به گزارش”صبح رابر:به نقل از پایگاه بصیرت، با قدرت گرفتن آقای روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مقوله اعتدال و ایده اعتدالگرایی بر سر زبانها افتاده است. مفاهیمی که باید برای آن شاخصههایی را برشمرد و مرزهای آن را از افراط و تفریط مشخص نمود.
در همین راستا پایگاه بصیرت گفتوگویی را با آقای مهندس «علیرضا خسروی» نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که تقدیم خوانندگان عزیز میگردد.
* مبانی و چارچوبها و شاخصه های اعتدال گرایی چیست؟
مبانی اعتدال گرایی باید برگرفته از اصول دین ما ، سیره ی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باشد که در این صورت می تواند روابط اجتماعی و سیاست خارجی ما بهبود بخشد. همچنین تجربه ای که انقلاب اسلامی در این ۳۵ سال داشته خود می تواند دایره المعارفی مفید باشد که همه ی افراد بتوانند در حوزه های مختلف به آن مراجعه کنند و خود را با این مبانی محک زده و کار را به بهترین نحو انجام دهند.
* دیدگاه امام (ره) و رهبری در خصوص اعتدال و اعتدال گرایی را شرح دهید؟
امام خمینی(ره) معیارهایی را مطرح ساختند که بر مبنای اسلام و انقلاب شکل گرفته بود. اگر افراد از چارچوب و جاده انقلاب و اسلام خارج میشدند امام نمیپذیرفت، البته به کسانی که در شانههای این جاده در حرکت بودند هم عطوفت داشت اما خارج از آن را هرگز نمیپذیرفت. برای ما نیز مرز اعتدال باید همان مرزی باشد که حضرت امام (ره) در قسمت های مختلف مطرح می کردند. اگر به سیرهی ایشان دقت کنیم نمونههای مختلف آن را میتوانیم ببینیم.
در نگاه ایشان اعتدالگرایی این نیست که ما از اصول خود دست برداشته و اعتقادات خود را کنار بگذاریم، اعتدالگرایی مد نظر حضرت امام(ره) اینطور بود که میایستاد و پافشاری میکرد حتی اگر نیاز بود روبروی تمام دنیا قرار میگرفت. سلمان رشدی یکی از این نمونه ها بود، او کتابی نوشت و امام محکم رو در روی او ایستا.د آن زمان هم عدهای می گفتند گذشتی، تخفیفی صورت بگیرد اما امام (ره) به اصولی که داشتند پایبند بودند، از نظر دیپلماسی عکسل العملی که حضرت امام (ره) نشان دادند موردپسند خیلیها نبود اما حضرت امام(ره) محکم ایستادند. اگر کسی میخواست اصول را رعایت نکند، ایشان با تمام قوا جلوی آن طرف میایستاد و هیچ گونه تخفیفی را قائل نبودند. بعدها ما متوجه شدیم که این کار درست بود و اگر آن حرکت اتفاق نمیافتاد ما ضربههای زیادی میخوردیم. لذا سیرهی ایشان باید سرلوحه زندگی ما قرار گیرد. ما باید سیاست را برای خود مشخص کنیم، اعتدالگرایی مرزی دارد که قسمتی از آن مرزبندی با اباحهگری است. ما باید این خطوط قرمز را برای خود مشخص کنیم تا در این راستا دچار مشکلات بیشتر نشویم.
* مرز اعتدال و افراط و تفریط و تساهل و وادادگی چیست و چگونه تعریف می شود؟
این مرزها تا حدودی در هر حوزه فرق میکند، مثلاً در مسائل اقتصادی در بعضی از موارد شاید بتوان گذشت کرد چون در حیطه اقتصادی دیدگاه های مختلفی وجود دارد اما درحوزههای اجتماعی و فرهنگی حساسیت بیشتری است، چون مرزها به هم نزدیک میشود و خط و مرز اعتدالگرایی و افراط و تفریط خیلی باریک است. اینکه چطور میخواهیم این تعادل را تنظیم کنید باید طوری باشد که در مرز اعتدال بمانیم، باید همه دست به دست هم بدهند و کمک کنند برای مشخص کردن حدود و ثغور کار.
* اعتدالگرایی در مواضع ریاست جمهوری منتخب از چه تعریف و خاستگاهی برخوردار است؟
از تمام صحبت های آقای روحانی به نظر می آید که منظور ایشان اعتدال گرایی مثبت است و معتقد است تمام کسانی که اعتقاد به انقلاب، رهبری و ولایت دارند حتی با سلایق مختلف میتوانند کنار هم باشند و به هم کمک کنند و این سکویی باشد تا کارها به نحو احسن انجام شود و ما بپذیریم که سلیقه های مختلف میتوانند حرف خود را بزنند، نقد کنند و در کنار هم کار کنند. چه بسا که نقدهای همراه با پیشنهاد باعث میشود که کشور ما به اهداف مهم خود رسیده و کارها راحت تر پیش رود. اعتقاد رئیس جمهور منتخب به اعتدال گرایی مثبت خیلی با اهمیت است و امیدواریم که در آینده این مسئله مشخص و شفاف تر شود.
* نشانههای اعتدالگرایی در کابینه دولت یازدهم در کدام نهادها باید متجلی شود؟
در حوزه ی فرهنگی باید حساسیت ویژه ای قائل شویم چون حوزه ای است که علما، مراجع، رهبری معظم، شهدا و ایثارگران حساسیت ویژه ای نسبت به آن دارند. نباید نسبت به مباحثی همچون بیحجابی، مواد مخدر و… بیتفاوت بود، چرا که حوزه فرهنگی زیر بنای کار ما است همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و جمهوری اسلامی بر این حوزه بسیار تاکید دارد. اگر قرار باشد که ما تولید کننده خوبی باشیم و نتوانیم از پله اول قدم برداریم مطمئن باشید زیر پای ما خالی شده و هر لحظه امکان سقوط ما وجود دارد. پس قدم گذاشتن در پله فرهنگی نسبت به پله تولید، صنعت و رونق اقتصادی بسیار مهمتر است. باید دقیق تر عمل کرده و به نظرات کارشناسان توجه کنیم. این طور نشود که کار ما انعکاس منفی در جامعه و بین قشر های فرهنگی و حوزه های علمیه داشت���� باشد که در این صورت سرو سامان دادن به این موضوع سخت می شود.
دیگر حوزه مدنظر حوزه ی سیاست خارجی است که آن هم از حساسیت خاصی برخوردار است. چشمان تمام دنیا به انقلاب اسلامی ایران است و به عنوان یک کاتالیزور، هر جا اتفاقی می اُفتد نقش ایران را بسیار مهم و اساسی میدانند. موضعگیری های ایران در برخورد های خارجی میتواند بسیار موثر واقع شود و این دومین حوزه ای است که باید به آن رسیدگی کرد. پس از این ها حوزهی امنیت داخلی و اقتصاد است که به نظر می رسد در این زمینه ها نیز تلاش بیشتری باید انجام گیرد.
* چه زمینههایی برای سوء استفاده از شعار اعتدالگرایی وجود دارد؟
یکی از تهدیدات دولت یازدهم به نوعی نفوذ فتنه گران در آن است. در هر صورت کسانی که در فتنه ۸۸ بودند مواضع خود را بعد از آن نیز مشخص نکردند. مقام معظم رهبری فرمودند من آنها را نمیبخشم کسانی که به نوعی به این نظام خ��انت کرده اند. همانطور که معظم له فرمودند ما نمی توانیم از آنها گذشت کنیم چرا که باید اصول را رعایت کنیم و اگر قرار باشد هر لحظه به اصولی خود خدشه وارد کنیم معلوم نیست که از آن چه چیزی باقی بماند. کسانی که مواضع خود را اصلاح نکردند و حتی مواضع خود را تکذیب از نظر ما طرد شده هستند ما هم نباید اصرار به بخشش آنها داشته باشیم، مواضع همه ی افراد باید روشن و شفاف باشد.
تهیه و تنظیم :سید محمد مشکوه الممالک