیم   گوشه ای از دین خود را به نهضت خونین و بزرگ امام حسین (ع) ادا کنیم.

انتهای پیام /

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب