پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:47:47 - چهارشنبه 2 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شیرینی زندگی به تلخی هزینه های زایمان تبدیل می شود
شیرینی زندگی زنان باردار از هزینه های زیاد بیمارستان به تلخی مبدل می شود.

به گزارش “صبح رابر”؛ زنان باردار از مهمترین و اساسی ترین قشر جامعه محسوب می شوند، اما کم توجهی یا به نوعی بی توجهی به این قشر مشکلات فراوانی و سختی های بیشماری خواسته یا ناخواسته برای زنان باردار ایجاد می شود.

دوران حاملگی یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز در زندگی زنان است. در این دوران زن باردار باید از لحاظ جسمی و روحی در کمال صحت باشد. سلامت بارداری ، کلید داشتن نوزاد سالم است.

تغذیه سالم، ورزش و به حداقل رساندن استرس همه اینها در کنار هم می‌تواند احتمال به دنیا آوردن نوزادی سالم را برآورده ‌کند.

بی تردید، آیین اسلام بلکه تمامی ادیان آسمانی، پیروان خود را به افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، به اندازه ای که در توان آنان باشد، فرا می خواند. در این باره روایات زیادی از شیعه و سنی وارد شده است که به روشنی بر این مدعا دلالت دارند.

در صحیحه محمد بن مسلم به روایت از امام صادق علیه السلام آمده است که پیامبر خدا فرمودند:«تزوّجوا فإنّی مکاثرٌ بکم الامم غداً فی یوم القیامه؛ ازدواج کنید که من به سبب زیادی جمعیت شما بر دیگر امت ها مباهات می کنم.» همچنین جابر از امام باقر علیه السلام نقل می کند که رسول خدا فرمودند:«ما یمنع المؤمن أن یتّخذ أهلًا لعلّ اللّٰه یرزقه نسمه تثقل الأرض بلا إله إلا اللّٰه؛ چه چیزی انسان مؤمن را از این باز می دارد که همسری برگیرد، تا شاید خداوند فرزندی برای او روزی کند که زمین را با «لا إله إلّا اللّٰه» آکنده سازد.»

حال اینکه آینده کشور ما با خطر تهدید آمیز کم جمعیتی و بحران پیری مواجه است، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام نسبت به استمرار سیاست های سال های گذشته در حوزه جمعیت موضع گرفتند و از مطلوب بودن جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برای کشور، سخن به میان آوردند.

فرزند بیشتر؛ زندگی بهتر، مردم به ویژه خانواده های جوان که در این مسأله مسئولیت اصلی بر عهده آنان است، با درایت، هوشمندی و آینده نگری، مسأله تولید نسل و افزایش جمعیت را مورد نظر قرار داده و با تربیت فرزندانی با ایمان و متعهد، سرنوشت روشنی را برای کشور رقم می زنند. اما در این بین باید با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم کنند.

از آنجا که هزینه های سونوگرافی، غربالگری و آزمایش های مخصوص دوران بارداری سر به فلک کشیده حتی بعضی از زنان باردار بدلیل برنیامدن از این هزینه ها هیچ آزمایشی را انجام نمی دهند و حتی بارها شده که این بی توجهی ها سبب سقط جنین شده است .

جای بسی سؤال است چرا سبد کالا مخصوص بانوان باردار، فقط به قشر خاصی تعلق می گیرد؟

شاید بشود گفت در جامعه امروزی کمتر به خانم های باردار توجه دارند. دوران بارداری برای بانوان، دوران بسیار حساسی است ممکن است دچار سوء تغذیه و یا در معرض خطرات جدی و چه بسا جبران ناپذیری قرار گیرند.

یکی از بانوان باردار درگفتگو با ” صبح رابر” گفت : داشتن فرزند یکی از نعمت های بزرگ الهی است، که خود سبب شیرینی زندگی و کانون گرم خانواده می شود.

صالحی افزود: بچه از بدن مادر تغذیه می کند و مادر باید غذا و میوه مناسبی بخورد که این نیاز بدن تأمین شود ولی واقعاً بعضی ها پولی ندارد و این سبد کالا حداقل کاری که برای بانوان باردار می توان انجام گیرد .

وی ادامه داد: در حال حاضر بانوان باردار باید حتماً دکتر خود را قبل از زایمان انتخاب کنند؛ چون اگر دکتر نداشته باشند برای زایمان هیچ بیمارستانی او را قبول نمی کند، هر دفعه برای رفتن به پیش دکتر علاوه بر خرج رفت و آمد کلی باید پول ویزیت پرداخت شود، حال پول قرص و بیمارستان برای زایمان که دیگر بماند.

بانوی باردار دیگری می گوید: ای کاش حداقل پول سونو گرافی و زایمان را در تمام بیمارستان ها کاهش و به نوعی رایگان می کرد تا حداقل یک دردی از روی دردهای خانم های باردار برداشته شود تا در آینده نه مادر و بچه دچار هیچ مشکلی نشود.

وی ادامه داد: یک خانم باردار ۲۵ ساله که  اولین فرزند خود را در راه دارد،در حالی که خودش و همسرش هر دو تحصیل کرده و هیچ سرمایه ای به جزء مبلغ کارگری همسرش ندارد حال با این هزینه های بسیار اعم از آزمایشات غربالگری ، سونوگرافی ، هزینه زایمان و وسایل نوزاد، کرایه خانه که بماند چگونه می توان از استرس این مادر جوان کم کرد.

بانویی دیگری گفت: با وجود  نبود پزشک متخصص زنان و زایمان و هزینه های زیاد هیچ آزمایش و سو نو گرافی انجام ندادم ، ۸ ماهه باردارم و نمی دانم جنسیت بچه ام چیست؟ دختر است یا پسر؟ سالم است یا نه ؟ و آرزویی همه نوع میوه و غذایی نیز به دلم مانده  و الان تمام فکر و ذکرم زایمان شده ، چون خرج بیمارستان آن هم که دکتر نداشته باشید در بیمارستان دولتی می گویند اگر شانس بیارید دکتر ماما و پرستار بالای سر خانم باردار بیاید، چون رایگان است .

وی افزود: بعضی بیمارستان ها پول زایمان از ۸۰۰هزار تومان شروع و تا ۴ میلیون زایمان طبیعی که خود مادر درد زایمان را می کشد که دیگر هزینه سزارین بماند .

ای کاش دولت تمام بیمارستانها را اعم از خصوصی و دولتی برای زایمان رایگان می کرد تا مادر باردار اینقدر اضطراب نداشته باشد و حرص نخورد که خودش و بچه اش سالم بیرون از بیمارستان می آیند یا نه ؟

امید است این مشکل خانم های باردار را مسئولین زیربط حل کنند تا تک فرزندی دیگر در جامعه نباشد .

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب