پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:59:51 - پنجشنبه 17 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رشد نقدینگی در ۲ سال اخیر افزایش چشمگیر داشته است/ تورم را مردم کاهش دادند نه دولت
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: امروزه منابع مالی ما وارد فعالیت‌های دلالی و واسطه‌ای شده و به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

به گزارش “صبح رابر”؛ عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه دولت تمام تمرکزش را برای رفع تورم به کار گرفته است گفت: تورم و رکود می‌توانند رقیب یکدیگر نباشند و گمشده‌ی بین این دو چیز دیگری است.

وی افزود: گمشده میان تورم و رکود، منابع مالی هستند که از قلمرو بخش حقیقی خارج شدند و وارد قلمرو بخش مجازی اقتصاد شده‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: امروزه نماد منابع مالی در کشور حجم نقدینگی است که در دوسال اخیر افزایش یافته و به سرعت درحال رشد است اما از طرفی تمام تولیدکنندگان شکایت دارند که دچار کمبود منابع مالی هستند، باید پرسید این منابع مالی که زیاد شده کجا رفته است.

شیخی ادامه داد: امروزه منابع مالی ما وارد فعالیت‌های دلالی و واسطه‌ای شده و به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت عامل اصلی خروج منابع مالی از بخش حقیقی اقتصاد، به بخش مجازی اقتصاد بوده اظهار داشت: تعطیلی بازار مسکن و رکود بخش ساختمان و مسکن را می‌توان اولین اقدام دولت که منجر به خروج منابع مالی از بخش حقیقی اقتصاد دانست.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه به دنبال به رکود کشانده شدن مسکن توسط دولت، بیش از ۳۰۰ شغل هم به رکود کشانده شد عنوان کرد: دولت تسهیلات به سمت تولید را قفل کرده و با تجویز آزادی عمل اجازه داده که با نرخ‌های سود کلان منابع را به سمت خودشان جذب کنند و خودِ نظام بانکی هم چون به دنبال سود سریع و زیاد است، منابع را به سمت فعالیت‌های واسطه‌ای و دلالی کشانده که این موضوع دومین عامل خروج منابع از بخش حقیقی اقتصاد است.

شیخی با بیان اینکه دولت با وعده‌های کاذب اقتصادی مردم را به سمت خرید سهام هدایت کرده است گفت: رکود عملا اثر خودش را در بازار گذاشت و دولت تنها با وعده‌هایی که از نام پسامذاکرات شکل می‌گرفت مردم را به سمت خرید سهام هدایت کرد و عملا هیچ تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور نداشت.

وی افزود: دولت تورم را پایین نیاورد، بلکه اتفاقی که افتاد این بود که مردم به دلیل اعتمادی که به وعده‌های دولت کردند دست از خرید کشیدند و انتظاراتی شکل گرفت که انگار در آینده قرار است همه چیز ارزان شود و این موضوع باعث شد تا تورم کمی کاهش پیدا کند.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: سیاست های سردرگم دولت عامل اصلی مشکلات اقتصادی این روزهای کشور است که اقتصاد را فلج کرده و خود دولتی‌ها هم نمی‌دانند که می‌خواهند چکار می‌کنند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب