پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:06:03 - یکشنبه 17 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقشه راه در عرصه خبرنگاری، خون برادر شهیدم بود/۱۸ سال است راه برادرم را ادامه داده ام
خواهر شهید محمود صارمی و اولین خانم خبرنگار بروجرد گفت: نقشه راه در عرصه خبرنگاری خون برادر شهیدم بود و ۱۸ سال است راه برادرم را با با توکل به خدا ادامه داده ام تا بتوانم در این عرصه اطلاع رسانی نقش خود را ایفا کنم.

به گزارش صبح رابر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازتاب بروجرد  نوشت؛ ۱۷مرداد گرامیداشت یاد و خاطره  شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده و فرصتی است که نقش رسانه ها و خبرنگاران در اطلاع رسانی به جامعه مشخص می کند و نشان می دهد که مشکلات  مردم از طریق رسانه ها و قلم خبرنگاران به مسئولین گوشزد می شود.

 امروزه با وجود گذشت ۱۸ سال از شهادت شهید صارمی همچنان این روز یادآور ظلم و جنایت کسانی است که فریاد آزادی بیان و دفاع از حقوق بشر را سر می دهند.

 ۱۷ مرداد روزیست که ۹ دیپلمات  به همراه خبرنگار ایرنا پس از به رگبار بستن و شهادت، در گوری دسته جمعی دفن شدند  و شهید صارمی  با  بیان خبر” مزار شریف سقوط کرد” دنیا را از جنایت طالبان آگاه و با این خبر، خبر شهادت خود را نیز مخابره کرد.

 خواهر شهید صارمی اولین بانوی خبرنگار بروجرد است که در این شهرستان وارد عرصه خبر شد و با سابقه بیش از ۱۸ سال کار در عرصه اطلاع رسانی همچنان راه برادر شهید خود را ادامه می دهد و لحظه ای اجازه نداده که مرکب قلم برادرش خشک شود.

 لطفا خودتان را معرفی و بفرمایید چند سال است که در این حرفه مشغول کار هستید؟

 “آمنه صارمی” خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر شهید صارمی بروجرد هستم و بیش از ۱۸ سال است که به عنوان خبرنگار مشغول به کار هستم .

 بعد از شهادت شهید صارمی مدیر عامل سازمان ایرنا به پاس تجلیل از ایثار و مجاهدت این شهید تصمیم  بر ایجاد دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به نام این شهید بزرگوار در بروجرد نمود و این دفتر در چهلمین روز شهادت شهید صارمی در بروجرد افتتاح شد.

 با افتتاح دفتر، مدیر عامل سازمان به پدر مرحوم ما توصیه کردند یکی از فرزندان در این دفتر مشغول بکار شوند و این شد که این رسالت و مسئولیت خطیر بر دوش بنده گذاشته شد.

 با چه انگیزه ای وارد کار خبر شدید؟  

 کار خبرنگاری مسئولیتی بود که برادر شهیدم بر دوشم گذاشت ،بسیار سنگین و حساس و تقریبا ۲۰ روز بعد از افتتاح دفتر فعالیتم را در ۲۰آذر سال ۷۷ رسما آغاز کردم و با توجه به اینکه با الفبای کار آشنایی نداشتم اما با توکل بخدا و الهام از روح بلند شهید در این عرصه وارد شدم.

 هر روز وقتی وارد محل کار می شدم  به تصویر  شهید نظر می کردم و از خداوند و او مدد می خواستم و خدا را گواه که هر روزی  که می گذشت  روح بلند شهید مرا در این کار کمک می کرد و در طول این سالها از هیچ تلاش و کوششی در این عرصه دریغ  نکردم.

 از ویژگی های شهید صارمی بفرمایید؟

 مهمترین ویژگی شهید صارمی  صداقت در گفتار و رفتار بود، محمود هرگز با زبان  و رفتارش کسی را مورد آزاد قرار نمی داد و همواره  لبخند بر لب داشت و مهربان بودن او موجب شده بود تا در بین افراد خانواده خاص باشد و بسیار گشاده رو و دست و دلباز بود.

 محمود فردی بود که از کودکی برای خودش هدف داشت و در راه تحصیل و کسب دانش بسیار مصمم بود و همیشه می گفت درس خواهم خواند تا روزی همه شما و حتی دنیا به من افتخار کند.

 بنده با آنکه چندین سال از او کوچکتر بودم اما در زمان بمباران های هوایی دوران دفاع مقدس در بروجرد، مدارس تعطیل بود و ما همه در خارج از شهر مشغول بازی بودیم  اما محمود به شدت درس می خواند و نهایت با رتبه دو رقمی در کنکور سراسری پذیرفته شد.

 زندگی او همواره با فرار و نشیب های فراوان همراه بود و وقتی ازدواج کرد همزمان  دانشجوی ارشد بود و همسرش نیز دانشجو و این جوان فعال و پویا شبها در خبرگزاری کار می کرد  و روزها علاوه بر حضور در یک شرکت به کلاسهای دانشگاه می رسید تا بتواند هزینه های  زندگی را تامین و به اهداف بلندی که داشت دست باید.

 احساس تعهد و وجدان کاری بالا ویژگی دیگر شهید صارمی بود که در تمام مراحل کار در ایرنا و مدت زمان ماموریت در افغانستان این خصوصیت تا لحظه شهادت همراه او بود.

 از اینکه سالهاست راه برادر شهید خود را ادامه می دهید چه احساسی دارید؟

 بسیار خوشحالم از این که ۱۸ سال از شهادت برادر شهید خبرنگارم می گذرد و با توجه به همه مشکلات اما همچنان در این عرصه خدمت می کنم تا بتوانم مسکلات را بیان و در عرصه اطلاع رسانی گام های مهمی را بردارم.

 وقتی شما وارد عرصه خبر شدید وضعیت خبر در بروجرد به چه صورت بود؟

 دفتر خبرگزاری شهید صارمی در حالی در بروجرد راه اندازی شد که بجز نمایندگی سیما هیچ رسانه ای در شهر فعالیت نداشت و به نوعی بسیاری از مسائل و مشکلات این شهر از دید مسئولان دور مانده بود اما با راه اندازی این دفتر که به برکت خون شهید  صارمی شکل گرفت علاوه بر اشتغالزایی موجب شد تا صدای محرومیت بروجرد به گوش مسئولان برسد و با گذشت کمتر از چهار سال زمینه برخورداری شهرستان بروجرد از هفته نامه های محلی ایجاد شد و مطبوعات در این شهر کم کم جایگاه خود را پیدا کردند.

 امروز شاهد چندین هفته نامه، نمایندگی خبرگزاریهای مختلف، چندین سایت  تحلیلی خبری هستیم  و همه این تحولات به نظرم به برکت خونگار شهید محمود صارمی است.

 به گزارش بازتاب بروجرد ۱۷ مرداد سال ۷۷ روزی است که شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان به فیض شهادت رسید و این روز به عنوان روز خبرنگار نامگذارری شده تا همه ساله خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی با الگو قرار دادن این شهید، گام های مهمی بردارند.

 انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب