پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:31:00 - یکشنبه 5 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ضمانت اجرای برجام چه شد؟
با دستیابی به توافق هسته ای، موضوع عملیاتی کردن برجام و انجام تعهدات مربوطه طی روزهای اخیر، تیتر اصلی رسانه های داخلی و خارجی است اما در این میان همه از تاخیر و عدم انجام تعهدات غربی ها دم می زنند ولی هنوز این سوال بدون پاسخ مانده که چرا واکنشی متقابل از سوی مسئولان نشان داده نمی شود.

به گزارش “صبح رابر“، به نقل از  تهران نیوز، در چند ماه گذشته نگاه سیاسی دولتمردان در کشور معطوف به اجرای برجام و تحقق این قرارداد با کشورهای ۱+۵ بود. موضوعی که طی ماه های اخیر تیتر اصلی رسانه های داخلی و خارجی بود و در این میان تلاش همه مسئولان دولتی بر مبنای عملیاتی کردن آن بود.

اما حالا با گذشت بیش از ۳ ماه از اجرای برجام کشورهای غربی خصوصا آمریکایی ها با اقدامات و رفتار های متناقض دست به کارهایی می زنند که به هیچ عنوان با برجام و نوع هکاری که در آن مورد نظر است، دیده نمی شود.
*اقدامات مسئولان آمریکایی نشان دهنده بدعهدی آنهاست
در این میان محمد حسن آصفری، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز، با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی کاخ سفید در مورد موضوع برجام، گفت: این سخنان خروجی اجرایی ندارد و صرفا یک رجز خوانی دیپلماتیک و سیاسی است.
وی با بیان اینکه تکرار چنین سخنانی از سوی مسئولان آمریکایی، نشان دهنده بدعهدی آنهاست، اظهار کرد: دولت و مسئولان باید واکنش متقابلی را به طرف های توافق نامه برجام نشان دهند.
آصفری ضمن تاکید بر اینکه سخنان سخنگوی کاخ سفید جایگاه حقوقی ندارد، افزود: چنین سخنانی صرفا برای به دست گرفتن فضای مطبوعاتی و رسانه ای است.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولتمردان نباید بیش از حد به برجام تکیه داشته باشند، ادامه داد: تحقق سیاست ها و اجرای تمام بندهای اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار دولت یازدهم قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین نیازهای کشور است، خاطرنشان کرد: با اجرای اقتصاد مقاومتی تمام موارد ذکر شده محقق خواهد شد.
*«بدعهدی آمریکایی ها» واضح است
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز؛ با اشاره به اینکه نباید تصور کنیم راه نجات کشور فقط در برقراری ارتباط با قدرت های جهانی است، گفت: رهبر انقلاب در همه موضوعات خصوصا در رابطه با برجام و مذاکرات راه را به همه نشان دادند و امروز نتیجه آن سخنان مبنی بر عدم اعتماد با آمریکایی ها را مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک این مهم بیشتر خودنمایی خواهد کرد، اظهار کرد: بدعهدی آمریکایی ها در همه موارد به وضوح دیده شده است و امروزه نیز با مطرح کردن سخنان متناقضی در رابطه با اجرای برجام و آینده آن این امر را بیشتر ثابت می کنند.
اسفنانی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقامتی می تواند کشورمان را در زمینه اقتصادی به رونق برساند، افزود: نباید شک داشت که اجرای اقتصاد مقاومتی مربوط به زمان تحریم است زیرا هر اقتصادی به خودی خود در حالت عادی آسیب پذیر است و در هر لحظه ممکن است توسط دیگران تحت تاثیر قرار بگیرد، بنابراین باید مقام سازی شود.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد یک کشور زمانی می تواند رشد داشته باشد که رقابت پذیر باشد.
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور در حوزه اقتصاد است، ادامه داد:اقتصاد مقاومتی به معنای نگاه به ظرفیت های درونی است.
اسفنانی با بیان اینکه باید از سرنوشت گذشته کشورمان درس بگیریم، خاطرنشان کرد: با تاملی کوتاه می توان دریافت که تمام موفقیت های حاصل شده در دهه های گذشته، مرهون تلاش های جوانان این مرز و بوم بوده زیرا روی پای خود ایستادند و نگاهشان به تولید داخلی و استفاده از ظرفیت های بومی بوده است.
* اگر آمریکا به بدعهدی خود ادامه دهد ایران نیز مقابله به مثل می کند
علی مروی، رییس کمیسیون انرژی هسته ای مجلس شورای اسلامی در واکنش به بدعهدی های آمریکا و بااشاره به نگرانی های رهبری از ابتدای مذاکرات گفت: امروز ایران به آنچه در برجام مصوب شده است عمل کرده اما طرف مقابل هرروز به اشکال مختلف بهانه گیری می کند و موضوعات جدید مطرح می کند که این همان هشدار رهبر معظم انقلاب است.
رییس کمیسیون انرژی هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما وارد مذاکره شدیم تا کسی نگوید ایران جنگ طلب است و وارد مذاکره نمی شود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کردند ما اهل منطق و مذاکره هستیم اما آنها اثبات کردند به عهد خود وفادار نیستند و همواره به دنبال زورگویی، قدرت طلبی و پایمال کردن حقوق دیگر کشورها هستند.
مروی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به دنبال بهانه جویی نباشد، ما هم به عهد خود وفاداریم اما اگر آنها بدعهدی خود را ادامه دهند ایران نیز متعهد نخواهد بود و مقابله به مثل می کند.
*گفته های اخیر مسئولان آمریکایی نشان دهنده بدعهدی آنهاست
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی تهران نیوز؛ با اشاره به اینکه توافق نامه برجام نکات مثبت و منفی فراوانی را شامل می شود، گفت: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکایی ها به دنبال سو استفاده از نکات منفی این توافق نامه هستند تا بتوانند در زمینه های دیگر به کشورمان نفوذ کنند.
وی با بیان اینکه این روزها می توان ابعاد نفوذ در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره توسط دشمنان کشورمان را دید، اظهار کرد: آمریکایی ها تلاش های بسیاری برای نفوذ به کشورمان انجام می دهند.
هانی زاده ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده آمریکا بدنبال بدون محتوا کردن انقلاب اسلامی است، افزود: آنها به خوبی می دانند که شعار آزادگی انقلاب اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه گسترش یافته است لذا به دنبال کم رنگ کردن این مهم هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه امروزه ایران قدرتمند به عنوان یک الگو برای کشورهای منطقه محسوب می شود، ادامه داد: همه باید کمک کنند تا توان دفاعی کشورمان افزایش یابد زیرا هیچگاه نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد.
وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی و البته تمام جریان های سیاسی باید گوش به فرمان رهبر انقلاب باشند، تصریح کرد: می توان گفت که قطب نمای سیاسی کشورمان در دست ایشان بوده و هرجا احساس شود انحرانی صورت گرفته، وارد میدان می شوند.
هانی زاده ضمن تاکید بر اینکه گفته های متناقض مسئولان آمریکایی طی روزهای اخیر نشان دهنده بدعهدی آنها و عدم انجام بند های توافقنامه برجام است، خاطرنشان کرد: غربی ها خصوصا آمریکایی ها به بهانه های مختلف اقدام بهاتهام زنی علیه کشورمان می کنند لذا نباید اجازه دهیم تا توافق نامه از مسیر اصلی خود منحرف شوند.
*باید منتظر تصمیم گیری دولتمردان در مقابله با بدعهدی ها ماند
حال با کنار هم گذاشتن این سخنان و اظهار نظرها می توان دریافت که غربی ها در انجام تعهداتشان کند حرکت می کنند یا به عبارتی کوتاهی می‌کنند و شاید بتوان گفت که به تهداتشان عمل نکرده اند و این امر نیاز به تصمیم گیری جهت برخورد جدی با این اقدام کشورهای غربی دارد؛ موضوعی که معاون وزیر امور خارجه کشورمان دو سال گذشته نسبت به آن تاکید داشت. از این رو باید منتظر ماند و دید که دولتمردان چه تصمیمی نسبت به تقابل با این بد عهدی ها می گیرند.
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب