پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:00:32 - سه شنبه 4 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رأی من براساس لیست رهبرانقلاب
بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب چندین ملاک اساسی برای انتخاب کاندیدا ها وجود دارد که این ملاک ها معیار انتخاب افراد برتر و به تبع آن لیستی که این افراد در آن عضو هستند خواهند بود.

به گزارش ” صبح رابر”؛ در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می‌خواهند براساس آموزه‌های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف خود عمل کرده و نمایندگانشان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را پیش رو دارند؛ چراکه امکان شناخت تمامی افراد برای اغلب مردم دشوار است. از این رو، هربار در هنگام رأی دادن این سؤال مطرح می‌شود: چگونه از تمام حق رأی دادن خود استفاده کنند، درحالی که تمام افراد را نمی‌شناسند؟

عدم شناخت کافی از تمامی اعضای یک لیست باعث سردرگمی مردم در انتخاب افراد صالح در انتخابات می شود به همین دلیل انتخاب یک فرد اصلح از یک لیست و مبنا قرار دادن وی برای انتخاب لیست می تواند مفید و موثر باشد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار های اخیر به مسائل متعددی اشاره کردند که یکی از آنها رای دادن به افراد است ایشان می فرمایند:”به نظر بنده اینجور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که {این‌ها را} معرفی‌کرده‌اند و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدین، مؤمن و انقلابی هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به {فهرست} آن‌ها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل اســتقلال کشور خیلی اهیمت نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم”

با استناد به این فرمایشات مقام معظم رهبری ، اهمیت لیست و رای دهی به آن بر اساس یک سری ویژگی های مشخص بیش از پیش احساس می شود حال باید به لیستی اعتماد کرد که اعضای آن دشمن شاد کن نبوده و افرادی باشند که در خدمت نظام و انقلاب بوده و به مردم و این کشور خدمت نمایند.

لیستی که شامل نفرات مومن و انقلابی بوده و در گذرگاه های سخت انقلاب آزمون خود را پس داده اند. بر همین اساس، لیستی باید مورد توجه قرار گیرد که ویژگی های انقلابی و دینی داشته و علاوه بر تخصص ، تعهد خود به کشور را داشته باشد.

بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب چندین ملاک اساسی برای انتخاب کاندیدا ها وجود دارد که این ملاک ها معیار انتخاب افراد برتر و به تبع آن لیستی که این افراد در آن عضو هستند خواهند بود.

البته ویژگی های عمده لیست باید چارچوب های لازم را برای انتخاب یک لیست آرمانی و انقلابی باشد چرا که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به افرادی نیاز دارد که بتواند در هر شرایطی در برابر دشمن ایستادگی کرده و حق و حقوق مردم و کشور اولویت وی برای فعالیت ها باشد.

با این احتساب اهمیت رای به لیست از منظر مقام معظم رهبری بیش از پیش مشخص شده و تکلیفی را بر عهده مردم می گذارد که از لیستی حمایت کنند که مطیع اسلام و انقلاب باشند.

دو سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره انتخابات شوراها فرمودند: «من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.» این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای  استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند. حالا تا انتخابات هفتم اسفند ماه نزدیک به سه روز  مانده است؛ انتخاباتی که رهبر فرزانه انقلاب نسبت به انتخاب شدن افراد غیرانقلابی در مراکز مهم ریل گذاری  در کشور هشدار دادند و «نفوذ» آنها را مانند «موریانه»ای دانستند که از داخل، نظام را پوک می‌کند.

اما مردم چطور از تمام حقشان برای انتخابات استفاده کنند که مطمئن شوند با انتخاب درست، جدول نفوذ دشمن را کامل نمی‌کنند؟ رهبر حکیم انقلاب نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات، راه حل را بیان کرده و در دو دیدار با کلام‌های متفاوتی آن را تبیین کرده‌اند: «رأی دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد».

«انتخاب درست»: یک وظیفه و یک حق الناس به‌عهده مردم ایران است. این تذکری است که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه خطاب به مردم دادند. «یک بُعد دیگر حق الناس این است که مردمی که می‌خواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعاًً قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ «کَالَّذِی استَهوَتهُ الشیطان»؛ گاهی این جور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه‌مندی به انقلاب باشد، اساس کار، انقلاب است و از روی علاقه‌مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر گاهی  اوقات مقاصد فاسد پیشنهادهایی می‌دهند… واقعاً این به این معنا، حقّ النّاس است».

در مورد افراد و نامزدها، همیشه نمی‌توان به شناخت کافی و لازم جهت انتخاب رسید و چه‌بسا برخی به‌دلیل عدم شناخت تک تک نامزدها از وظیفه شرکت در انتخابات شانه خالی کنند، پس در بسیاری از موارد، بهترین و مطمئن‌ترین روش جهت انتخاب، رجوع به جریان‌ها و طیفهایی است که آن فهرست‌ها را معرفی کرده‌اند؛ به‌تعبیر دیگر، اگر به‌جای انتخاب تک به تک افراد، انتخاب‌ها منطبق با نگاه و مواضع جریان‌های معرفی کننده و متولی فهرست‌ها صورت گیرد، نتیجه، اطمینان‌بخش‌تر و کم‌اشتباه‌تر خواهد بود.

همان طور که اشاره شد، به‌طور طبیعی وظیفه دشوار شناخت نامزدها و انتخاب از میان آنها و ارائه به مردم به‌عهده گروه‌های مرجع است. بدون شک ابزار این گروه‌ها برای رابطه با مردم رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی هستند. یکی از اصلی‌ترین تأکیدات رهبری، قابل  اعتماد بودن این گروه‌های مرجع است و قطعاً گروه‌هایی که نظرشان به‌عنوان مثال از بلندگوی بی.بی.سی. پخش می‌شود، اصلاً قابل اعتماد نیستند. بنابراین قابل اعتماد بودن گروه‌های مرجع منوط به بررسی سوابق آنهاست. نزدیک‌ترین بزنگاه و البته پرخطرترین آنها در سال ۸۸ رخ داد. مسأله‌ای که رهبری انقلاب درباره ابعاد آن در دیدار با مردم قم فرمودند؛ «آمریکایی‌ها در سال ۸۸ به‌دنبال آن بودند که تجربه موفق خود در چند کشور را به‌بهانه انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته سازی اقلیتی که رأی نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آنها، نتیجه انتخابات را به هم بزنند، اما انقلاب و کودتای رنگی آنها در ایران با حضور مردم، شکست خورد».

گروه‌ها و افراد متنفذی که از آزمون خطیر فتنه ۸۸ نتوانستند سربلند خارج شوند، بدون شک صلاحیت لازم برای مرجعیت انتخاباتی جامعه را ندارند. در مقابل، باید از گروه‌ها و جریاناتی نام برد که در فتنه‌های گذشته و فتنه ۸۸، امتحان خود را پس دادند؛ جریانات اصیلی مانند جامعه مدرسین و جامعه روحانیت که سالهاست در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشگام هستند.

رهبر معظم انقلاب نیز جایگاه جامعه مدرسین را ذاتی دانسته و بیان کرده‌اند که این  جایگاه را کسی به جامعه مدرسین اعطا نکرده است. ایشان همچنین جامعه مدرسین را «مغز متفکر، چشم بینا و وجدان سالم و حساسی برای  دستگاه اداره کننده کشور و مجموعه‌ای امین با نیم قرن تجربه سیاسی و انقلابی» دانسته و بیان کرده‌اند: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باید با حفظ همان هویت مستحکم خود به‌عنوان یک خط شاخص برای فضای عمومی کشور باقی بماند».

بخشی از بیانات  رهبر انقلاب  در مورد  انتخابات :

سرمایه‌گذاری انسانی
انتخابات سرمایه‏گذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل این‌که شما سرمایه‏ى سنگین و عظیمى را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید؛ انتخابات یک چنین چیزى است. ملت ایران سرمایه‏گذارى عظیمى را می‌کند، سپرده‏گذارى بزرگى را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آراء یکایک شما مردم سهمى است از همان سرمایه‏گذارى و سپرده‏گذارى. هر رأیى که شما در صندوق مى‏اندازید، مثل این است که یک بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین می‌کنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد. (بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱/۱۳۸۸/۱ )
۲٫ ثمره مردم‌سالاری دینی
انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشى نیست. پایه‏ى نظام ما همین انتخابات است. یکى از پایه‏ها، انتخابات است. مردم‏سالارى دینى با حرف نمی‌شود؛ مردم‏سالارى دینى با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‏ى مردم، ارتباط فکرى و عقلانى و عاطفى مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانى و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‏سالارى، عامل پایدارى ملت ایران است. این‌که شما توانسته‏اید در طول این سى‌سال از نهیب ابرقدرت‌ها نترسید، این‌که ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‏ى اساسى به شما بزنند، این‌که جوانان کشور در ورود به میدان‌هاى گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان می‌دهند، ناشى از مردم‏سالارى دینى است. (بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱/۱۳۸۸/۱)
۳٫ هدیه‌ی امام
انتخابات نماد حرکت اسلامى در کشور ماست. انتخابات، هدیه‌ى اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما یاد داد. حکومت اسلامى در ذهن‌ها و خاطره‌ها به شکل خلافت‌هاى موروثى به یادگار مانده بود؛ خیال مى‌کردند حکومت اسلامى یعنى مثل خلافت بنى‌امیه و بنى‌عباس یا خلافت ترکان عثمانى؛ یک نفر با نام و شکل ظاهرى خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا مى‌رود، یک نفر را به جاى خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامى به این شکل تصویر مى‌شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامى بود. امام، حکومت اسلامىِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر براى مردم ما معنا کرد و در جامعه‌ى ما تحقق بخشید.(بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) ۳/۸۴۱۳/۱۴)
امید است  ملت سرافراز  ایران این بار نیز با وحدت ، مجلسی کارآمد و متخصص در حوزه های مختلف  مسیر پیشرفت همه‌جانبه کشور و انقلاب اسلامی را فراهم و اقتصاد و فرهنگ ناب را احیا کنند.

پی نوشت :

مشرق، مهر، تسنیم

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب