پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:16:48 - جمعه 28 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روز جمعه چه روزی است ؟
به گزارش“صبح رابر”از نظر اسلامی جمعه، عید است و شرافت بسیاری دارد. از این جهت مناسبت دارد که ظهور مهدی (عج) که از اشرف حوادث عالم است در چنین روز شریفی واقع شودو روز جمعه روزی است پربرکت و پر بار، این روز برای مؤمنین چون عید است پیامبر (ص) فرمودند: هرکس در روز جمعه […]

به گزارش“صبح رابر”از نظر اسلامی جمعه، عید است و شرافت بسیاری دارد. از این جهت مناسبت دارد که ظهور مهدی (عج) که از اشرف حوادث عالم است در چنین روز شریفی واقع شودو روز جمعه روزی است پربرکت و پر بار، این روز برای مؤمنین چون عید است پیامبر (ص) فرمودند: هرکس در روز جمعه چشم از جهان فرو ببندد گویا او شهید مرده است و از عذاب قبر نجات حاصل کرده است.
جمعه  اعیاد چهارگانه اسلامى (فطر، قربان ن وغدیرو جمعه) بلکه برتر از عید فطرو عید قربان  است.

در روایتی از امام صادق  علیه السّلام آمده است: «خداوند  از هرچیزى، چیزى را برگزیده است … و از روزها جمعه را اختیار کرد  کرده است.
در روایتى از رسول خدا صلّى الله علیه و آله، روز جمعه به عنوان سرورو آقاى روزها معرفى شده است.(۳)
در روایاتی متعددى آمده است: جمعه روزعبادت  و تقرّب به خداى متعال با عمل صالح و ترک گناه است وثوابعبادت در این روز بیش از روزهاى دیگر مى‌باشد.
از این رو، بر‌ بسیار دعا کردنو درخواسترحمتوآمرزشنمودن در روز جمعه و بسیار صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد صلّى الله  علیه و آله در این روز سفارش شده است.
و نیز از  امیر مؤمنان علیه السّلامروایت  شده که فرمود: «در روز جمعه ساعت مبارکى است که بنده در آن ساعت چیزى از خدا نمى‌خواهد مگر آنکه به او عطا مى‌کند.

روز جمعه روزی است که خداوند آدم را خلق کرد

روز جمعه روزی است که آتش نمرودرا برای حضرت ابراهیم تبدیل به گلستان کرد

 روز جمعه روزی است که آدم و حوا با هم زندگیشان را شروع کردند

روز جمعه روزی است که حضرت یعقوب بینایی خودش را به دست آورد

روز جمعه روزی است متعلق به امام زمان (عج) می باشد

روز جمعه روزی است که دعا ها در این روز مستجاب می شود  

روز جمعه متعلّق به امام عصر  صلوات اللهّ علیه است که در آن به زیارت  و توجه به آن حضرت سفارش شده است.

جمعه به جهت برخوردارى از قداست و حرمت، از اسباب تغلیظدر قسم ،سوگنددادن) شمرده شده است.
نماز جمعه با وجود شرایط آن در روز جمعه،  واجب  است و ازنماز ظهر کفایت مى‌کند .

خواندن سوره‌هاى جمعه  و اعلی  درنماز مغربو عشاى شب جمعهبه قول مشهور.
و سوره‌هاى جمعه وتوحید به قول برخى یا سوره‌هاى جمعه و منافقون ابر قول برخى دیگر درنماز صبحروز جمعه،و بنابر مشهور سوره‌هاى جمعه و منافقون در نماز جمعه یا نماز ظهر و نیزنماز عصرروز جمعه مستحباست.
نماز در روز جمعه

در روز جمعه، گزاردن چهار رکعت، علاوه بر شانزده رکعت نافله وعصرکه در مجموع بیست رکعت مى‌شود- مستحب است و بنابر نظر بسیارى مستحب است بیست رکعت یاد شده قبل اززوالخوانده شود و نیز بنابر قول اکثر، مستحب است شش رکعت آن هنگام گسترده شدن نورخورشیددرآسمان (تقریباً یک ساعت پس ازطلوع)، شش رکعت دوم زمان بالا آمدن خورشید (حدود سه ساعت پس از طلوع) و شش رکعت دیگر قبل از زوال (تقریباً نیم ساعت پیش از ظهر) و دو رکعت آخر، نزدیک زوال خوانده شود.

در روز جمعه حضرت آدم (ع) آفریده شده و وارد بهشت شده است و همچنین در روز جمعه ازبهشت اخراج گردیده است و درست در همین روز جمعه است که قیامت برپا میگردد (مسلم ترمذی). پیامبر اکرم (ص) فرمودند در روز جمعه لحضات دعا کند دعایش حتماً مستجاب میگردد (متفق علیه)

 فضیلت شب جمعه را بعضی از شب لیله القدر بیشتر گفته اند.

 

بهر حال در باب فضیلت روزو شب جمعه در روایات بحث و بیان زیاد است.

آداب روز جمعه بشرح ذیل میباشد:

۱ – بر هر مسلمانی لازم است اهتمام روز جمعه را از روز پنجشنبه آغاز کند. در روز پنجشنبه بعد از عصر لازم استاز خداوند (ج) طلب بخشش نماید و لباسهایی را که قرار است روز جمعه بپوشد شسته وتمیز نماید. عطر و مواد خوشبویی را نیز آماده کند (احیاء العلوم).

۲ – روز جمعه باید غسل و مسواک نموده و همچنین در ترتیب موی سر و صورت فضیلت ویژهای را حاصل نماید. ( احیاءالعلوم).

۳ – در روز جمعه لازم است بهترین لباس خویش را بپوشد و اگر برایش امکان هست باید از عطر و مواد خوشبو استفاده نموده ناخن و غیره را مرتب نماید. ( احیاء العلوم).

۴ – در شب جمعه مقاربت باهمسر مستحب است تا غسل جنابت همانا غسل جمعه نیز صورت گیرد اما اگر در روز جمعه مجدداً غسل سنت را انجام دهد بهتر است.

۵ – در روز جمعه مناسب استبرای رفتن به مسجد جامع خود را آراسته نماید و بهتر است لباس سفید بپوشید زیرا لباس سفید نزد خداوند (ج) پسندیده تر است (کمیای سعادت).

۶ – در روز جمعه سعی نماید زود تر به مسجد رفته داخل مسجد گردد. هرکس که زودتر وارد مسجد شود اجر و پاداشش بیشتر است. کسیکه از همه مخلوق جلوتر در روز جمعه وارد مسجدجامع بشود، پاداش او مثل آن است که یک شتر را در راه خداوند (ج) قربانی کرده است.

۷ – روز جمعه برای ادای نمازجمعه پیاده رفتن بر هر قدم اجر یک روزهً کامل را دریابد. (ترمذی).

۸ – خواندن سورهْ کهف در روز جمعه خواه قبل از نماز، خواه بعد از نماز دارای اجر و پاداش زیادی می باشد. درروایتی آمده است که خواندن سورهً کهف در روز جمعه باعث عفو وبخشش گناهان یک هفتهً گذشته می گردد.

۹ – فرستادن درود بر پیامبر(ص) در روز جمعه بیش از ایام دیگر پاداش و ثواب دارد.در حدیث آمده است که روز جمعه بکثرت دعا خوانده شود.

۱۰- در حدیث آمده است که هرکس روز جمعه بعد از نماز عصر این دعا را هشتاد مرتبه تکرار کند گناهان هشتاد سال او بخشیده می گردد و پاداش هشتاد سال در اعمال نامهً او درج می گردد:

(دعا) اللهم صل علی محمدالنبی الامی وآله وسلم.

 

منبع :از آداب و سنن زندگی ،وسائل شیعه ، جواهر الکلام و  روایات شندیده شده

 

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب