پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:11:39 - سه شنبه 31 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فصل کشک تازه محلی در رابر
این روزها بازار کشک تازه محلی توسط عشایران رابری ، در استان و شهرستان داغ می باشد.

به گزارش ” صبح رابر”؛ این روزها بازار کشک تازه محلی توسط عشایران رابری ، در استان و شهرستان داغ  می باشد؛ شهرستان رابر یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است از آنجا که این شهرستان  دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند.

۸۲۷۶۹۹_۵۸۷

کشک و تلف از فرآورده های فرعی شیر(گوسفند،گاو) است که به روش سنتی یا محلی از جوشاندن دوغ تهیه می شود. این محصول فرآورده های لبنی، حاوی کلسیم است.

«کشک» یکی از محصول لبنی که توسط عشایر ودامداران با استفاده از شیر گوسفند،گاو وحتی شتر به صورت سنتی ومحلی تولید می شود.

روش تهیه کشک تازه محلی:

Slide211-660x402

دوغ را درون قابلمه بزرگی  می ریزیم و بر روی آتش می گذاریم  و آن را هم میزنیم . برای پیاده کردن دوغ از روی آتش زمانی مناسب است که دوغ کمی غلیظ شده باشد و از نشانه های غلظت دوغ چسبیدن به دیواره ظرف است. آنگاه به این مایعبه اصطلاح محلی “توراق” گفته می شود. از همان ابتدا باید دوغ را هم زد، اگر دوغ را از همان ابتدا به هم نزنیم باعث پوک شدن کشک می شود و کشک هنگام گلوله کردن از هم می پاشد.

پس از آنکه دوغ کمی غلیظ (توراق) شد آن را درون کیسه هایی آویزان شده میریزیم و وسط کیسه را به وسیله طناب می بندیم این کار باعث می شود تا آب (آب تلف یا آب زیر تربه) سریعتر خارج شود.

زمانی که آب تلف توراق درون کیسه کاملا خارج شد کشک درون کیسه که به اصطلاح محلی به آن”اسپار”  می گویند را درون ظرفی می ریزیم  و نمک و مقداری پونه، زیره و یا ادویه جات دیگری به آن می افزایم.(نمک برای جلوگیری از خراب شدن و ادویه جات برای طعم دادن به کشک ) اضافه می شود.سپس اسپار را به صورت گلوله هایی کوچک در می آوریم و درون ظرف میگذاریم تا آماده خشک شدن شود.

DSC01318

روش تهیه تلف محلی یا سنتی :

Slide35

پس از آویزان کردن اسپار و جدا شدن آب توراق ,آب حاصل شده را درون قابلمه کوچکتری می ریزیم و بر روی آتش قرار می دهیم. هر از چند گاهی مقداری از آب تلف را با قاشق برداشته و روی زمین می ریزند، و به آن فوت می کنند، اگر آب تلف به زمین نچسبد به در هنگام فوت کردن به صورت گلوله به حرکت درآمد نشان از این میدهد که به مقدار کافی جوشیده شده زمان پیاده کردن آب تلف فرا می رسد.این فرایند حدود ۳ الی ۴ ساعت طول می کشد.
پس از پیاده کردن آب تلف از روی آتش و برای سفت شدن سریعتر آن را باید هم بزنیم.پس از سفت شدن آب تلف را به شکل های مختلفی  در می آوریم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب