پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:42:20 - چهارشنبه 18 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مورد مثبت آنفلونزا در شهرستان رابر نداشتیم
مدیر شبکه و مرکز بهداشت شهرستان رابر گفت: در شهرستان رابر مورد مثبت آنفولانزا نداشتیم، موارد مشکوک داشتیم دو تا سه نفر در بیمارستانها بستری اند، و تا کنون هیچ کدام خوشبختانه مثبت گزارش نشده است.

به گزارش” صبح رابر“؛  دکتر ابراهیم شمس الدینی مدیر شبکه و مرکز بهداشت شهرستان رابر با اشاره به اینکه آنفلونزا یک بیماری فصلی است واز سال ۸۸ وارد کشور شده ، گفت: آنفلوانزا هر ساله در این ایام شیوع پیدا می کند، این نوع بیماری کم می شودولی از بین نمی رود؛ وقتی ویروس شیوع پیدا کند اگر مراقبت نشود، طغیان می کند و بیشتر خودش را نشان می دهد.

۲۰۱۵۱۲۰۹_۱۰۱۰۲۱

وی ادامه داد: متاسفانه امسال یک بیماری ویروسی که ویروس آنفولانزا در آن دخیل است از دوهفته گذشته در استان کرمان شروع شده و ۳۰ نفر فوت کردند، H1N1  آنفلونزا خوکی ، از خوک ها به انسان منتقل شد و در حال حاضراز انسان به انسان منتقل می شود.

شمس الدینی عنوان کرد: بیماری با علائم تب بالای ۳۸ درجه شروع می شود، سرفه های شدیدکه از۷ روز قبل سرفه هایش شدت یافته و با درمان معمولی جواب نداده ؛ علائم تنگی نفس، بیحالی های شدید که نیاز به بستری در بیمارستان دارد .

وی با اشاره به اینکه تاکنون مواردی در شهرستان رابر به  آنفلونزا گزارش نشده است، افزود: در شهرستان رابر مورد مثبت  آنفلونزا نداشتیم، موارد مشکوک داشتیم دو تا سه نفر در بیمارستانها بستری اند، و تا کنون هیچ کدام خوشبختانه مثبت گزارش نشده است.

رئیس شبکه بهداشت بهترین راه پیشگیری و درمان را پیشگیری دانست و بیان کرد: بیماری دو راه انتقال دارد، از راه هوا ، و دست دادن ، روبوسی کردن که باید این دو مورد به ظاهرآسان را رعایت کنیم، افرادی که از کربلا می آیند، خود عامل انتقال بیماری می شود، و اطرافیان آنها باید در مواجهه با یکدیگر تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند، ضمن رعایت اصول اولیه بهداشتی، معاشرت نکردن با مبتلایان و شستن مرتب دست ها از روش های پیشگیری این بیماری به شمار برد.

وی ادامه داد: آنفلوانزا H1N1 بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و بهبودی بیمار حدود یک هفته طول می کشد.

این مسئول اضافه کرد: در خیابان ها ماسک زدن خیلی تأثیری ندارد، بیماری از انسان به انسان منتقل می شود و سرما این ویروس را از بین می برد.

دکتر شمس الدینی افزود: در این زمینه مردم می توانند مشکل را خیلی زودتر از آن چیزی هست؛ حل کنند، مبتلایان به بیمای آنفلوانزا با درمان معمولی، استراحت و مصرف مایعات گرم بهبود می‌یابند و با توجه به اینکه دوره ابتلا به بیماری ۵ روز تا یک هفته است و با افزایش تب، کوفتگی بدن، سرفه و گلودرد شروع می‌شود، در صورتی‌که بیماری بیش از ۳ تا ۵ طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

وی با اشاره به علت مرگ ۳۰ نفر از استان کرمان عنوان کرد: این افراد علاوه بر سن بالایشان همه سابقه بیماری زمینه ای ؛از جمله بیماری قلبی، تنفسی و کلیه ای داشتند.

ماسک زدن ویروس دیگری را جذب می کند

مدیر شبکه بهداشت رابر با بیان اینکه این بیماری از طریق تنفس به راحتی منتقل می‌شود، گف: بهترین راه پیشگیری، هاله یک متری دور خودمان با افراد بیمار است و افراد آلوده باید از ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد استفاده کنند، مراودات خود را کاهش دهند، مقابل عطسه و سرفه خود را بگیرند، با آرنج جلوی دهان خود را بگیرند نه با دست و زدن ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود.
وی درخصوص استفاده زیاد از ماسک زدن در خیابان ها گفت: استفاده دائمی از ماسک رطوبت را نگه می دارند ؛ خود رطوبت باعث میکروب و ویروس های دیگری را جذب می کند.

این مسئول در خصوص واکسن آنفلونزا تصریح کرد: واکسن  آنفلونزا فصلی است؛ معمولا بهترین زمان تزریق آن از شهریور و اوایل ماه پاییز است که بیماری خیلی نیست، و دو تا سه هفته در بدن اثرات خودش را می گذارد و سیستم ایمنی را فعال می کند، الان هم توصیه نمی کنیم، کسی واکسن بزند، چون بیماری در مرحله فعالی است خودش شاید کمک به بدترشدن آن اوضاع کند.

وی  گروه پر خطر را خانم های باردار، افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیردو تا سه سال دانست توصیه کرد: فقط این گروه در معرض خطر بیشتر می باشند باید واکسن تزریق کنند و سایرافراد دراین موقعیت تا آنجایی که امکان دارد از واکسن خیلی استفاده نشود،

شمس الدینی ابراز داشت : شهرستان رابر بیمارستان ندارد ، بیماری که مشکوک و شرایطی داشته باشند در صورت نیاز در بیمارستان بافت بستری شودند و اگر تشخیص دهند به استان کرمان انتقال می یابند؛ به دلیل اینکه آمار لحظه به لحظه تغییر پیدا می کند، آخرین آمار ما دو نفر در بیمارستان بافت و یک مورد در کرمان بستری است.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم مبارزه با این بیماری و جلوگیری از آثار خطرزای  آنفلونزا یا شبه  آنفلونزا” پایگاه دیده ور” در خود شهرستان رابر است که درسال، کل آمار بیماری را در می آورند، اگر از حد مورد انتظار بیشتر شود، اینجا طغیانی صورت می گیرد، در حال حاضر رابر به علت مرکزیت بیماری بیشترگزارش شده و مراکز دیگر مشابه همدیگرند، خیلی آمار تفاوت خاصی نمی کند، موارد  آنفلونزا قطعی دررابر نداشتیم ولی شبه آنفولانزا در رابر است.

افراد بیمار واکسن بزنند، بدتر می شوند

دکتر شمس الدینی با بیان اینکه همه مردم واکسن بزنند؛ اشتباه بزرگی است و افزود: افراد بیمار واکسن بزنند بدتر می شوند، واکسن یک ویروس ضعیف شده ای به ویروس تزریق می کنیم، اگر در این موقعیتی که بدن ها فعال اند از حالت طبیعی خارج کنیم؛ خودش باعث بیماری می شود، دو تا سه هفته طول می کشد تا ایمنی بدن در مقابل این بیماری فعال شود، عملاً در واکسن یک  آنفلونزایی را تزریق می کنیم ، که بدنش مقابله کند، اگر بیماری در حالت وحشی و طغیان است واکسن تزریق کنیم از حالت طبیعی کمتر و وضع بدتر می شود.

شمس الدینی گفت: به افراد سالم نه توصیه می کنیم، واکسن بزنند، فقط مواقعی با فرد بیمار ارتباط دارند ، بهترین زمان برای استفاده از ماسک است.

وی در سخن پایانی به مردم توصیه کرد: موارد بهداشتی مخصوصاً شستشویی دست ها را رعایت کنند،ارتباط با افرادی که بیمار و مشکل  آنفلونزا یا علائم سرما خوردگی دارند، از دست دادن و روبوسی کردن حتی با افراد به ظاهر سالم اکیداً خودداری فرمایند، رعایت بهداشت مختص الان نیست، این موارد را رعایت کنند تا بیماری را نگیرند.

شمس الدینی با بیان اینکه شایعاتی که پخش می شود، را خیلی جدی نگیرند؛ اضافه کرد: در حالت معمولی حتی یک سرما خوردگی ساده، رعایت نکات بهداشتی از جمله شستشو مرتب دو تا سه دقیقه زیر ناخن ها ، بین انگشت ها و دست ها،و سعی کنید با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید، در ملاقات با افراد حداقل فاصله یک متری را رعایت کنید .

وی ادامه داد: در حالت عادی مرگ در شهرستان و استان وجود دارد، بیماری دیگری حتی باعث مرگ می شود به آنفولانزا ربط ندارد و مردم به صورت شایعه ربط به آنفولانزامی دهند.

رئیس شبکه بهداشت اذعان کرد: واجب نیست همه واکسن و یا ماسک بزنند چون بازار سیاه در این موقعیت تشکیل می شود مردم خودشان خیلی تأثیری در روند بیماری شان دارند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب