















به گزارش “صبح رابر”؛ وبلاگ آفتاب رابرنوشت؛ بعد از این که به تکلیف رسیدیم و نماز و عبادات دیگرمان صحیح بود، به مرحله قبولی عبادت میرسیم.
شرایط قبولی
دستورات اسلام در این مرحله، در اوج و بلندای قلّه است. اسلامِ عزیز همه مسائل زندگی را به عبادت گره زده است. اسلام میگوید: اگر میخواهید عبادتتان مورد قبول باشد، باید همسرداریتان خوب باشد، باید بچهداریتان نیکو باشد. باید کسب و کاسبیتان حلال باشد. باید روابط اجتماعیتان در چارچوب دین باشد و… این مسائل دینی بسیار انسانسازند، اما به این مرحلۀ عبادت توجه ناچیزی داریم. روز قیامت از کسانی میپرسند: نماز خواندهاید؟ میگویند: بله؛ حال آن که نمازشان فقط صحیح بوده، اما مورد قبول واقع نشده است.
برای قبولی عبادت چه کاری باید انجام داد؟
حالا که زحمت میکشیم، روزه میگیریم، خمس میدهیم، حج میرویم، نماز میخوانیم، چه کار کنیم که این مورد قبول واقع شوند؟ برای قبولیِ نماز و عبادات دیگر، صدها حدیث به دست ما رسیده است. که بیانگر شرایط قبولی عبادات هستند. به بعضی از این شرایط اشاره میشود.
پیش از ورود به بحث، این روایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را مورد توجه قرار میدهیم: کُونُوا بِقَبُولِ الْعَمَلِ أَشَدَّ اهْتِمَامَا بِالْعَمَلِ؛۱ بیشتر به قبولیِ عمل حساس باشید، تا به خود عمل. به عبارت دیگر، قبولی نماز از خود نماز، قبولی روزه از خود روزه و قبولی حج از خود حج برایتان مهمتر باشد.
۱٫ شرط اعتقادی
ابتدا باید شرایط اعتقادی را در نظر بگیریم. باید به خدا ایمان داشته باشید. به بیانی دیگر، ایمان از شرایط قبولی است: ﴿وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ﴾؛۲ هر که ایمان نداشته باشد، عملش ضایع میشود. بنابراین، نمازِ کسی که به عربیِ صحیح نمازش را میخواند، اما به خدا، به اسلام و به انبیا، اعتقاد ندارد، قبول نیست.
۲٫ شرط اخلاقی (تقوا)
شرط دوم، تقواست. درقرآن کریم آمده: ﴿إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛۳ خداوند از باتقواها قبول میکند. پس معلوم میشود گناه، مانع قبولی است. مقابلِ تقوا، آلودگی و گناه است. در زمان امام صادق (علیه السلام) فردی به خَیِّر بودن و خدمتکار افراد بیچاره بودن، مشهور شده بود. امام صادق (علیه السلام) روزی آن شخص را در بازار دیدند. در آن هنگام، آن شخص از مغازهای دو عدد انار و دو قرص نان دزدید. امام (علیه السلام) در پی آن شخص روانه شد تا از ماجرا باخبر شود. آن شخص به محلۀ فقرا رفت؛ آنگاه در خانهای را زد و انارها و نانها را به خانوادۀ بیچارهای داد. امام فرمود: «تو چرا این کار را کردی؟ گفت: کار من بر اساس آیات قرآن است. حضرت فرمود: «از کدام آیه قرآن این روش به دست میآید؟» گفت: قرآن میگوید: ﴿مَن جَاء بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَهِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَ هُمْ لاَیُظْلَمُونَ﴾؛۴ هرکس کار نیکی به جا آورده، ده برابر آن پاداش، و هر کس کار بدى به جا آورده، جز مانند آن جزا نیابد و بر آنان ستم نرود. من دو عدد انار و دو قرص نان دزدیدم و در مجموع چهار گناه انجام دادم. بعد آن چهار عدد انار و نان را به آن بیچاره بخشیدم و ۴۰ ثواب کردم؛ پس ۳۶ ثواب برای من است. امام (علیه السلام) عصبانی شدند و به او فرمودند: «مادرت به عزایت بنشیند! مگر این آیۀ قرآن را نخوندهای که: ﴿إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾.۵ مگه با مال دزدی میتوان به مکّه رفت؟! مگر با مال دزدی میتوان به هیئت و یا فقرا کمک کرد؟! نمیتوان دزدی کرد و آنگاه پنجاه درصدش را در راه خیر مصرف کرد؛ این انفاق قبول نیست. در سورۀ «بقره» آمده: ﴿أَنفِقُواْ مِن طَیِبَاتِ مَا کَسَبْتُم﴾؛۶ از مال حلال و طیب، انفاق کنید.
با توجه به مطالب پیش گفته، اگر گنهکار عبادتی انجام دهد، عبادتش با اشکال مواجه است.
۳٫ شرط سیاسی
در روایات آمده: «اگر کسی در همۀ عمر عبادت کند، اما به رهبر سیاسی که خدا او را میپسندد اعتقاد نداشته باشد، عبادتش قبول نیست». امام باقر (علیه السلام) فرمود:
یَقُولُ کُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَهٍ یُجْهِدُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْیُهُ غَیْرُ مَقْبُولٍ؛۷ هر که با عـبـادتـى کـه خـود را در آن به زحـمت افکند، دیندارى کند، ولى پیشوایى از جانب خدا براى خود نگرفته بـاشـد، کـوشـش او پـذیرفته نیست.
دین فقط بُعد فردی ندارد؛ بعد اجتماعی و سیاسی نیز دارد. اعتقاد و همبستگی با رهبر عادل (پیامبر، امام معصوم، ولیّ فقیه و مراجع تقلید) ما را به خدا میرساند و بر قبولیِ عبادت ما تأثیر میگذارد.
در روایات آمده: «فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنا لَمْیَرْفَعِ الله لَهُ عَمَلاً»؛۸ هرکه ولایت ما را [قبول] نداشته باشد، اعمال او بالا نمیرود. امام باقر (علیه السلام) نیز فرمودند: «وَ ما تَنالُ وَلایَتُنا إلا بالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ»؛۹ کسی به ولایت ما نمیرسد، مگر با پرهیز و دوری از گناه.
۴٫ شرط اقتصادی
معصومان (علیهم السلام) برای قبولیِ عبادات، شرط اقتصادی را نیز برشمردهاند. امام رضا (علیه السلام) فرمودهاند: «مَنْ صَلّى و لم یُزَکِ لَمْ تُقْبَلْ صَلوتُه»؛۱۰ هر که نماز بگزارد اما زکات ندهد نمازش قبول نیست؛ یعنی توجه به بیچارگان و بینوایان، با عبادت گره خورده است. در قرآن «صلاه» و «زکات» در ۲۸ جا کنار هم آمدهاند.
۵٫ شرایط اجتماعی
از رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) روایت شده است:
مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَهً لَم یَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَ لاصیامَهُ أَربَعینَ یَوما وَلَیلَهً إِلاّ أَن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛۱۱ هرکس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند، خداوند تا چهل شبانهروز نماز و روزه او را قبول نمیکند، مگر این که برای کسی که غیبتش را کرده، طلب مغفرت کند.
یعنی هم از خدا برای گناهی که کرده عذرخواهی بکند و هم از کسی که غیبتش را کرده، طلب مغفرت کند. همچنین پیامبر (صلی الله و علیه و آله) فرمودند:
یا أباذر إیّاکَ و هِجرَانَ أخِیکَ فإنّ العَمَلَ لایُتَقَبَّلُ معَ الهِجرَانِ؛۱۲ مبادا با دوستت قطع رابطه کنی، وقتی دو مسلمان با هم قطع رابطه میکنند، عبادتشان قبول نیست.
امروزه این مشکل، بسیار به چشم میخورد؛ خواهر با خواهر، خواهر و برادر، فامیل با هم، همسایه با هم و… سر مسئلهای با هم قطع رابطه میکنند. بنابراین، عبادتشان محل اشکال است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
لا یَقْبَلُ اللّهُ مِنْ مُؤمِنٍ عَملاً وَ هُوَ مُضْمِرٌ عَلى اَخیِه سُوءً؛۱۳ خداوند عبادت مؤمنی را که در دلش به مسلمانی سوءنیت دارد، قبول نمیکند.
باید موفقیّت، عزّت و سلامت دیگران را بخواهیم. عبادت اسلام، از بقیه زندگی جدا نیست، به همۀ مسائل زندگی گره خورده است.
۶٫ شرط خانوادگی
قبولیِ عبادت، شرط خانوادگی نیز دارد. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله) فرمود:
مَنْ کَانَ لَهُ امْرَأَهٌ تُؤْذِیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَهً مِنْ عَمَلِهَا … وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِک ؛۱۴ اگر مردی همسری دارد که او را اذیّت میکند، نه نماز او و نه هیچ عمل خوب او قبول نمیشود. مرد هم همین طور است (اگر همسرش از او راضی نباشد، نه عبادتش، نه نمازش و نه کار خوبش قبول نمیشود).
شاه کار اسلام در این جا جلوهنمایی میکند. اسلام مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را به عبادات گره زده است.
امام صادق (علیه السلام) در حدیثی فرمودند:
مَنْ نَظَر الی أبَویه نَظَرَ ماقتٍ و هُما ظالمانِ لَهُ، لم یَقبَلِ اللهُ لَهُ صلاهً؛۱۵ اگر کسی به صورت پدر و مادر نگاه خشمآلود کند، گرچه والدین بد کردند، عبادات او قبول نمیشود.
هم چنین در روایات آمده: اگر زنی تمام عمرش نماز بخواند، هر روز روزه بگیرد، هر سال به حج رود، مال فراوانی را در راه خدا انفاق کند، امّا شوهرش راضی نباشد، عبادتش قبول نیست.
هم چنین مطابق روایات اسلامی اگر مردی همۀ عمرش نماز بخواند، هر روز روزه بگیرد، هر سال به حج رفته باشد و سالهای بسیاری را در جهاد حضور پیدا کرده باشد، اما همسرش از او راضی نباشد، عباداتش قبول نیست.۱۶ قبولیِ نماز به طور خاص و عبادات به طور عام، موضوع بسیار مهمی است. نباید از این مسئله غافل باشیم.
۱٫ مجموعۀ ورام، ج ۱، ص ۶۴٫
۲٫ مائده: ۵٫
۳٫ مائده: ۲۷٫
۴٫ انعام: ۱۶۰٫
۵٫ مائده: ۲۷٫
۶٫ تفسیر آمال، ج ۵، ص ۱۴۱، ذیل آیه ۱۶۰ سوره انعام.
۷٫ کافى، ج ۲، ص ۲۰۳٫
۸٫ کافی، ج ۱، ص ۴۳۰٫
۹٫ وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۱۹۶٫
۱۰٫ بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۲.
۱۱٫ مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۳۲۲٫
۱۲٫ وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۶۴٫
۱۳٫ وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۹۹٫
۱۴٫ وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۶۳؛ بحارالانوار (چاپ بیروت)، ج ۷۳، ص۳۶۳؛ أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص ۴۱۰٫
۱۵٫ کافی (چاپ دارالحدیث)، ج۴، ص ۶۵٫
۱۶٫ وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۶۳، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص: ۴۱۴