پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:42:04 - دوشنبه 17 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مهمترین دغدغه ھای زیست محیط شهرستان رابر در یک نگاه
از مھمترین دغدغه ھای زیست محیطی شهرستان رابر؛ آتش سوزی جنگلها، نبود فاضلاب شهری و روستایی، دفع غیربهداشتی پسماندها، بهره برداری غیر مجاز از گیاهان دارویی، مبارزه با آفت تشی، حمله گرگ های گرسنه می توان نام برد.

به گزارش “ صبح رابر“؛ شهرستان رابر با دارا بودن ۱۸۰هزارهکتارعرصه های منابع طبیعی و بزرگترین ذخیره گاه اورس جنوب شرق کشور یکی از قطبهای مهم عرصه های منابع طبیعی کشور محسوب می شود.

از مھمترین دغدغه ھای زیست محیطی شهرستان رابر؛ آتش سوزی جنگلها، نبود فاضلاب شهری و روستایی، دفع غیربهداشتی پسماندها، بهره برداری غیر مجاز از گیاهان دارویی، مبارزه با آفت تشی، حمله گرگ های گرسنه می توان نام  برد.

آتش سوزی جنگلها

طی سالھای اخیر سناریوی تکراری آتش سوزیهای جنگلهای شهرستان رابر را دامن زده است که علت هر آتش سوزی را سهل انگاری دامداران و گردشگران اعلام می کنند.

در مردادماه ۹۳یکی از ذخیره گاههای نادر ژنتیکی سروهای وحشی کشور حدود ۱۱ ساعت با شعله های آتش دست و پنجه نرم  می کرد و در نهایت هکتارها از یکی از مهمترین ذخیره گاههای اکولوژیکی در آتش سوخت.

۲۲ تیر سال ۹۳

تسنیم نوشت: برای هشتمین بار در چهارماه گذشته، بیش از ۱۰ هکتار از درختان جنگلی منطقه لنگر از توابع شهرستان رابر کرمان طعمه حریق شده و در آتش سوختند. خسارت ریالی این آتش سوزی را ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

۲۶مرداد۹۴

فارس نوشت: سهل انگاری گردشگران ۱۰هکتار از منابع طبیعی منطقه گردشگری تنگل هونی شهرستان رابر را به کام آتش کشاند

۲۹ مرداد ۱۳۹۴

مهر نوشت: فرماندار رابر با اشاره به آتش سوزی در عرصه های طبیعی این شهرستان گفت: در روزهای اخیر به دلیل سهل انگاری طبیعت گردان در شهرستان یک مورد آتش سوزی در جنگلهای تنگ هونی رابر روی داد و ۱۰ هکتار جنگل را از بین برد.

وی خواستار توجه بیشتر مردم به حفظ گونه های جنگلی در استان کرمان شد و افزود: حتی یک درخت نیز در استان از اهمیت بالایی برخوردار است و از بین رفتن ۱۰ هکتار جنگل صدمه جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

۱۳خردادسال ۹۵

فارس نوشت: ۹هکتار عرصه های منابع طبیعی رابر طعمه حریق شد

رئیس اداره منابع طبیعی رابر درگفتگو با فارس، در پی حادثه  آتش گرفتن منابع طبیعی اسکر رابرگفت: ۹هکتار عرصه های منابع طبیعی رابر در منطقه گداراسکر براثر سهل انگاری دامداران ورهگذران طعمه حریق شد.
ابوذرسیفی گفت: پوشش گیاهی ودرختی این منطقه از نوع کیکم ،گون ودرمنه وگونه های مرتعی است.
وی از مردم وگردشگران خواست: با توجه به آغاز فصل گرما از روشن کردن آتش در عرصه های منابع طبیعی خودداری کنند.

این درحالیست که خشکسالی و گرمای هوا موجب شده که به دلیل خشک شدن مراتع و شاخ و برگ درختان و وزش بادهای گرم هر گونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی به سرعت گسترش یابد و خسارتهای گسترده برجای بگذارد به دلیل عدم وجود وسایل اطفای حریق هوایی و در دسترس نبودن بسیاری از این عرصه ها رسیدن وسایل اطفای حریق به مناطق دچار سانحه شده نیز ساعتها طول می کشد و در نهایت درختان و مراتع سوخته برجای می مانند.

 

بهره برداری غیر مجاز از گیاهان دارویی

انغوزه یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند صادراتی و از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است و در داخل کشور به هیچ عنوان فرآوری روی آن انجام نمی شود.

 

۲۴آذر۹۴

فارس نوشت: بالغ بر یک تن گیاه دارویی انغوزه از بهره برداران غیر مجاز در رابر کشف شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابر گفت: با امضاء تفاهمنامه همکاری که مابین پلیس اگاهی شهرستان رابر و اداره منابع طبیعی این شهرستان منعقد شده است مامورین پلیس آگاهی شهرستان رابر در حین گشت و مراقبت در راههای مواصلاتی موفق به کشف یک تن گیاه دارویی انغوزه (اشترک) که از بخش ساردوئیه جیرفت بصورت غیرمجاز وبدون گواهی حمل به سمت استان فارس حمل می نمودند شدند.

ابوذر سیفی  با اشاره به اینکه قیمت تقریبی هرکیلو گیاه دارویی انغوزه ۷۰ تا۸۰هزار تومان است گفت: به اشخاصی گواهی بهره برداری صادر می شود که دارای قرارداد طرح با منابع طبیعی باشند واولویت هم برای دامدارانی است که دارای پروانه چرای دام هستند ودامدار عرفی منطقه محسوب می شوند.

۱۱آبان ۹۴

فارس نوشت: ۲ تن ریشه درمانی گیاه شیرین بیان و ۵ مترمکعب هیزمهای جنگلی از متخلفین در رابر کشف و ضبط شد

ابوذر سیفی رئیس اداره منابع طبیعی رابر با اعلام این خبر گفت:باهدف جلوگیری وکنترل هرگونه تخریب وتصرف از عرصه های منابع طبیعی شهرستان رابرنیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی در یک عملیات گشت ومراقبت میزان۲ تن ریشه گیاهی شیرین بیان و۵مترمکعب هیزمهای جنگلی از نوع بنه وبادام کشف وضبط نمودند.

وی با اشاره به اینکه ریشه شیرین بیان در خاک خاصیت حفاظت خاک،افزایش پیوستگی و چسبندگی خاک اطراف خود را دارد تصریح کرد: این گیاه درمانی به سبب خاصیت حفاظتی در مراتع دارای ارزش بسیار زیادی است.

سیفی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای جلوگیری وکاهش این تخلفات درشهرستان رابر انجام گرفت، برگزاری کلاس‌های توجیهی برای تراکتورداران بود و در واقع منابع طبیعی باهمکاری جهاد کشاورزی ضمن توجیه کشاورزان وصاحبان ادوات از آنها تعهد اخلاقی در قبال حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گرفتند.

حمله گرگ های  گرسنه  

۲۲دی ۹۴

فارس نوشت : حمله گرگ‌های گرسنه به روستاهای رابر طی پاییز امسال علاوه بر تلف شدن بیش از ۳۷۳ دام سبب ایجاد رعب و وحشت ساکنان رابر شده‌است.

۱۰آذر ۹۴

فارس نوشت : ۱۱ قلاده گرگ گرسنه دام های دامداران شهرستان رابر را تلف کردند

هجوم ۱۱ قلاده گرگ گرسنه به روستاهای توابع شهرستان رابر علاوه بر تلف کردن تعداد زیادی دام باعث ایجاد رعب و وحشت ساکنان روستاها شده است.

اسحاق منظری توکلی رئیس اداره محیط زیست رابر با اشاره به اینکه یکی از عواملی که حیات وحش نزدیک آبادیها می شوند تخریب زیستگاه ها است گفت: درسه ماهه پاییز در شهرستان رابر حدود ۵۰ مورد حمله حیات وحش به دامها را داشتیم که باعث ضرر وزیان فراوانی به دامداران شده است.

وی افزود: به دامداران توصیه می شود با مشاهده چنین مواردی با ارائه گزارش به نزدیکترین پاسگاه منطقه خود وباتهیه عکس و فیلم و تشکیل پرونده در دادگاه اطلاع رسانی نمایند .

۲۱شهریور۹۴

معضل زباله های شهرستان رابر
صبح رابر نوشت : معضل زباله های شهرستان رابر، زنگ خطر و بحرانی برای همه مردم رابر به شمار می رود و این عزم استانی و شهرستانی مسئولان را می طلبد . حجم زباله در ایام تعطیلات تابستان افزایش یافته که وجود زباله سوز شهر ستان رابر را نجات می دهد.

 

امروزه شاهد دفع غیر بهداشتی زباله ها و مدیریت غلط مواد زائد هستیم؛ هر چند در اکثر شهرستان ها شاهد پیشرفت های چشمگیری نسبت به سالیان گذشته بوده ایم، اما نگاهی به آنچه که در مکانهای دفع زباله می گذرد و همچنین نحوه جمع آوری زباله های در سطح شهر خبر از نبود یک سیستم پایدار در مدیریت مواد زائد شهری رابر می دهد.

یک کارشناس آلودگی محیط زیست معتقد است که حجم بالای زباله و تولید روزافزون آن و همچنین افزایش جمعیت شهروندان، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی فراوان، معضلاتی را در مدیریت پسماند شهرها ایجاد کرده است.

خلا جدی در امر مدیریت مواد زائد شهرستان رابر دیده می شود که اگر با استفاده از افراد متخصص یک برنامه جامع تدوین شود می توانیم با راهکارهایی همچون ایجاد فرهنگ تولید زباله کمتر، بهینه سازی تکنولوژی دفع زباله، توجه خاص به امر بازیافت، آموزش بهداشت و تقویت سطح آگاهی های مردم و مسئولین و سیستم جمع آوری زباله ها به وسیله ماشین آلات اختصاصی و جمع آوری در ساعات مناسب گامهای بسیار مهمی به سمت مدیریت صحیح زباله های شهری برداریم.

۲۰اردیبهشت ۹۴

مبارزه با آفت تشی یاجانور سیخور

ابوذر سیفی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابربا اعلام این خبر گفت:به علت بروز خشکسالیهای متوالی آفات وبیماریهای گیاهی در ۷۰ تا ۸۰ درصد از عرصه های جنگلی شهرستان رابر طغیان نموده و به طور تقریبی ۱۸۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی بنه ،بادام ،کهکم وارژن دچارخسارت و آلوده فت تشی یا جانور سیخور گردیده است که در همین راستا برنامه های پیشگیرانه مقابله با این آفت از طریق توری کشی اطراف  تنه درخت بنه وبادام صورت می گیرد.

نبود فاضلابهای شهری، پسماند زباله های خانگی  اثرات نامطلوب زیست محیطی  را  دارد .

۲۶ اسفند۹۲

عدم اجرای پروژه فاضلاب شهری رابر

شکل سنتی فاضلاب شهر رابر مشکل دیگری است که سلامت آب پشت سد را تهدید می کند . یکی از مشکلات زیست محیطی در کشور ما دفع غیربهداشتی پسماندهاست که آلودگی آب و خاک را به دنبال دارد.

صبح رابر نوشت: پروژه آب سد صفارود ( سد شهیدان امیرتیموری ) در سال۸۶ برای تأمین آب آشامیدنی شهر رابرو کرمان کلید خورد . گرفتن مجوزه های زیست محیطی برای ساخت سد از جمله جابه جایی معدن زباله در اجرای فاضلاب شهر رابر گویا ،زیر سبیلی رد شد . عدم اجرای فاضلاب شهر ی، بهره برداری از سد صفا رود را دچار مشکل می کند

پروژه فاضلاب شهری و روستایی رابر که می بایست شروع شود هنوز شروع نشد .در حد مطالعه باقی مانده است .

منظری توکلی گفت : یکی از منابع بهره برداری از سد صفا همین که فاضلاب شهر و روستاها ، سد کار جدی نشده من از مسئولین منابع طبیعی در خواست می کنم به  سرعت این  پروژه ها را شروع کنند وگر نه برای بهره برداری از سد صفا دچار مشکل می شوند .

شهرستان رابر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان واقع شده است.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب