پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:37:58 - دوشنبه 20 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گسترش زبان انگلیسی میراث استعمار است/ گاهی اشخاصی به منصب می رسند که از منافع ملی اطلاعی ندارند
سعدالله زارعی گفت: انگلیسی ها به واسطه اینکه با سلطه و استعمار و جنایت در قرن ۱۹ و اواسط قرن ۲۰ بخش وسیعی از جهان را اشغال کردند، توانستند تسلط به زبان انگلیسی را تحمیل کنند.

به گزارش “صبح رابر”؛ سعد الله زارعی در گفتگو با ناب نیوز به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص پرهیز از آموزش انحصاری زبان انگلیسی در کشور اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه کشورمان دست روی نقطه حساسی گذاشتند و یک وهمیت را از ذهن مخاطب ایرانی برداشتند زیرا در ایران اینگونه تصور می شود که مثلا نیمی از مردم جهان به زبان انگلیسی تکلم می کنند یا آن را می فهمند، در حالیکه واقعیت این است که ما حداقل ما پنج گستره زبانی بسیار فعال داریم.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: به طور مثال زبان اسپانیولی فقط شامل اسپانیا نیست بلکه مورد استفاده بخش وسیعی از قاره آمریکا و اروپاست و براساس آمار بیش از ۹۰۰ میلیون نفر به زبان اسپانیولی تکلم می کنند در حالیکه هیچ نسبتی هم بین زبان اسپانیولی و انگلیسی وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر به زبان چینی صحبت می کنند، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مردم در اروپا نیز زبان آلمانی یا فرانسوی دارند؛ جمعیت وسیعی از دنیا نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر هم با زبان عربی صحبت می کنند و اکثر اعراب انگلیسی بلد نیستند.

زارعی تاکید کرد: اگر نسبت این پنج گستره زبان را با کسانی که به زبان انگلیسی تکلم می کنند مقایسه کنیم، تعداد افراد آشنا با زبان انگلیسی به اقلیت می رسد؛ اما انگلیسی ها به واسطه اینکه با سلطه و استعمار و جنایت در قرن ۱۹ و اواسط قرن ۲۰ بخش وسیعی از جهان را اشغال کردند، توانستند تسلط به زبان انگلیسی را تحمیل کنند.

وی یادآور شد: این امر بخشی از سازوکار جنگ، استعمار و بردگی مردم در قاره های دنیا بوده و گسترش انگلیسی میراث استعمار محسوب می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سوال منطقی مطرح فرمودند که چرا بایستی در مقوله زبان انگلیسی گرفتار باشیم در حالیکه این زبان پیشرفتی در کشور ما نداشته، تصریح کرد: ما در دبستان و حتی مهدکودک ها بچه ها را وادار به یادگیری زبان انگلیسی می کنیم و این روند در دوران دبستان، راهنمایی، دبیرستان و سپس دانشگاه ادامه دارد اما در نهایت از تمام فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه شاید بیشتر از ۱ تا ۲ درصد قادر به تکلم انگلیسی نیستند و ۲۰ سال سرمایه گذاری روی ملت ایران در زبان انگلیسی نتیجه ای نداشته است که البته شاید این امر دلایل خاص خود را دارد.

زارعی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب توصیه می کنند باید به دیگر زبان های دنیا تسلط داشته باشیم اما این بدین معنا نیست که از آموزش زبان انگلیسی پرهیز داده اند بلکه از انحصار زبان انگلیسی پرهیز می دهند.

وی افزود: ملت ایران با اغلب کشورهایی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند مشکل داشته و مراوده ای ندارد؛ اگر مراودات ایران با کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، انگلیس، کانادا و … را در نظر بگیریم، می بینیم حجم مبادلات پولی ما با آنها بیشتر از ۳ یا ۴ درصد نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: بیشتر مراودات ما با چینی ها، اعراب و روس هاست و روابط اقتصادی ما در کشورهای اسپانیایی و عرب زبان رقم می خورد، اما زبان آموزشی در دانشگاه ها و مدارس، انگلیسی است در حالیکه درصد پایینی از مراودات ما با کشورهای انگلیسی زبان است و این اصلا منطقی نیست.

وی اذعان داشت: متاسفانه در کشور ما طیفی وجود دارد که تمام دنیا را در آمریکا و انگلیس خلاصه می کنند و مرض وابستگی فکری و فرهنگی به انها دارند لذا حاضرند منافع ملی را قربانی یک تصور پوچ کنند.

زارعی با بیان اینکه این تصور که انگلیسی زبان علم است، پوچ می باشد، عنوان کرد: ممکن است نام یک گل در کشوری مریم باشد اما در انگلیسی به آن ماریا گفته شود، اما در کشور ما تبلیغ شده هر اسم انگلیسی روی چیزی نام علمی آن محسوب می شود و این درست نیست.

وی گفت: این سنت از زمان هاشمی رفسنجانی و در روزنامه همشهری شروع شد که زیر تصاویر منتشر شده در آن نام انگلیسی به عنوان نام علمی نوشته می شد در حالیکه این صحیح نیست و هر کشور رسم و رسوماتی در نامگذاری دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: متاسفانه این غرب زدگی و بی فکری درکشور وجود دارد و باید تاسف خورد گاهی کسانی دستشان به مناصب می رسد که شعورشان اندازه ادمی است که اساسا از منفعت ملی اطلاعی ندارد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب