پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:06:02 - یکشنبه 23 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس جمهور منتخب :همکاری مداوم دولت و مجلس نیاز واجب است
رئیس جمهور منتخب در نشست مشترک با نمایندگان گفت: دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود و قتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود. به گزارش”صبح رابر” حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم که امروز بعدازظهر در ضیافت مجلس شورای اسلامی شرکت کرده […]

رئیس جمهور منتخب در نشست مشترک با نمایندگان گفت: دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود و قتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود.

به گزارش”صبح رابر” حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم که امروز بعدازظهر در ضیافت مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بود، با بیان اینکه از دکتر لاریجانی برای ایجاد این فرصت که فرصتی برای دیدار و بازدید فراهم کرده است تشکر می‌کنم، گفت: عده ای از نمایندگان مجلس برای بیان تبریک تشریف آورده بودند و عده ای نیز طبق برنامه ریزی‌های قبلی می‌خواستند قبل از تعطیلات مجلس دیداری داشته باشیم که به دلیل کسالت اینجانب انجام نشد.

وی با بیان اینکه این نشست امروز به مناسبت ضیافت افطاری در ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای بازدید با آن نمایندگان بود افزود: در خدمت نمایندگان بودن فرصتی برای من و همکاران من است .

رئیس جمهور منتخب با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما ، فقهای بزرگ در سطر مشروطیت است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی نماد مهم مردم سالاری است، تاکید کرد: تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند.

وی ادامه داد: اگر در سالهای اخیر کاستی نسبت به مجلس و بی حرمتی شده است، باید این حرمت و اقتدار به مجلس بازگردد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم و تاثیرگذار نگاه دارد، افزود: طبق گفته امام (ره) مجلس عصاره فضایل یک ملت است لذا قانونگذاری که محصول کار آنان پس از تایید شورای نگهبان خواهد بود برای دولت آینده لازم الاجراست.

وی درباره ادامه راه مجلس در مسیر قانونگذاری گفت: انشاءالله مجلس بی تردید ادامه دهنده راه آن سیاستمدار بزرگی است که امام عزیز ما به آن عشق می‌ورزید یعنی شهید مدرس که از افتخارات این ملت است.

دکتر روحانی افزود: شهید مدرس بی تردید یک الگوی بزرگ در سیاست، اخلاق، شهامت، شجاعت ، قانونگذاری بود، زیرا هنوز حرفهای مدرس نو و تازه است که باید به گذشته برگردیم و یکبار دیگر سخنان وی را مرور کنیم تا ببینیم آنچه که وی بیش از یک قرن پیش سخن گفته چه بوده است.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه من افتخار می‌کنم بگویم که عضو خانواده مجلس هستم،اظهار داشت: ۲۰ سال از عمر خود را در طول مجلس اول تا مجلس پنجم در خانه ملت سپری کردم و لذا در این میان نیز درس‌های فراوانی از این نهاد تاثیرگذار آموختم.

وی افزود: یکی از درس‌هایی که مجلس شورای اسلامی در طول خدمت از آن آموختم عظمت مجلس بود لذا عظمت مجلس عظمت ملت است و دولت قوی نیز همواره در کنار مجلس قوی خواهد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید، تاکید کرد: اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود لذا قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سوال مجلس و حتی اگر لازم باشد، استیضاح مجلس را بر دیده ملت می‌گذاریم.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مبنای همکاری دو قوه مقننه و اجرایی قانون است، گفت: در فصل ۶ و فصل ۹ قانون اساسی وظایف دو قوه مقننه و مجریه  را مشخص کرده است و در این میان نیز در فصل ششم از اصل ۶۶ تا اصل ۹۹ وظایف قوه مقننه تبیین شده و در فصل نهم از اصل ۱۱۳ تا ۱۴۲ وظایف قوه مجریه و رئیس جمهور، وزرا و هیئت وزیران به خوبی تبیین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت و مجلس هرکدام جایگاه ویژه ای در کشور دارند، تاکید کرد: نه دولت جایگزین مجلس می‌شود و نه مجلس جایگزین دولت، زیرا ایندو مکمل یکدیگر خواهند بود تا برای حل مشکلات و معضلات کشور طبق قانون اساسی برنامه ریزی کنند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه طبق قانون اساسی تدوین قانون برعهده مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: دولت نمی‌تواند به بهانه برنامه مصوبات آئین نامه‌ها و بخشنامه های قانونی را تدوین کند به بهانه برنامه ، زیرا برنامه خط مشی و مصوبات برعهده دستگاه های اجراست.

وی با اشاره به نگاه مجلس و نمایندگان گفت: هرچه نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان کل ملت ایران از جزئی نگری و مسائل خرد حوزه انتخابیه فاصله بگیرند و به مسائل ملی و منافع کل کشور بیاندیشند، همکاری، هماهنگی و همیاری دولت و مجلس بهتر و بیشتر خواهد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید یادآور شد: طبق قانون اساسی برنامه برعهده دولت است البته اگر در بخش برنامه و بودجه نیاز به قانونگذاری است، مجلس آن قانون را تصویب می‌کند، لذا مصوبات، آئین نامه‌ها و بخشنامه‌ها برعهده دولت و قوه مجریه است، اما همه می‌دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست.

رئیس جمهور منتخب در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه علاوه بر وجود قانون، اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خوادهد بود، گفت: دولت خود را مجری قانون اساسی و مجری قوانین موعظه کشور می‌داند و بدون قانونگرایی کشور سامان نخواهد یافت زیرا بسیاری از مشکلات در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی تاکید کرد: دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود، و نه به به فکر آن است که مجلس را با آمار غیر دقیق فریب دهد و همچنین نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای قانون بهانه تراشی کند.

وی با تاکید بر اینکه بی تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکانپذیر نخواهد بود، افزود: امروز کشور دارای شرایطی بسیار سخت و پیچیده تر از گذشته است که برخی از این پیچیدگی از عملکرد داخلی است و برخی از آن شامل فشارهای ظالمانه خارجی است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه نیازی به ارائه آمار از شرایط فعلی کشور در حضور نمایندگان نیست، گفت: نمایندگان از آمار واقعی باخبرند لذا نیازی نیست بگوییم شرایط کشور چگونه است و اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی رشد اقتصادی ما منفی است.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور در تورم بسیار بالایی قرار دارد که می‌توان آن را بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اشاره به تورم ۴۲ درصدی و رشد بیکاری در جامعه و کشور گفت: اگر اقدام فوری انجام نگیرد، این مشکلات بیش از گذشته خود را نمایان می‌کند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه ما در طول چند سال اخیر با یک عمل تاخیری جوانان تحصیلکرده خود را بعد از دوران متوسطه با بازکردن درهای دانشگاه آن‌ها را به این فضا انتقال دادیم، گفت: ما هم اکنون بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم که طبق محاسبات انجام شده در ۴ سال آینده با پیشبرد همین روش بیش از ۴ میلیون جوان فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.

وی با طرح این سوال که در بین سالهای ۸۵ تا ۹۰ رقم شاغلین در کشور چه مقدار است، گفت: اشتغال ما در سال ۱۴ هزار نفر بوده است و همین ارقام به اختصار شرایط کشور را نشان می‌دهد، لذا ما به همکاری دولت و مجلس برای بهبود بخشی به اوضاع داخلی نیازمندیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه دولت و مجلس باید از اوضاع داخلی و جهانی تحلیلی واحد داشته باشند، تاکید کرد: همکاری مداوم دولت و مجلس نیاز واجب است، لذا بنده معتقد نیستم که کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: قوه مقننه نیز دارای قدرت کارشناسی است و اینجانب بسیاری از نمایندگان مجلس را از دیرباز می‌شناسم و آنان نیز همواره اهل مطالعه، تحقیق و تحلیل کارشناسانه برخوردارند.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: کارشناسان دولت باید در کنار کارشناسان قوه مقننه قرار بگیرند، لذا کنار گرفتن این دو نیز کافی نیست و باید از دانشگاهیان از فرهیختگان از گروه‌ها و تشکل‌های مختلف و از تجربه آنان استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با تاکید بر استفاده از تجربه جهانی تصریح کرد: اساس مجلس برگرفته شده از شور و مشورت است که آن نیز تماما برگرفته از اسلام و قرآن است.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به تجربیات علمی و فرهنگی گفت: علم و هنر مرز نمی‌شناسد، ما باید تجربه یکدیگر را در کنار یکدیگر و از تجربه دیگران بهره بجوییم و در کنار این تجربیات باید به تحلیلی واحد در برابر دشمن برسیم.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: سخن گفتن راه حل نیست ، ما باید دشمن را بشناسیم، در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم و باید مدیریت کنیم و فقط سخن گفتن و فریاد زدن کافی نیست.

رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس برای معضلات داخلی و خارجی به یک نظر واحد برسند، کار بسیار آسان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اشاره به پایان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: الحق مردم در این راه سنگ تمام گذاشتند و شکوه آفریدند و صحنه ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد، لذا هیچ کس نمی‌توانست به این انتخابات تردید کند.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند منکر لبخند ملت شود و شادی مردم را در بین جهانیان به عنوان برگ زرینی از تاریخ ایران شاهد و گواه بوده است و همه اقوام و مذاهب به صحنه آمدند و پیداست مردم ما احساس کردند که نظام و کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارد و راه را برای ملت با بزرگ‌ترین حضور و پشتیبانی شان تسهیل کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه دولت آینده سه سرمایه بزرگ در کنار خود خواهد داشت گفت : اولین سرمایه این دولت حمایت مردم، اعتماد مردم و کمک مردم خواهد بود.

وی افزود: مردم مشکل کشور را لمس می‌کنند و اگر از میان کسی مشکل مردم را به زبان نیاورد دل مردم را آزرده است، لذا یاوه گویی مشکلی را حل نمی‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با تاکید بر اینکه مردم با حضورشان نشان دادند که برای ۴ سال پشتیبان این دولت خواهند بود، گفت: این حضور مردم سرمایه بزرگی برای نظام و دولت آینده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه سرمایه دوم این دولت حمایت مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: ایشان در ایجاد این حرکت حماسه ملی نقش به سزایی داشته‌اند، لذا ایشان با بیاناتشان و هدایت‌هایشان و از همه نظر اعلام فرمودند، از دولت آینده حمایت خواهند کرد، لذا حمایت مقام معظم رهبری سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه سرمایه سوم دولت تدبیر و امید همکاری قوای سه گانه با یکدیگر خواهد بود، تاکید کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات و معضلات را حل کند، لذا دولت با همکاری صمیمانه میان قوه قضائیه، مجلس و گروه های دیگر از جمله نیروهای مسلح و احزاب می‌تواند تمام مشکلات را پشت سر بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی افزود: دولت با این سه سرمایه بی تردید می‌تواند معضلات را پشت سر گذاشته و از این پیچ تاریخی به کمک خداوند متعال و عنایات اهل بیت عبور کند.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود با نمایندگان مجلس با اشاره به فرصت زمانی که بین اعلام نتیجه انتخابات تا زمان تنفیذ و تحلیف و معارفه کامل کابینه وجود دارد، گفت: در این میان نیز معرفی کابینه برعهده من قرار داده شده است و ما ترجیح دادیم از زاویه دیگری کار را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: یکبار دیگر باید اوضاع کشور را مرور و بررسی کرده و مشکلات و امکانات کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و سپس به فکر یارانی باشیم که بتوانند با این امکانات مشکلات موجود را حل و فصل کنند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه برای تحقق یافتن این کار ۴ کمیته تحلیل تشکیل داده‌ایم، گفت: این کمیته‌ها شامل کمیته های اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی افزود: در هرکدام از این ۴ کمیته ۲۰ کارگروه مسئول به کار شده‌اند و در این میان از ۵۰۰ نفر صاحب نظر، فرهیخته، کارشناس و به طور کلی کسانی که سابقه کار اجرایی داشته‌اند استمداد طلبیده‌ایم و یکبار دیگر اوضاع کشور را بررسی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای این تلحیل و بررسی‌ها از مسئولان فعلی اجرایی کشور نیز استفاده کرده‌ایم، گفت: نتایج حاصل از این بررسی‌ها از این دو طریق یعنی از سوی این کمیته‌ها و مسئولان اجرایی فعلی فاصله زیادی دارد لذا کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه ای ترسیم می‌کنند و آمار و ارقام می‌دهند که مسئولان اجرایی فعلی نیز شرایط کشور را به گونه ای دیگر عنوان می‌کنند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه بنده الان به فکر و در مقام قضاوت نهایی نیستم، تاکید کرد: قاعدتا دولت با شروع به کار در ۱۰۰ روز اول تلاش می‌کند واقعیت کشور را به مردم ، مقام معظم رهبری ، نمایندگان ملت عرضه کند .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی افزود: دولت آینده اعلام خواهد کرد که چه چیزی را از دولت قبلی تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و ما در کنار این کارگروه های تشکیل شده تلاش کردیم افرادی که برای کابینه در نظر هستند مورد توجه قرار گیرند.

وی با اظهار امیدواری از تعامل دولت و مجلس، تصریح کرد: امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان کابینه شایسته ای برای اداره کشور در شرایط فعلی تشکیل دهیم.

رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه مصوب سال ۹۲ کشور گفت: وقتی که آمار و ارقام بودجه را از سازمان مدیریت دریافت کرده‌ایم، فاصله بودجه مصوب با واقعیت اجرایی کم نیست کما اینکه در سالهای گذشته به همین منوال بوده است.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: باید برای اجرایی شدن این بودجه و حل مسائل بودجه ۹۲ همدیگر را همراهی کنیم تا بتوان بودجه را اجرایی کرد.

منبع : خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب