پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا» برگزار میشود
دانشآموزان در ۴ درس میتوانند تک ماده کنند
آغاز آزمونهای شبهنهایی دبیرستانیها ازپسفردا
در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمیکنند
طرح جامع حجاب و عفاف در حال آمادهسازی است
۲ هزار سهمیه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای دانش آموزان عشایر
ضرورت رعایت حرمت ماه رمضان در روز طبیعت
گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم مطهر امام رضا(علیهالسلام)
پویش ملی «زندگی با آیهها»
برپایی ۱۵ بازارچه نوروزی صنایعدستی در استان کرمان
برگزاری محفل انس با قرآن کریم در محضر رهبر انقلاب
اعمال شب اول ماه مبارک رمضان
از بازی رایانهای «مدال ذوالفقار» رونمایی شد
امروز روحانیت ایستاده در مقابل دشمن خداست
رابُر شهردوستدار ِکتاب انتخاب شد
20:25:54 - دوشنبه 29 شهریور 1395
یک روانشناس گفت: ترس کودک از مدرسه ریشه در وضعیت درونی و روانی کودک دارد که قابل کنترل است.
به گزارش “صبح رابر”؛ عفت غفوری روانشناس، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ترس از مدرسه یکی از اختلالات روانی رایج در دوران مدرسه به ویژه دوره پیش دبستانی و اول ابتدایی است که بسیاری از والدین و کودکان را درگیر مشکلات کرده است.
وی در خصوص ارتباط ترس کودک با بروز نشانه های جسمی ادامه داد: اضطراب ناشی از جدایی والدین می تواند به شکل های گوناگون از جمله اختلال در هضم غذا، دردهای شکمی، حالت تهوع، تب، سر درد و نداشتن خواب منظمبروز کند ازین رو اگرچه این نشانه ها جنبه فیزیولوژیک داشته اما باید منشا آن را در اختلالات روانی جستجو کرد.
غفوری درباره باور اشتباه مادران در اصرار و تهدید به ماندن کودک در روزهای آغازین مدرسه، تصریح کرد: توجه و عکس العمل بیش از حد نسبت به این مساله منجر به تقویت ترس در کودک شده و به وخیم تر شدن شرایط کمک می کند بدین ترتیب می توان راهکارهایی را به منظور فرونشاندن این ترس به کار برد.
ترفندی برای غلبه بر ترس کودک
این روانشناس با بیان نقش موثر مادر در کاهش اضطراب دانش آموز، بیان داشت: یکی از تمهیدات لازم، کم کردن مرحله ای میزان ترس از طریق همراهی مادر و ایجاد امنیت لازم در مدرسه است و در این صورت والدین می توانند در روز های ابتدایی در کلاس حضور داشته و به تدریج این فاصله را زیاد کند.
بهترین شیوه آشنایی با مدرسه
وی عنوان کرد: آشنایی کودک با محیط مدرسه در روزهای آغازین می تواند در افزایش علاقه و کاهش ترس کمک کرده و همچنین نباید نقش مؤثر کادر آموزشی در ایجاد ارتباط عمیق و عاطفی با چنین کودکانی را نادیده گرفت.
غفوری درخصوص انجام روش های انگیزشی، عنوان کرد: با ارائه تشویق و هدیه دادن به کودک می توان به میزان قابل توجهی علاقه او به مدرسه را افزایش داد.
از کودکتان استقبال گرم کنید
این روانشناس افزود: یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای از بین بردن ترس، استقبال و منتظرماندن در هنگام پایان مدرسه از سوی یکی از اعضای خانواده به ویژه مادر برای چنین کودکانی که اضطراب درآن ها بیشتر از سایرین است.
وی در خصوص کودکان درونگرا و گوشیه گیر، یادآور شد: قرار دادن کودک در محیط های اجتماعی همچون کانون های پرورش فکری و محیط های ورزشی می تواند راهکار مناسبی برای رفع این معضل بوده و تأثیر بسزایی در کاهش اضطراب داشته باشد.
انتهای پیام/