پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:17:02 - چهارشنبه 16 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رکود در عرصه ذغال سنگ ضربه مهلکی را بر بدنه اقتصاد استان کرمان وارد خواهد کرد
شرکت ذوب آهن اصفهان ۱۷ میلیارد تومان به شرکت ذغال سنگ کرمان بدهکار است که اگر این بدهی را بپردازد بسیاری از مشکلات ذغال سنگ حل می شود واز رکود حتمی نجات پیدا خواهد کرد و نباید ذوب آهن اصفهان مشکل فروش محصولات خود را به ز

به گزارش “صبح رابر” ؛ به نقل از “پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان“نزدیک به دو ماه از برگزاری نشست تخصصی در خصوص مشکلات ذغال سنگ با حضور معاون معدنی استان ، سرپرست شرکت ذغال سنگ کرمان ، نمایندگان کارگری و مسئولین معادن فعال دولتی وخصوصی در دفتر مرکزی سایت کارگران کرمان می گذرد.

با توجه به حضور تمامی این افراد درعرصه ذغال وشناسایی مشکلات وبررسی آن ها اما مسئولان استانی وکشوری کوچکترین حرکتی را برای رفع این مشکلات انجام ندادند.

لذا اکنون با تلاش سایت کارگری ،نمایندگان مجلس وفرمانده بسیج کارگری تعاملی در استان بین واحد های کارگری ایجاد شده است تا با تمام توان سعی دررفع این مشکلات دارند ،بارها نماینده کرمان و راور در تمامی بازدید های خود از معادن به نکات قابل توجهی که نشان از فعالیت وی می داد اشاره کرد .

عدم نظارت جدی، بخش زیادی از مجموعه های اقتصادی که می توانست کارآمد باشد را دچار بحران کرده است

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به اینکه امروز بدلیل عدم نظارت جدی، بخش زیادی از مجموعه های اقتصادی که می توانست کارآمد باشد، دچار بحران شدند، افزود: نیاز اصلی کشور تولید است و نباید مجموعه های اقتصادی کوچک نادیده گرفته شوند.
وی ضمن تاکید بر تفکیک مجموعه های اقتصادی بالا و پایین دستی، عنوان کرد: معدن همکار امکان افزایش ظرفیت ذغال به دو برابر ظرفیت موجود را به راحتی دارد که نیازمند یک سرمایه گذاری کوچک است ،درحال حاضردر کشور کسری ذغال داریم و  شرکت های بالادستی مرتبط بر سر ذغال نزاع دارند، نه تنها ظرفیت معدن همکار را افزایش نمی دهند بلکه بسیاری از معادن ذغالسنگ دیگر را هم متوقف می کنند که این ناشی از سوء مدیریت آن هاست.

یا درجایی دیگر در خصوص بازنشستگان این عرصه مطرح می کند ؛موضوع بازنشستگان ذغالسنگ موضوعی فراموش شده نیست

موضوع بازنشستگان ذغالسنگ موضوعی فراموش شده نیست لذا هفته ای نیست که این موضوع در صحن علنی مجلس تذکر داده نشود و با جدیت پی گیر رفع مشکل آنها هستیم.

وی با بیان اینکه آخرین تذکر بنده به وزیر اقتصاد بابت عدم پرداخت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشور در دوشنبه هفته گذشته از صحن بود، خاطر نشان کرد: در آنجا متذکر شدم که روی رفتن به حوزه انتخابیه را نداریم و بازنشستگان ذغالسنگ در کرمان نان شب ندارند.

نماینده مرد کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید نسبت به پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگی فولاد تسریع کند، گفت: البته ضعف مدیریت از ابتدای تشکیل صندوق و عدم سرمایه گذاری اقتصادی هم باعث بروز این مشکلات شده است که در جای خود قابل رسیدگی است.

ضعف مدیریتی فولاد باعث ۲ برابر شدن بهای آن درسطح متوسط جهانی شده است

ضعف مدیریتی فولاد باعث ۲ برابر شدن بهای آن درسطح متوسط جهانی شده است ، کرمان هزینه نا کارامدی اصفهانی ها را نخواهد پرداخت ، شرکت فولاد اصفهان سنگ آهن را خریده اما به دلیل کاهش قیمت توسط دولت از پرداخت بدهی های خود صرف نظر می کند لذا عواقب ضعف مدیریتی فولاد را نباید شرکت های سنگ آهن متحمل شوند.

لذا با این اوضاع یک منبع آگاه در گفنتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی “کارگران کرمان” در رابطه با رکود در صنعت ذغال سنگ کرمان ، گفت : این صنعت در ایران از سوی مسئولین مورد حمایت جدی قرار نمی گیرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود : همه کشورهای پیشرفته جهان ذغال سنگ را به چشم یک کالای استراژیک نگاه می کنند و تنها دو کشور چین و استرالیا هستند که در حمایت دولت نمی باشند .

وی اظهار کرد : از دیگرعلت هایی که در کشور ایران به ذغال سنگ توجه نمی شود استحصال نفت وارزان قیمت بودن آن است اما برای استخراج ذغال ۵۰۰ متر زمین باید حفر شود و عمق استخراج گاهی در برخی جاها به ۱۰ کیلومتر هم می رسد وسبب ایجاد هزینه گزاف می شود.

گران تمام شدن هزینه استخراج صرفه اقتصادی ندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه گران تمام شدن هزینه استخراج صرفه اقتصادی ندارد ابراز کرد : استخراج ذغال سنگ برای بخش خصوص به صرفه نیست و شرکت های خصوصی استخراج ذغال در استان کرمان اکثرا با مشکل تعویق در پرداخت حقوق مواجه هستند .

وی در ادامه اذعان کرد : دولت ها در کشور های پیشرفته برای استخراج ذغال یارانه تولید می دهند واین در حالی است که در ایران این صنعت به حال خود رها شده است .

شرکت های زغال سنگ به صندوق بازنشستگی واگذار شده اند

این منبع آگاه با اشاره به اینکه شرکت های زغال سنگ به صندوق بازنشستگی واگذار شده اند ، عنوان کرد : این صندوق در پرداخت حقوق باز نشستگان خودش مشکل دارد چطور می تواند به صنعت ذغال سر و سامان بدهد .

وی در ادامه اظهار کرد : تا سال ۱۳۷۲ صنعت ذغال ، فولاد و کک سازی یکپارچه بودند اما ازاین سال به بعد مسئولین سیاسی استان با این رویکرد که در نفوذ فولاد اصفهان بودن مایه شرمساری است این صنایع از هم جدا شدند وبه صورت خود محور آغاز به کار نمودند .

جداسازی صنعت ذغال ، فولاد و کک سازی تنها به ضرر ذغالی ها تمام شد

این مقام مسئول با بیان اینکه این جداسازی تنها به ضرر ذغالی ها تمام شد اذعان کرد : در حال حاضرحقوق کارگران ذوب آهن اصفهان چند برابر کارگران زغال سنگ کرمان است و کک سازی زرند هم چند برابر ذغالی ها به کارگران خود دستمزد پرداخت می کند زیرا کک سازی مستقیم زیر نظر شرکت ایمیدرو می باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به این صنعت توجه ویژه نشان دهد، گفت : انتظار می رود دولت به مکانیزه شدن دستگاه های استخراج کمک نموده و یارانه تولید به صنعت گران این عرصه یارانه تولید بدهد.

طبق آخرین اکتشافات روس ها ، استان کرمان تا ۲۰۰ سال آینده ذغال دارد

این مقام مسئول درادامه گفت : اگر روزانه ۱ میلیون تن استخراج داشته باشیم ، طبق آخرین اکتشافات روس ها ، استان کرمان تا ۲۰۰ سال آینده ذغال دارد و در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تن هم ذخیره قطعی ذغال داریم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر با استخراج ۵۰۰ هزار تنی تا ۴۰۰ سال آینده زغال سنگ داریم ابراز کرد : این در حالی است که نفت ایران تا ۵۰ سال آینده تمام خواهد شد وذغال سنگ جایکزین خوبی است .

در کشورهای اروپایی از بنزین مالیات دریافت می کنند اما در ایران به بنزین یارانه می دهند

این منبع آگاه با بیان اینکه در کشورهای اروپایی از بنزین مالیات دریافت می کنند اما در ایران یارانه می دهند ، گفت : قیمت بنزین در ایران خیلی ارزان است در حالیکه قیمت تمام شده آن در اروپا ۳۵۰۰ تومان به پول ایران است اما این قیمت در کشور ما ۱۰۰۰ تومان می باشد و در ترکیه به ۸ هزار تومان هم می رسد .

وی در پایان خاطر نشان کرد : شرکت ذوب آهن اصفهان ۱۷ میلیارد تومان به شرکت ذغال سنگ کرمان بدهکار است که اگر این بدهی را بپردازد بسیاری از مشکلات ذغال سنگ حل می شود واز رکود حتمی نجات پیدا خواهد کرد و نباید ذوب آهن اصفهان مشکل فروش محصولات خود را به زیر مجموعه ها یی مثل ذغال سنگ انتقال دهد .

با این اوصاف از ابتدای هفته جاری ذغال سنگ کرمان دچار رکودی شده است که ضربه های بسیاری را بر پیکره معادن استان خواهد داشت .

بعد از اعتصابات معدان در سطح استان جلسات اظطراری با حضور نماینده مردم کرمان وراور برگزار شده است که از این جلسات ونتایج آن اطلاعاتی در دست نیست .

روزگذشته نیز مدیر عامل شرکت ذغال سنگ در جمع کارگران ومدیران معادن قرار گرفت وطی بازیدی وضعیت فعلی معادن وفروش محصولات را برای آنان توضیح داد ونصف حقوق آنها را پرداخت کرد

حال بعد از فروکش نمودن اعتراضات مدیر عامل ذغال سنگ با فرمانده بسیج کارگری ،مدیر کل اداره تعاون استان به اتفاق نظری رسیده اند که در طی این جلسه ایجاد شرکت تعاونی ذغال سنگ وتامین بیمه تکمیلی و…بقرای کارگران در دستور کار اداره تعاون قرار گرفت .

امروز سفر دوباره مدیر عامل شرکت ذغال سنگ کرمان با همراهی مسئولین کارگری استان ومدیر کل اداره تعاون کا ر و رفاه اجتماعی برای بازدید از معادن پابدانای جنوبی آغاز شد و برای رفع مشکلات کار رهسپار کوهبنان شده اند که امید می رود نتایج مثمر ثمری را برای کارگران ایجاد کند .

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب