پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

2:20:53 - چهارشنبه 2 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صنایع تبدیلی گیاهان دارویی رابر راهکار موثر در اقتصاد مقاومتی
گیاهان دارویی یکی از استعدادهای شهرستان رابر برای توسعه و پیشرفت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش “صبح رابر“؛ اقتصاد مقاومتی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و یکی از بعدهای آن در زمینه تولید محصولات داخلی و اشباع بازار از آن محصول بومی و جایگزینی به جای نمونه خارجی آن و در بعد وسیع‌تر صادرات آن محصول به دیگر کشورهاست.

البته این کار نیاز به دانش و علم و مشارکت صاحب‌نظران متخصص در حوزه اقتصادی دارد که بعد از تحقیق و مطالعه آستین را بالا زده و وارد میدان شوند و در ادامه به فرهنگ‌سازی و سپس بازاریابی و معرفی آن محصول بپردازند.
هر منطقه‌ای از ایران با توجه به شرایط اقلیمی،‌ جغرافیایی‌، گردشگری، فرهنگی، ‌اقتصادی و… می‌تواند موضوعی خاص برای اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید یک محصول باشد.

شهرستان رابر دارای منبع غنی از گیاهان دارویی ومعطر است به شکر خدا امسال بارندگی خیلی خوب شده و برای بذر گیاهان کوهستانی و داروهای گیاهی بسیار عالیست و اما گیاهان با ارزشی که در کوهستانهای این روستا های رابر می روید : شامل زیره، قارچ، کنگر، آویشن، گل گاوزبان، بابونه، اسطوخودوس، خاکشیر، کرفس، اسفنج، ریواس، آلاله ،پودنه،  درمنه، سمیسک، کلپوره، بومادرون، کاکویی یا همان کاکتی، اشترک، سریت کوهی و اکثر گیاهان دارویی  می باشد.

که با فرا رسیدن  فصل بهار  گیاهان دارویی در این مناطق  خود نمایی می کند  در همین راستا  نیز یک کارگاه  عرقیجات  گیاهان  دارویی راه اندازی شده  که علاوه بر  عرقیجات با استخراج اسانس از گیاهان، ارزش افزوده خوبی به دست می آید چون سود حاصل از فروش اسانس گیاهان ده ها برابر بیشتر از فروش محصول خام است.
به گفته حمید محمدی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: با توجه به اینکه شهرستان رابر یکی از مناطق بکر ومناسب برای کشت و رشد گیاهان دارویی است، کارگاه اموزشی آشنایی با کشت گیاهان دارویی شامل معرفی ، خواص ، روشهای مختلف کاشت داشت و برداشت ونکات مهم برای حفظ ذخائر این گیاهان برای کشاورزان منطقه دراین شهرستان برگزار گردید.
وی افزود: با توجه به پتانسیل مناسب این منطقه، آشنایی کشاورزان،کارشناسان ومردم این خطه با گیاهان دارویی،استفاده وبرداشت مناسب وبه جا از این محصولات می تواند موجب افزایش درامد کشاورزان گسترش صنایع جنبی آن شود .
گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته و مصرف می‌شوند.

عده‌ای از مردم از طریق جمع‌آوری این گیاهان برای مصرف  خود و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات پررونق است.در این گزارش به برخی خواص این گیاهان دارویی اشاره می کنیم :

photo_2016-06-16_13-33-46

گل گاوزبان:

خواص و کاربردها: بر اساس کتاب قانون بوعلی سینا:(قانون در طب انتشارات صداوسیما صفحه ۲۰۲) مزاج:گرمی آن نزدیک به اعتدال است . گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.آرام کننده اعصاب،کلیه‌ها را تقویت وسرماخوردگی را برطرف می‌کند.برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.در درمان برونشیت موثر است.بی اختیاری دفع ادرار را و التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

photo_2016-06-20_07-29-55

سنجد (شیشت):

خواص و کاربردها: اگر آرد و هسته‌ میوه سنجد با هم آسیاب شود مصرف خوراکی آن بیماری آرتروز را درمان می‌کند. مصرف سنجد براى درمان و جلوگیرى از عوارضى مثل «قى»، اسهال صفراوى، زخم روده، سرفه‌هاى حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است. سنجد مقوى قلب و برطرف کننده تب و لرزهاى سرد در بیماریهاى سینه مثل تنگى نفس، زخم ریه و عوارض دماغى محسوب مى شود.سنجد براى درمان بیمارى هاى کبدى مانند زردى و یرقان مفید است و سنجد پخته شده به طور کامل (پوست – گوشت – هسته) در روغن زیتون به صورت خوراکى جهت درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصیه شده است.عرق شکوفه سنجد، ضد نفخ مؤثرى براى معده مى باشد. یکی از دانشمندان گفته است میوه سنجد گوشت براستخوان مى رویاند و انسان را فربه مى کند. پوست را تقویت کرده و کلیه ها را گرم نگه داشته و مانع از تکرر ادرار مى شود. در هند از روغن هسته آن لعوق یا شربت غلیظی درست می کنند که در التهاب غشاهای مخاطی همراه با ترشح همانند انواع زکام و نیز در موارد عفونتهای برونشها مصرف می نمایند.

photo_2016-06-20_07-29-40

بومادران

خواص و کاربردها: در قرون اولیه از بومادران برای بند آوردن خون و علاج زخم هایی که با خون ریزی همراه بوده، استفاده می کردند. مردم برخی از کشورها، از پیکر رویشی پخته شده این گیاه برای درمان کبودی ناشی از ضربه در اطراف چشم استفاده می کردند.دم کرده سرشاخه های گلدار آن، در رفع گاستریت های حاد و مزمن، رفع نفخ و ترش کردن، اثر نافذ دارد. همچنین استفاده از دم کرده بومادران، سبب کاهش فشار خون شده و برای نارسایی های کیسه صفرا استفاده می شود. در ازدیاد ادرار و رفع سنگ کلیه نیز موثر است. به علاوه باد شکن و تب بُر نیز می باشد.اسانس آن خاصیت ضد باکتری و ضد تورم دارد. از این اسانس در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی در تهیه کِرم ها و پمادهای محافظ پوست و داروهای ضد تورم استفاده می شود.بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ عطری، به روی سلسله اعصاب و قلب نیز اثر می گذارد و در مواردی مانند خستگی عمومی، ضعف قلب، ورم ماهیچه های دل، بیماری های عصبی مانند ضعف اعصاب، هیستری، صرع و قلنج های تشنج آور، نتایج مفیدی می دهد. شیره تازه این گیاه در آنژین، احساس گرفتگی ناگهانی و خواب رفتگی سودمند است.همچنین بومادران بر اثر قابض بودن در رفع ترشحات زنانگی، بند آوردن خون و رفع اخلاط خونی، بواسیرهای خونی و اسهال ساده، اثر معالج دارد.این گیاه به طور خاصی تب بُر است. ضماد آن جهت درد سینه مفید است.

photo_2016-06-22_12-12-24

بنه

خواص و کاربردها: مقوی کبد و طحال است.خارج کننده ی اقسام کرم معده بوده و سرفه و خفقان را تسکین می دهد و مسکن درد کمر، درد پشت و درد قولنج می باشد.ضماد بنه در درمان ورم ها و زخم های سخت مفید است.از آن جایی که بنه دارای ویتامین های آ و اقسام ب و د می باشد، مقوی اعصاب بوده و ترک لب را معالجه و از شبکوری جلوگیری می کند و نرمی استخوان را درمان می نماید.در صنعت داروسازی با صمغ آن پمادی درست می کنند که مالیدن آن بر بدن از گزش پشه جلوگیری می نماید.سقز مقوی معده بوده و به هضم غذا کمک می کند و محرک اشتها است.ضماد آن که با پیه ذوب می شود، جهت رفع کجی و ترکیدن ناخن می باشد.مخلوط سقز با روغن زیتون جهت برطرف کردن ورمها و ترک پوست و خارش آن سودمند می باشد.

photo_2016-06-20_07-29-04

رازیانه
گیاهی بسیار خوشبو و معطر دارای خواص دارویی فراوان

خواص و کاربردها: ضد نفخ: مخصوصاًدرنفخ با منشاء روده‌ای ، خلط آور ملایم: مخصوصاً برای اطفال ، ضد اسپاسم :منجر به کاهش درد حین پریود می‌گردد. (اثر قابل توجه و در حد داروهای ضد التهاب غیر استروییدی NSAIDS دارد. ) ،آرامبخش ، افزایش دهنده ترشح شیر مادر ، کاهش التهاب غشاء مخاطی دستگاه تنفسی ، متسع‌کننده نای و برونشها ،اثرات ضد میکروبی معادل پنی سیلین و تتراسایکلین دارد ، ضد التهاب پلک و ملتحمه.درمنه ایرانی (از تیره کاسنی)
قابل رویش در ارتفاعات و مناطق بالادست هنزاخواص و کاربردها: در درمان نارحتیهایی چون تب، مالاریا، خونریزی، هپاتیت، انگلهای روده ای ، دردهای عصبی و التیام زخمها مصرف می شود. اسانس این گیاه حاوی ترکیبات گوناگونی مانند اسکوپودرنیول، اسکوپوفارنول ، سیمن، سابیتن ، سینئول، لینالئول، ائوژنول ،بورنئول ، فارنزول ، استر، الکل ، و چند سزکوئی ترپن و ترکیبات دیگری می باشد که دارای فعالیت بیولوژیکی فراوانی است و خاصیت میکروب کشی و قارج کشی این گیاه را تایید کرده اند .آویشن
خواص و کاربردها: این گونه انحصاری ایران است که به شدت به دلیل خواص دارویی و پخت پز گسترده آن مورد استفاده قرار می گیرد به طور کلی اسانس آویشن دارای خواصی نظیر ضد اسپاسم ،خلط آور، ضد نفخ، و ضد میکروبی می باشد که این اثرات ممکن است مربوط به تیمول و کارواکرول موجود در اسانس آن می باشد . اسانس آویشن به طور گسترده در خمیر دندان ها ، کرم ها ، لوسیون ها ، شوینده ها و صابون ها و در صنایع غذایی برای تهیه فرآورده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

photo_2016-06-20_07-22-02

کنگر

خواص و کاربردها: عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند. کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند. البته با توجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است. کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذا است و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

photo_2016-06-20_07-21-48

کاکوتی کوهی (آلاله)
گیاهی بسیار خوشبو و معطر با خواص دارویی فراوان
قابل رویش در ارتفاعات و مناطق بالادست هنزاکاکوتی (آلاله)
خواص و کاربردها: کاکوتی کوهی در گویش محلی کرمان) آلاله( گفته می‌شود. به عنوان ادویه در غذاها کاربرد وسیعی دارد. از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده می‌شود و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند. چوپان‌ها و کوهنوردان برگ تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند. طبع آن گرم است.مقوی معده یک ساعت بعداز غذا دم کرده میل شود.صفرا بر صبح وعصر به جای چایی میل شود..باد شکن .خلط اور. قاعده آور.مقوی قلب به صورت جوشانده میل شود.برای درمان تب مالت بسیار مفید است.باعث جذب غذا میشود تاثیر منفی برروی آهن غذا ندارد.کسانی که بدن ضعیف دارند از حمام کاکوتی استفاده کنن.

photo_2016-06-22_12-04-20

پودنه (پونه) گیاه بسیار خوشبو و زیبا
قابل رویش در مناطق مرطوب و در مسیر رودخانه و جوی آب

خواص و کاربردها: از دیرباز به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی چین و اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دم کرده آن به عنوان نوشیدنی محرک، استفاده عمومی داشته و امروزه نیز در برخی از فروشگاههای مواد غذایی به صورت مخلوط با عنوان چای گیاهی فروخته می‌شود. کارشناسان گیاه درمانی معاصر به خصوص در امریکا، اعتقاد وافری به این گیاه دارند و در حال حاضر آن را به عنوان آرام بخش، مسکن ملایم، رافع اختلالات هاضمه و تب بر (با تشدید تعرق) توصیه می‌کنند. به علاوه دم کرده این گیاه به علت طعم ملایم خود در درمان سرماخوردگی، بیقراری و تب کودکان به راحتی قابل استفاده است مطالعات نشان می‌دهد که اسانس پونه خواص بیولوژیکی و فارماکوژیکی دیگری نیز دارد. اسانس این گیاه به علت دارا بودن پنتا لاکتون، دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و بر روی قارچهای جنس‌های میکروسپوریوم، آسپرژیلوس وپنی سیلیوم و باکتریهای جنس استافیلوکوک موثر است. از طرف دیگر نپتالاکتون فرمون جنسی برخی از حشرات است. بنابراین با جذب حشرات (نظیر شته ها) و یا دفع آنها (موریانه و پشه) می‌تواند در کنترل بیولوژیکی آنها موثر باشد. ب

photo_2016-06-22_12-02-41

فراسیون

خواص و کاربردها: در کنار جاده ها، نقاط بایر مى روید.. در طب سنتى ایران به عنوان خلطآور و ازدیاد ترشح صفرا و ضد عفونى کننده ى مجارى تنفسى به کار مى برند. پادزهر قارچهاى سمى هست و خطر آن براى سقط جنین زیاد است ، جوشانده ى فراسیون با انجیر و عسل اثرى نیکو در معالجه تنگى نفس و آسم دارد، و با شربت بنفشه جهت زخم ریه و التیام آن مفید است . سرمه ى عصاره این گیاه در چشم بهترین دارو جهت از بین بردن زردى آن است که در اثر یرقان به هم رسیده باشد. زیاده روى در خوردن آن، براى کلیه و مثانه خوب نیست و تولید خون در ادرار مى نماید. چون در آب انگور خیسانده و سه ماه نگاهدارى نمایند، و بعد صاف کنند، شرابى بدست مى آید که در معالجه امراض سینه و پاک کردن آن از اخلاط نافع است ، در طب جدید این خواص مورد تاءیید است و بیشتر جهت تحریک اشتها در مسلولین تجویز مى شود. در طب عوام جهت مداواى تب و نوبه مصرف مى شود.

photo_2016-06-22_12-00-22

درمنه کوهیاز تیره کاسنی
قابل رویش در ارتفاعات و مناطق بالا دست هنزا

خواص و کاربردها: بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات ، ۱۷ ترکیب عمده ازجمله آلفا توجن، آلفا پینن ، کامفن ، سابینن ، بتاپینن ، بتا ،میرسن ، آلفا ترپینن ، پی سیمن ، ۱ و ۸ سینئول ، کامفر ، بورنئول ، ۴ ترپینئول ، آلفا ترپینئول، ژرانیل استات ، آلفا ،کوپائن ، نرولیدول ، کاریوفیلن اکسید، در روغن اسانس این گیاه شناسایی و تعیین گردیده است.. طبیعت گرم و خشک ،بادشکن، براف کننده گاز روده و دل درد.دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد. به دلیل وجود سانتونین خاصیت ضد انگلی داشته و در ساختن داروهای ضد کرم بیشتر کشورها از جمله آلمان مورد استفاده قرارمی گیرد. درمنه کوهی باعث کاهش میزان قند در ادرار می شود ازاین رو برای مبتلایان به مرض قند مفید می باشد.

photo_2016-06-22_11-58-24

مخلصه (گل میمونی)

خواص و کاربردها: از همه اندامهای هوایی گیاه مخلصه ، عرقی به دست می آید که در طب سنتی خواص فراوانی برای آن قائل هستند . گیاه مخلصه یا گیاه نوروزی از گیاهان مسکن است که در درمان دردهای مختلف مخصوصا درمان دردهای میگرنی ، دردهای مفاصل و همچنین دردهای زنانگی و قاعدگی در منابع از آن ذکر شده و ضمنا به عنوان تب شکن و ضد تب هم از آن نام برده شده . مصرف آن در زمان حاملگی و شیر دهی منع شده . در طب سنتی برای استعمال خارجی برای ترمیم زخمها به عنوان دهان شویه برای زخمهای ناحیه دهان از آن نام برده شده . به عنوان ضد اسپاسم ، ضد التهاب ، ضد نفخ و مسکن از آن نام برده شده . این گیاه اثرات حشره کشی دارد که بعضی منابع ذکر می کنند که اثراتش معادل پایرتروم است که حشره کش نسبتا قوی است . مطالعات جدیدی که اخیرا در سال ۲۰۰۵ روی این گیاه صورت گرفته ، اثرات سلول کشی در درمان بسیاری از سرطانها از آن نام برده شده .در طب سنتی از آن برای رفع کمبود ویتامین ث استفاده می شود و به عنوان مسهل از آن نام برده شده است.

photo_2016-06-20_07-17-33

سریش ایرانی

خواص و کاربردها: مورد استفاده این گیاه بیشتر بدلیل چسبنده بودنش است. البته این گیاه علاوه بر این، کاربرد درمانی هم دارد. از دانه های این گیاه، روغنی گرفته می شود که در بعضی از تصلبهای شریانی مورد استفاده قرار می گیرد. از برگهای این گیاه به عنوان سبزی خوردنی و از ریشه های این گیاه که به صورت غدد پنجه ای به عنوان چسب استفاده می شود. ریشه این گیاه گرم و خشک است و برای یرقان، ناراحتیهای کبدی، خشونت حلق و ناراحتیهای معده از آن استفاده می کنند. ریشه این گیاه را می سوزانند و از سوخته آن در جهت واله آور استفاده می کنند. از ریشه این گیاه جوشانده غلیظی درست می کنند که برای درمان جوشها بسیار مفید می باشد زیرا خاصیت ضدعفونی کننده دارد. این گیاه در نواحی کوهستانی و مرتفع می روید و فصل گل دهی آن از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد است.

photo_2016-06-20_07-17-06

کما (گارچی)

خواص و کاربردها: ضدتشنج است ،خلط آور است، خاصیت هضم کنندگی دارد.قاعده آور است ،در منطقه برای دفع انگلهای روده ای شهرت خاصی دارد.برای اختلالات هاضمه ای نیز توصیه می شود.

photo_2016-06-20_07-17-01

اشترک (کندل کوهی)

خواص و کاربردها: در هندوستان صمغ رزینی روغنی اشترک را به عنوان نرم کنندۀ سینه، محرّک ، ضدعفونی کننده و در موارد زکام ، نزله ، آسم ، برونشیت مزمن و در اشخاصی که مبتلا به بزرگ شدن کبد و طحال هستند ، تجویز می کنند. صمغ اشترک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که ضد تشنج است و بعد از آنغوزه از این نظر موثرترین داروی گیاهی است . برای تسهیل خروج اخلاط و بلغم مخصوصاً در بیماری آسم مرطوب که حمله های آن به خروج اخلاط زیاد منتهی می شود مفید است زیرا خروج اخلاط را آسان کرده و دوران حمله را کوتاه می نماید. گرفتگی ها و انسداد کبد و طحال و دهانۀ عروق را باز می کند. در خوردن آن باید رعایت احتیاط را به عمل آورد و زیر نظر پزشک مصرف کرد زیرا اسراف درخوردن آن به سبب باز شدن دهانۀ عروق ممکن است تعادل جریان خون را مختل سازد و به همین دلیل آن را مخلوط با داروهای مسهل مصرف می نماید. خوردن آن با عسل برای صرع و فلج و خواب رفتگی اعضا و تشنج مرطوب امتلائی مفید است. مقدار مصرف یا دوز آن برای اشخاص بالغ قوی ۱۰-۵ گرم ، برای اشخاص متوسط ۵ گرم و برای اشخاص ضعیف ۲-۱ گرم می باشد. غرغرۀ محلول آن با آب گرم برای تشنج سرد امتلایی و بیماریهای دماغی سرد مرطوب مانند سرگیجه ، سستی ، لقوه و خفقانهای سودایی و بلغمی نافع است زیرا بلغم را جذب و دفع می نماید. خمیر آن با سرکه برای رفع موی زاید در پلک چشم و رفع تیرگی دید چشم مفید است . اگر ۵ گرم آن با ماء الشعیر مخلوط شود که غلظت آن در حد انگشت پیچ باشد و خورده شود برای تنگی نفس ، سختی تنفس و اگر با عسل مخلوط و خورده شود برای تنقیه سینه از رطوبتهای لزجه ، سختی ترشخ ادرار، درد لگن خاصره، دردهای سیاتیک و مفاصل مفید است و همچنین اگر ۵-۲ گرم آن در آب گرم یا دم کرده های مناسب خیسانده شود و خورده شود برای درد لگن خاصره و تهیگاه، درد کمر، سیاتیک و تحلیل بادهای جمع شده در معده ، خرد کردن سنگ مثانه و کشتن کرمهای روده و اگر به تنهایی یا با سرکه خورده شود برای ورم کبد، طحال، استسقا و سخت شدن بیضه ها مفید است . اسراف درخوردن آن بیش از حد مجاز مضر است.

photo_2016-06-22_06-27-20

گون (گینی-کتیرا)

خواص و کاربردها: گیاهی است خود رو و در دامنه کوه های ایران بوفور یافت می شود. دارای گل های زیباست و میوه آن شبیه میوه نخود می باشد. چنانچه این گیاه را پودر کرده و بر روی زخم های کهنه بپاشاند هم خاصیت ضدعفونی دارد و هم به سلول ها قدرت ترمیم می دهد تا بهبودی زخم تسهیل گردد. از ساقه این گیاه پس از ایجاد شکاف شرابه ای خارج می شود که کتیرای گون نام دارد و این کتیرا مصرف صنعتی و درمانی فراوانی دارد از این کتیرا می توان خمیر دندان طبی تهیه نمود یا جهت نرم و لطیف کردن پوست بدن، به بدن ضماد نمود و در مرحم ها داخل کرد. ضمنا موها را تقویت نموده و با داروهای خوراکی نیز جهت بهبود زخم های دستگاه گوارش مصرف می شود.

photo_2016-06-22_06-28-32

زرشک (زارچ)

خواص و کاربردها: بعضی از پزشکان سنتی در ایران نیز زرشک را به عنوان رفع بوی بد خلط سینه می‌شناختند و در درمان بیماری‌های لثه، درد دندان و بعضی بیماری‌های چشمی (ضعف دید) از آن استفاده می‌کردند. از زرشک برای درمان بیماری‌های آرتریت، مشکلات صفراوی، اسهال، کاهش تب، التهاب طحال، آماس زبان، زرد زخم، کمردرد، از بین بردن کرم‌های حلقوی، مشکلات قلبی، قاعدگی دردناک، مشکلات کبدی، بواسیر و تب‌خال نیز استفاده می‌شود. درمان قطعی جوش صورت روشن کننده پوست (شدت رنگدانه های پوستی راکاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می‌شود)برطرف کننده ناراحتیهای دهان مانند آفت ، برفک و…کبد را پاک و تقویت می کند.بی اشتهایی را برطرف می کنددر درمان یرقان و زردی موثراستپایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون پایین آورنده و تنظیم کننده چربی خون اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند ، برای رفع یبوست مفید است.

photo_2016-06-22_11-40-49

گل نسترن

خواص و کاربردها: گل نسترن ازنظرطب قدیم ایران گرم وخشک است: ۱) سرشارازویتامین Cمی باشد.در۱۰۰گرم آن ۶۰۰میلی گرم (۶گرم)ویتامین Cوجود دارد درحالی که ۱۰۰گرم پرتقال فقط دارای ۵۰میلی گرم ویتامین Cاست بنابراین مقدارویتامین Cگل نسترن۱۲۰برابرپرتقال و ۳ برابر لیموترش است. ۲) درمان کننده حبس البول است. ۳) بوی بد بدن را دفع می کند.آنهائی که عرق زیادمی کنندوبوی بد می گیرند باید تن خودرا بعدازحمام کردن بادم کرده گل وبرگ نسترن آبکشی کنند. ۴) آرام کننده اعصاب است. ۵) اسهال رابرطرف می کند, مخصوصاً در مسلولین.دم کرده آن راحتی می توان به کودکان برای رفع اسهال داد. ۶) خونریزی ازسینه رابندمی آورد. ۷) سنگ و ورم کلیه رارفع می کند. ۸) الیاف داخلی سای نورودون ضدانگل است مخصوصاًکرم اسکاریس راودراین موردباید۰٫۵گرم آن رامخلوط باعسل خورد. ۹) اگردرادرارآلبومین وجود داشته باشدبرای برطرف کردن آن ازدم کرده این گیاه استفاده کنید. ۱۰) بی خوابی رابرطرف می کند. ۱۱) انقباض ماهیچه های معده رابرطرف می کند. ۱۲) سرعت جریان خون رادرپوست زیادکرده وباعث لطافت پوست می شود. ۱۳) دررفع غم وغصه مؤثراست. ۱۴) برای رفع طپش قلب ازدم کرده آن بنوشید. ۱۵) معده راتقویت می کند. ۱۶) مصونیت بدن رادر مقابل بیماریها بالا می برد. ۱۷) برای ترمیم شکستگی استخوان ورفع ورم مقعد ضمادی ازبرگ این گیاه درست کرده وروی قسمت شکستگی یاتورم قرار دهید.

ریواس

جوشانده ریواس برای دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه مفید است و شستشوی موها با جوشانده آن باعث تقویت و رشد مو و منع از ریزش مو می‌شود. ریواس در رفع تیرگی پوست نیز مؤثر است.

سیر کوهی

دارای برگ‌ها و ساقه‌های باریک،نوعی سبزی وحشی و خودرو است که در این شهرستان بیشتر در  رشته کوه های  جواران رابر در فصل بهار می ‌روید. سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است.

والک یکی از گونه‌ های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است. بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد. بوی آن شبیه پیاز است.

ترکیبات شیمیایی والک :

والک حاوی ترکیباتی مانند اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی است، می باشد. والک را در فصل بهار می‌ چینند و برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌ کنند. در صورتی که بخواهید سبزی سیر کوهی  را خشک کنید، حتماً باید به روش خشک کردن در سایه عمل کنید.

برخی از خواص و اثرات دارویی سیر کوهی  :

سیر کوهی یا والک در مواد اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه به کار می رود، خوردن آن تنفس را آسان و تنگی نفس را درمان مى کند، مداومت در خوردن والک سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشدسرشار از ویتامین C بوده و داراى لعاب و صمغ زیاد مى باشد.

والک برای تصفیه خون بسیار مفید است و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است.مصرف گیاه والک باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می ‌شود. و نیز برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است. این گیاه ضد عفونى کننده ی قوى است؛ به هضم غذا کمک مى کند و ضد کرم معده و کرم کدو است.اثر خوبى بر روى اعصاب دارد و از آن براى درمان نسیان، تقویت اعصاب و اشخاص ‍فلج استفاده می کنند.

تسکین دهنده ی درد روماتیسم، سیاتیک و نقرس مى باشد. مداومت در خوردن والک سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد. از این نظر شباهت زیادى به سیر دارد.

روش استفاده  این گیاه ، بعد از جمع‌آوری  و برگ آن را  پاک کردن و شستن آن  را مثل سبزی خرد و در سایه خشک می کنند و خشک شده ان را روی آش رشته ، کشک و … می توانید تناول نمایید.

photo_2016-06-20_07-22-12

آویشن کوهی
گیاهی است که در جنگلها واراضی غیر مزروع به طور خودرو می روید و ساغه آن بنفش است و گلهای آن گلبهی رنگ است و برگهای آن بیضی شکل و در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و در ایران آویشن کوهی بیشتر در شهرهای لاهیجان و طالش و آستارا می روید.
خواص درمانی: گلهای خشک آویشن کوهی دارای خاصیت نیروبخشی خلط آور ضد تشنج و مقوی معده است. دم کرده آن برای درمان نفخ شکم و انواع سوء هضم و اسهال و اختلالات روده و قاعدگیهای سخت موثر و مفید است. کسانیکه روماتیسم دارند و یا مبتلا به ورم مفاصل شده اند می توانند به آسانی خود را با ضماد آویشن کوهی تازه معالجه کنند و برای این کار باید گل و برگ آویشن را در ظرفی بریزند و روی حرارت قرار دهند و آنرا تا گرم آست روی ناحیه ای که درد می کند بگذارند وببندند. در ضمن برای بر طرف کردن تلخی دم کرده جوشانده گل آویشن کوهی می توانید از عسل استفاده کنید.

درختان بنه (پسته وحشی)، انواع گونه‌های بادام کوهی، اُرس (سرو کوهی)، گون، زیره و  … به چشم می‌خورند.
بشر در طول قرون متمادی تجربیات انباشته تاریخی خود درباره خواص گیاهان دارویی را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می کرد و به درمان بیماری های خویش می پرداخت. با پیشرفت سریع طب نوین بویژه در دو سه قرن اخیر، استفاده از مردم در نقاط گوناگون دنیا از گیاهان دارویی رو به افول گذاشت. در عین حال با روشن شدن عوارض خطرناک ناشی از مصرف داروهای صنعتی و شیمیایی، بویژه طی دهه اخیر جهان با موج بازگشت مردم به مصرف گیاهان دارویی روبروست و بازار آن لحظه به لحظه رو به گسترش است. گیاهان دارویی اگر درست تجویز شوند و مداوم مصرف شوند، قطعا تاثیر گذار هستند، اگر هم اشتباه تجویز شوند به دلیل سازگاری با بدن مشکل ساز نمی شوند و به راحتی دفع می شوند.”
شهرستان رابر از مناسب ترین اقلیم ها برای تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می شود. گیاهان دارویی یکی از استعدادهای شهرستان برای توسعه و پیشرفت در مسیر اقتصاد مقاومتی است. وجود این مزیت ها به اضافه تقاضای رو به رشد برای مصرف گیاهان دارویی موجب شده است که این حوزه از ظرفیت های بالایی برای اشتغالزایی و صادرات برخوردار شود. محصولات گیاهی باید در قالب های جدید به مردم ارائه شوند. مثلا پاستیل محصولی است غیر طبیعی که سرشار از مواد افزودنی است و برای رشد کودکان بسیار مضر است. ما با استفاده از دستگاه های صنایع تبدیلی می توان پاستیل های طبیعی با استفاده از زردآلو، هلوو غیره  تولید کنیم.

ظرفیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی با توجه به تنوع گیاهان دارویی رابر جزء برترین گیاهان دارویی استان کرمان محسوب می شود با توجه به اینکه نظام سلامت کشور به طب سنتی به عنوان یک دانش بومی باید نگاه کند و از نیروهای انسانی فعال در این حوزه و دارای تخصص و صاحب نظر استفاده شود، زیرا این افراد سرمایه‌های انسانی هستند. از طرفی هم باید وزارت‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت راه را برای راه‌اندازی صنایع و کارگاه‌های کوچک خرد فرآوری گیاهان دارویی باز کنند که این یک فرصت برای ایجاد اشتغال و حتی از نوع خانگی  باشد.

با توجه به بحران خشکسالی در منطقه رابر، کار را با کشت گیاهان کم آب نظیر زعفران و گل محمدی  می توان تولید خوبی داشت و تا زمانی که محصول را به صورت فله ای  فروخته می شود، سود اصلی به جیب واسطه گر ها می رود.

شهرستان رابربه علت پوشش گیاهی گسترده و متنوعی که دارد، می‌تواند به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی در استان  مطرح شود و در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در پرورش و تولید گیاهان دارویی وارد شده و  با ایجاد کارگاه های فصلی بسته بندی و فرآوری محصولات گیاهان  دارویی، باغی  می توان تا حدودی به رونق اقتصادی منطقه کمک کردو محصولات روستاییان در مناطق گرشگری این شهرستان به قیمت مطلوب به فروش برسد با عملیاتی شدن اقدامات حمایتی وعملی  مسئولان از کارآفرینان به توسعه و رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی شود.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب