اگر یادتان باشد در چند سال گذشته در سریال های پخش شده از تلویزیون ایران لوگو ماشین ها مات می شد و نمایش داده نمی شد، اما اکنون شاهد تبلیغ انواع محصولات به صورت کاملاً نامحسوس در سریال های ایرانی هستیم.
به گزارش”صبح رابر“سریال مناسبتی مادرانه که برای ایام ماه مبارک رمضان ساخته شده برخلاف تمامی سریال های ایرانی با توجه به سخنان بزرگان و استفاده از کلام مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی و موضوع جالب و خانوادگی جای خود را در بین مخاطبان باز کرده است.
اما با توجه به زیر بینی های فراوانی که در کلام ها ، دیالوگها و زاوایای دوربین شده است ، در این سریال شاهد استفاده تمامی بازیگران از تلفن همراه آمریکایی ” اپل ” آیفن(apple , iphone) در مدل های مختلف آن هستیم.
این استفاده به گونه ی نامحسوسی موجب تبلیغ برای این محصول در ایران می باشد ، این در حالی است که در همین سریال لوگوی ماشین های استفاده شده در قسمت اولش مات شده بود.
حتی سوتی ای که در رسانه ها به عنوان سوتی سریال مادرانه منتشر شد که برعکس گرفتن گوشی همراه توسط بازیگر اول مرد صورت گرفته بود ، نیز تبلیغ عجیب و حرفه ایی برای این مدل گوشی آمریکایی بود.
در دیگر سریال ایرانی ” هوش سیاه ” ، که حد بالای تکنولوژی ایرانی را نشان میداد نیز ، تبلیغ محصولات لنوو (Lenovo) و تینک پد (thinkpad) ساخت کشور آمریکا بود.
در این سریال دوربیت به راحتی برندهای ای ندوشرکت را نمایش میداد . کار تبلیغی ای برای محصولات خارجی انجام میداد.
این ها در حالی است که ما سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی را پشت سر گذاشته ائیم و گوشی های ایرانی و تبلت های ایرانی وارد بازار شده اند .
البته شاید توان مقابله با این برندهای حرفه ای دنیا را نداشته باشند اما تنها راه حمایت آنان و کمک به این محصولات برای رساندن آنان به اوج می تواند استفاده و ترویج استفاده از محصولات داخلی و تولید شده در داخل ایران باشد.
گرچه نباید از کیفیت عالی برخی محصولات دیجیتال تولید داخلی گذشت ، که نه تنها توان مقابله با برند های برتر دنیا را دارند و حتی کیفیت و کارایی آنان نیز از بسیاری شرکت های اروپایی ، آسیایی و آمریکایی بهتر است.
انتهای یاداشت / نورا ش
منبع خبر: بوتیا نیوز