پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:46:31 - چهارشنبه 25 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یک تن گیاه دارویی آنغوزه از قاچاقچیان در رابر کشف و ضبط شد
ماموران پلیس آگاهی شهرستان رابر هنگام کنترل عبوری در محور جیرفت به رابر از یک وانت ۱ تن گیاه دارویی آنغوزه که قصد انتقال این محموله از ساردوئیه رابر به استان فارس داشتند، را کشف و ضبط کردند.

به گزارش ” صبح رابر“؛  مامورین پلیس آگاهی شهرستان رابر هنگام کنترل عبوری در محور جیرفت به رابر از یک وانت ۱ تن گیاه دارویی آنغوزه که قصد انتقال این محموله از ساردوئیه رابر به استان فارس داشتند، را کشف و ضبط کردند.

در این راستا دو متهم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

New Picture (1)

ابوذر سیفی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابر در رابطه با کشف این گیاه دارویی گفت : این میزان آنغوزه از بخش ساردوییه جیرفت به صورت غیرمجاز برداشت شده بود که بدون گواهی حمل، در حال انتقال به سمت استان فارس بود.

وی افزود: گواهی حمل این گیاه دارویی هم فقط به افراد دارای قرارداد اعطا می شود و کسانیکه فاقد این گواهی باشند از نظر پلیس و دستگاه قضایی قاچاقچی محسوب می شوند.

سیفی یادآور می شود: آنغوزه یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند و از تیره چتریان است که از جمله خواص شناخته شده آن کمک به درمان اختلال های عصبی در کودکان، کاهش فشار خون، درمان بیماریهای قلبی و عروقی، کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله های هیستریک، رفع درد دندان، رفع عفونت در بدن، درمان سیاه سرفه، درمان برونشیت و رفع یبوست است.

شیره این گیاه برای فرآوری و تبدیل به فراورده دارویی به خارج از کشور صادر می شود و در داخل، امکان فرآوری آن وجود ندارد.New Picture

 

گیاه آنغوزه، یک گیاه دارویی کوهی و کمیاب که ارزش صادراتی دارد. این گیاه به ارتفاع ۲ تا ۲/۵ متر دارای ریشه زخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی. ساقه آن ضخیم و استوانه ای و گلهای آن زرد رنگ است. برای بدست آوردن آنغوزه که صمغ این گیاه است گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می کنند شیره ای که از محل قطع خارج می شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی دارد.

آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان با خواص فراوان است ، برای درمان سرطان شکم، درمان کننده رماتیسم و نقرس و سیاتیک ، میخچه، پینه، ادرارآور، مسکن و محرک به کار می‌رفته است. برای درمان بواسیر، درد کمر و مفاصل مفید است، در درمان‌های عامیانه برای قطع قاعدگی، آسم، تشنج، خروسک، کاهش دهنده پرفشاری خون ، جنون و سرطان، خلط آور، ضدنفخ، ضد اسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج مورد توجه بوده است. با این حال، اصلی‌ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات می‌باشد.

گرچه آنغوزه استفاده محدودی (آن هم در طب سنتی ایران) داشته، ولی یکی از اقلام مهم صادراتی فرآورده های گیاهی ایران است که خریداران آن را با روش‌های پیچیده تجزیه می‌کنند و ده ها ماده ارزشمند از قبیل اسانس، رزین و صمغ قابل مصرف در صنایع دارویی، بهداشتی، آرایشی و صنعتی از آن به دست می‌آورند. با توجه به اینکه تهیه آنغوزه پر زحمت و طولانی مدت است، قیمت نسبتاً گرانی دارد.

نوع اشکی آنغوزه مرغوب تر و گران تر می باشد. آنغوزه مزه ای گس و تقریباً تند و سوزاننده دارد و دارای بوی نامطبوع شبیه ترکیبات گوگرددار است.

انتهای پیام /

  1. نام   آذر ۲۶, ۱۳۹۴  

    چرا آنغوزه در رابر صنعتی نمی شود

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب