پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:30:54 - دوشنبه 14 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در روایات نشانه خشنودی خدا چیست؟
امام علی (ع ): ثلاثٌ یُبلِغن بالعبد رضوان الله : کَثرهُ الاستغفار و خَفًُ الجانب ، و کثره الصَّدقه. یعنی  سه چیز است که بنده را به خشنودی خدا می رساند: استغفار زیاد و فروتنی و صدقه دادن زیاد. امام علی (ع) : رضا الله سبحانه مقرونٌ بطاعته . یعنی : خشنودی خداوند سبحان قرین […]

امام علی (ع ): ثلاثٌ یُبلِغن بالعبد رضوان الله : کَثرهُ الاستغفار و خَفًُ الجانب ، و کثره الصَّدقه. یعنی 

سه چیز است که بنده را به خشنودی خدا می رساند: استغفار زیاد و فروتنی و صدقه دادن زیاد.

امام علی (ع) : رضا الله سبحانه مقرونٌ بطاعته . یعنی : خشنودی خداوند سبحان قرین طاعت اوست .امام سجاد (ع) : أنّ أرضاکم عندالله أَسبَغُکم علی عیاله. یعنی: همانا مرضی ترین شما نزد خداوند کسی است که خانواده اش را بیشتر در گشایش و رفاه قرار دهد.

 

 

رُوی أنّ موسی قال: یا رب أخبرنی عن آیهِ رضاک عن عبدک، فأوحی الله تعالی ألیه : أذا رأیتنی أُهَیّیءُ عبدی لطاعتی و أصرفُه عن معصیتی ، فذلک آیه رضای. یعنی: روایت شده است که موسی ع به پروردگار عرض کرد: پروردگارا! مرا از نشانه خشنودی خود از بنده ات خبر ده. خداوند متعال به او وحی کرد: هر گاه دیدی که من بنده ام را برای طاعت خود آماده و از معصیتم روی گردان می کنم، این نشانه ی خشنودی من است.

 

خشنودی خدا یا خشنودی مردم

 

امام حسین ع : مَن طلب رضا الله بسخط النّاس کفاه امور النّاس ، و من طلب رضا الناس بسخط الله ، و کله الله الی النّاس. یعنی: هر که خشنودی خدا را با نا خشنودی مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بی نیاز کند و هر که خشنودی مردم را با ناخشنود کردن خدا بجوید خداوند او را به مردم وامی گذارد.

 

خدایا! به ما توفیقی عنایت فرما تا مسیر رضوان تو را بشناسیم و در راه رضا و خشنودی تو گام برداریم.

 

 

 

و لا تجعل للشیطان فیه علیَّ سبیلاًَ

 

و در این روز، شیطان را بر من مسلّط مگردان

 

خداوند همیشه انسان را از دشمنی شیطان آگاه نموده است. و او را عدو مبین یعنی دشمنی آشکار معرفی کرده است. و شیطان هم به عزت و جلال خدا قسم خورده که همه ی بنی آدم را گمراه خواهد کرد، مگر مخلصین، کسانی که خالصانه بندگی خدا می کنند

 

پناه بردن به خدا از شر شیطان

 

و قل ربّ أعوذ بک من همزات الشیاطین ؛ و أعوذ بک ربّ أن یحضرون. یعنی: و بگو:« پروردگارا! از وسوسه های شیطان به تو پناه می برم ؛ و از اینکه آنان نزد من حاضر شوند، به تو پناه می برم»

 

گمراه سازی های شیطان

 

یَعدُهم و یُمَنّیهم و ما یعدهم الشیطان إلاّ غروراً. یعنی: شسطان به آنها وعده می دهد و به آرزویشان می افکند و جز وعده ی فریبنده به آنان نمی دهد.

 

امام صادق ع : یقول ابلیس لجنوده: ألقوا بینهم الحسد و البغی ؛ فإنّهما یعدلان عندالله الشرک. یعنی: ابلیس به سپاهیان خود می گوید: در میان آدمیان حسادت و تجاوزگری افکنید؛ زیرا این دو نزد خدا با شرک برابر است.

 

آنچه شیطان را بر انسان مسلط می کند

 

و مَن یَعشُ عن ذکر الرّحمن نُقَیِّض له شیطاناً فهو له قرین. یعنی: و هر که یاد خدای رحمان روی گرداند بر او شیطانی می گماریم که همدم او باشد و همواره قرین اوست.

 

همنشینی با اهل هوی

 

امام علی (ع) : مُجالسهُ أهل الهوی مَنساهٌ للایمان و مَحضرهٌ للشیطان. یعنی: همنشینی با هوسرانان، موجب از یاد رفتن ایمان و حضور شیطان است.

 

خشم و زن

 

امام جعفر صادق ع : لیس لابلیس جُندٌ أشدَّ مِن النّساء و الغضب. یعنی: ابلیس را سپاهی نیرومندتر از زنان و خشم نیست.

 

منظور از زن در این حدیث شریف، زنان بد و نا اهل است ، نه هر زنی.

 

زن، مسکر، مال

 

امام علی ع : الفتن ثلاث: حُبُّ النّساء و هو سیفُ الشیطان ؛ و شرب الخمر و هو فَخُّ الشیطان ؛ و حبُّ الدینار و الدّرهم و هو سَهم الشیطان. یعنی: عوامل گمراه کننده سه تاست: زن دوستی، که شمشیر شیطان است؛ و شراب خواری که دام شیطان است؛ و عشق به درهم و دینار که تیر شیطان است.

 

منظور از زن دوستی در این حدیث شریف، شهوت پرستی و زن بارگی است و گرنه علاقه به همسر موردد تأیید بلکه تأکید اسلام است.

 

چه چیزی انسان را از گزند شیطان نگه می دارد؟

 

۱-ایمان و توکل بر خدا

 

إنّه لیس له سلطانٌ علی الّذین آمنوا و علی ربّهم یتوکلون. یعنی: همانا شیطان را بر کسانی که ایمان آورده اند و به پروردگارشان توکل دارند، چیرگی نیست.

 

۲-دعا کردن

 

امام علی ع : أکثر الدّعاَءَ تسلَم مِن سَورهِ الشیطان. یعنی: زیاد دعا کن تا از گزند شیطان محفوظ مانی.

 

۳-ترس از ابلیس

 

امام باقر ع : تَحرّز من ابلیس بالخوف الصادق. یعنی: با ترس واقعی از ابلیس، خود را از ابلیس مصون دار.

 

خدایا! شیاطین انسی و جنی را از ما دور کن

 

و اجعل الجنّه لی منزلاً و مُقیلاً

 

و بهشت را برای من منزل و ماوا و مقام قرار بده.

منبع :وبلاگ دیار سر سبز رابر

 

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب