پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:42:05 - سه شنبه 7 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جذب ۱۱ هزار ماما به عنوان مراقبین سلامت در سراسر کشور
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: حدود ۱۱ هزار ماما به عنوان مراقبین سلامت در سراسر کشور به کار گرفته شده اند.

به گزارش”صبح رابر“؛ به نقل از ایسنا، دکتر “نجمه تهرانیان” در مراسم روز جهانی ماما و تقدیر از کارشناسان آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار کرد: مقام عالی وزارت نهایت اهتمام را برای حل مشکلات رشته های وابسته به پزشکی، پیراپزشکی که به سلامت مردم وابسته هستند، دارند.

وی افزود: مسئله تقسیم کاری که برای مامایی پیگیری می شود برای علوم آزمایشگاهی نیز پیگیری می شود و در هر دو رشته مراحل وزارت بهداشت را سپری کرده و امیدواریم در هیأت دولت نیز تأمین مالی و عملیاتی شود.

وی با تبریک روز جهانی ماما، بیان داشت: هر ساله در ۱۵۰ کشور دنیا این مراسم برگزار می شود و امسال شعار روز جهانی ماما، زنان و نوزادان؛ قلب مامایی» مطرح شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی تصریح کرد: علت اهمیت به سزایی که این رشته در حفظ سلامت جامعه و سرمایه های انسانی جامعه دارد به این خاطر است که فقط منحصر به زمان تولد نیست بلکه اگر مقدمات لازم برای زایمان طبیعی و ایمن برای مادر فراهم شود ما نسل سالم را به جامعه تحویل می دهیم و مهمترین سرمایه را که نیروی انسانی است را حفظ خواهیم کرد.

عقد قرارداد سازمانهای بیمه گر با ماماها

تهرانیان با بیان اینکه نسبت زایمان طبیعی به سزارین، میزان مرگ و میر مادر و مرگ و میر نوزاد، از شاخص های اساسی سلامت هستند، خاطرنشان کرد: ما در سالی که گذشت دستاوردهای خوبی را در رشته مامایی با حمایتهای وزیر محترم داشتیم که یکی عقد قراردادهای بیمه بود که به صورت پایلوت به ۳ استان ابلاغ شد و بزودی شاهد عقد قراردادهای سازمانهای بیمه گر با ماماها در سه استان اردبیل، گلستان و اصفهان خواهیم بود که با یک دوره کوتاه پایلوت به کل کشور گسترش و تعمیم پیدا می کند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی تصویب دکترای بالینی مامایی را یکی دیگر از دستاوردهای رشته مامایی برشمرد و گفت: این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی در ماه گذشته با حمایتهای بسیار دلسوزانه وزیر محترم به تصویب رسید و با توجه به حساسیتهایی که در این رشته وجود داشت کار بسیار مشکلی بود که مراحل سنگینی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه ما دکتری بهداشت باروری را ۸ سال است داریم که با دکتری بالینی متفاوت است، ابراز داشت: با تربیت دانشجویان این رشته متولیان زایمان طبیعی در بیمارستانها مشخص خواهد شد، در مراکز آموزشی تربیت مامایی مشخص می شود و تاثیر بسزایی در ارتقای آموزش دانشجویان مامایی و ارتقای کیفیت خدمات مامایی برای مادران و نوزادان خواهد داشت.

اجرایی شدن برنامه احیای آموزش بالینی

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی سپس به اجرایی شدن برنامه احیای آموزش بالینی اشاره کرد و افزود: توانستیم بر اساس آن نیروهای هیأت علمی بالینی را جذب کنیم و در بیمارستانهای آموزشی مستقر کنیم و بتوانیم آموزش مستمری را در حیطه بالینی برای دانشجویان مامایی به صورتهای شیفتهای در گردش شاهد باشیم که این خود در بلندمدت می تواند تحولی برای آموزش مامایی و هم خدمات جامعه داشته باشد.

تهرانیان خاطرنشان کرد: این فرصت ایجاد شد که از نیروهای کارشناسی ارشد مامایی به عنوان عضو هیأت علمی بالینی استفاده کنیم که راهی برای استفاده بیشتر از این فارغ التحصیلان تا زمانی که به تعداد کافی اعضای هیأت علمی دکترا در جامعه تربیت شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با تأکید بر اینکه طرح ترویج زایمان طبیعی ایجاد کننده فرصتهای شغلی برای ماماها بود، تصریح کرد: ماماها زحمات زیادی کشیدند و توانستند آمار سزارین را در سراسر کشور کاهش چشمگیری دهند.

وی ابراز امیدواری کرد با کلاسهای آمادگی زایمان برای مادران این تحول به درجات بالاتری برسد و ما به استاندادرهای بین المللی درباره آمار سزارین که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر نیست، برسیم. ضمن اینکه در رفسنجان در زایشگاه نیک نفس آمار چشمگیری در کاهش سزارین داشتیم.

جذب ۱۱ هزار ماما

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی به دستاوردها در حیطه های بهداشتی اشاره و تصریح کرد: جذب ماماها به عنوان مراقبین سلامت یکی از مهمترین این دستاوردها بود که حدود ۱۱ هزار ماما در این سمت در مراکز بهداشتی شهر و حاشیه شهر در کشور به کار گرفته شدند و فرصت اشتغالی را برای ارائه خدمت و استفاده از فارغ التحصیلان این رشته فراهم شد.

تهرانیان خاطرنشان کرد: الان برخلاف سالهای گذشته با کاهش نیروی ماما مواجه هستیم و برای تکمیل مراکزی که در کشور در حال رشد است تقاضا از سوی مراکز بهداشتی برای ماماها ارسال می شود و بعضا در برخی نقاط با کمبود مواجه هستیم.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب