پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:25:18 - سه شنبه 15 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بُندرهنزاء بهشتی در قطب گردشگری کرمان
روستای بُندر هنزاء یکی از ۱۱ منطقه گردشگری در استان کرمان با طبیعت بکرو سر سبز ، چشم‌اندازهای زیبا، آبشارها و رودخانه ها وباغهای سرسبز، این روستا را به منطقه ای مورد توجه ویژه گردشگران محلی، استانی و استانهای گرمسیری مجاور مبدل نموده است.

به  گزارش ” صبح رابر” هنزاء شهری  در ۵۰ کیلومتری شرق شهرستان رابر، یکی دیگر از مناطق گردشگری وخوش آب وهوای استان کرمان با  طبیعت  بکرو سر سبز ، چشم‌اندازهای زیبا و دل انگیز دارای ۲۲ روستا که یکی از روستاهای گردشگری این منطقه بندر هنزاء می باشد.DSC08513

روستای بُندر هنزاء یکی از ۱۱ منطقه هدف گردشگری در استان کرمان می باشد که وجه تسمیه بُندر به دلیل قرار گیری خانه ها در بُن کوه (دامنه کوه) به آن «بُن درِه» گفته می شده که به مرور زمان به صورت کنونی یعنی بُندر تبدیل شده است.۱(۳۶)

بندر هنزا ، روستائی زیبا از توابع شهرستان رابردر ۳ کیلومتری شهر هنزاء و ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه واقع شده است.  اگر پای در دامن طبیعت بندر گذاشتید با مردمانی با صفا زحمت کش در عین سادگی  و بی آلایشی، میهمان نواز و باایمان میزبانانی نمونه و قابل اعتماد روبرو می شوید.

پوشش درختان  جنگلی و پوشش گیاهی وتنوع  جانوری خاص این نواحی نیز سرشار است، عقاب های  یکتاز  آسمان این  ناحیه هستند .

شغل  اهالی منطقه  غالباً  دامداری ، زنبورداری  و  کشاورزی است عشایر بندر هنزا،  پای کوه تخت سرتشتک ، که یکی از جلوه های خاص مناطق کوهستانی  و بکر استان کرمان می باشد که به واسطۀ ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است اما هر سال از اردیبهشت ماه  به بعد این منطقه میزبان عشایری از شهرستان های جنوبی کرمان است که با حضور سیاه چادر های عشایر، بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان ، تخت سرتشتک را که در ۱۲ کیلومتری منتهی الیه جاده بندر هنزاء قرار دارد را به یکی از جالب ترین و دیدنی ترین نقاط شهرستان رابر  تبدیل کرده است.

DSC08484

منطقه  گردشگری ملی  با  مرغوبترین  عسل شناخته شده  ایران به دلیل انبوه  گیاهان سرشار از گیاهان دارویی از قبیل گارچی ، درمنه ، پونه ، آویشن ، آلاله ، گون و …. است  و مرغوبترین محصولات طبیعی از قبیل کشک،روغن،تلف و گردو توسط عشایر تولید و به مناطق مهم کشور از جمله شیراز ارسال می شود.

بخش عمده کشاورزی و سرمایه گذاری مردمان این منطقه گردو است. از روی درختان کهنسال می توان دریافت که از قرنها قبل این مردمان به این کار مشغول بوده اند. گاهاً بعضی از درختان دهها نفر از آن سهم می برند، داستان آن از این  قرار است  قرنها قبل شخصی  درخت گردوی کاشته بعد از فوت این شخص، درخت به فرزندان و بعد به وارثان  بعدی  رسید که پس از گذشت  قرنها  ساکنان متعددی ازآن سهم می برند.

DSC08463 DSC08469 DSC08461

عبور رودخانه از میان این روستا و وجود درختان کهنسال گردو در دو طرف رودخانه و وجود سیاه چادر های عشایر محیطی زیبا و دل انگیز را به وجود آورده به طوری که در ایام سال شاهد حضور گردشگرانی مختلفی از سراسر کشور به این منطقه  هستیم.

DSC08462

MOV0850001MOV08522 0

درخت قدیمی بنُدر هنزاء که بیش از دو هزار سال سن دارد بعد از سال ها رشد سنگین شده و در زمین فرو رفته وحال به  یک درخت چهار تنه  تبدیل شده است، قطر تنه و شاخه و برگ های آن  هر نگاهی را به تآمل وا می دارد.

در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند. روش  پخت نان در میان این مردمان  منحصر به  فرد  و خاص است این  نوع  نان  تیری ، ناز کتر بود  و  تقریبا  دور  ریزی  ندارد، دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.DSC08475

MOV085220_0001 MOV08522 56 MOV08522 MOV08522 005_

کوهنوری تنها ورزشی نیست که در طبیعت بکر این منطقه است  این کوهستانی مکان  بسیار مناسبی برای ورزشهای همچون پاراگلایدراست.

DSC08479 DSC08489 DSC08490DSC08497 DSC08500

در ۱۱ کیلومتری شمال  بندر هنزاء  و درارتفاعی بالاتر از  ۳ هزارو  ۵۰۰متر  نقطه مرتفعی قرار گرفته که در میان  اهالی  به تخت  سرتشتک  معروف است . اهالی  در اینجااز عشایر سکنی دارند ،از اواسط  اردیبهشت ماه تا اوایل  آبانماه  در اینجا می مانند پس از  آن،  به  دلیل  سرد  شدن  هوا  به  جنوب  شهرهای کهنوج و جیرفت و عنبرآباد کوچ می کنند ، کوچ عشایری بزرگترین جاذبه گردشگری را برای گردشگران دارد .

DSC08485

تخت سرتشتک ازمناطق ییلاقی ویکی از جاذبه های طبیعی گردشگری هنزاء بر فراز کوههای سر به فلک کشیده است.جایی که پوشش گیاهی تمام می شود و هیچ درختی به خاطر ارتفاع زیاد نمی روید می توان گفت  تخت  سرتشتک  یکی از  رفیع ترین مناطق  کوهستانی است که  عشایر  ییلاق خودرا در آن سپری می کنند.DSC08515

MOV0850023

در منطقه   چشمه زار های  اقلیم  خاص را  تشکیل می دهد از زیرتخت  سرتشتک  نهرهای  آبی  جاری است در  برکه ها و نهر ها  چرخه  جانوری خاص در جریان است که از  خارج از این آب به راحتی  دیده نمی شود  .

DSC08488 DSC08503 MOV08522 5 MOV08522 001_

بندر هنزاء  نیز در زمستان به دلیل  برودت هوا کسی  زندگی نمی کند، عشایر تا  زمان برداشت گردو در این روستا می مانند ومحصولات   لبنیات ، کشک  این  روستا از  کیفیت و مرغوبیت  بسیار مناسبی  برخور داراست و  طرفدارنی  نیز دارد.

سوزن  دوزی اینجا  شکل  ساده ای  از  پته کرمان است؛ صنایع  دستی، هنری  است که  دختران و  زنان  این دیار اوقات  فراغت خود را با آن پر می کنند .

MOV08522 9MOV01_0001

روستای بندر هنزاء ۲هزارو ۷۶۰ متر از  سطح دریا است در میان روستا های دیگر  کشور  تقریبا  یک  رکورد به  حساب می آید  و در تابستان  هوای معتدل  و زمستانی  بسیار  سرد دارد  این  نقطه بسیار  جذاب و دیدنی است امیدواریم بیشتربه یک  قطب  گردشگری  تبدیل  گردد  تا در آینده  نچندان  دور  شاهد این امر باشیم .

عکس از شهروند خبرنگار رابر

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب