پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:12:54 - جمعه 28 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فصل برداشت شاتوت در رابر
برداشت شا‌توت یا شاه توت درشهرستان رابر از اواخر خردادماه آغاز شد .

به گزارش “صبح رابر”؛ برداشت شا‌توت یا شاه توت درشهرستان رابر از  اواخر خردادماه آغاز شد، میوه شاتوت بزرگ تر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می ‌توان به شکل‌ های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.

photo_2016-06-17_10-54-47

شا‌توت یا شاه توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت ‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌ های وابسته به سن و سکته مغزی. پژوهشگران به تازگی دریافتند با گنجاندن میوه‌هایی مانند شاه‌توت در رژیم غذایی خود می‌ توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و آن را تقویت کنند.

شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ‌ها و نیز ویتامین K است. این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6، نیاسین ، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها، پروتئین‌ ها و چربی ‌ها کمک می ‌کنند.

شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ‌ها و حملات قلبی منجرمی ‌شود، جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، شاتوت دارای ویتامین‌ های A ، Cو املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است

این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می ‌کند،  شاه‌توت طبیعتی سرد داشته، بازکننده گرفتگی ‌ها بوده و عوارض صفرا را از بین می ‌برد. همچنین برای تسکین زخم ‌های روده‌ای مناسب است.

غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق،درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد، شاه‌توت عطش را فرو می‌ نشاند و اشتها را بیدار می ‌کند.

نکته مهم  این میوه به دلیل آن که بدون پوست است و از آنجا که سم مستقیما وارد گوشت این میوه می ‌شود، اگر فاصله زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماری ‌های کبدی و سرطان ‌زا قرار می ‌گیرد.

شاه‌توت به دلیل آن که در گروه میوه‌ های نرم قرار دارد، شستشوی آن سخت و گاهی ناممکن است. بر این اساس بهتر است این میوه زمانی که از درخت چیده می‌ شود و تا حدودی قابلیت شستشو داشته و به دور از آلودگی‌ های محیطی است تهیه، شستشو و میل کنید. در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریز شود، می ‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب