پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:58:19 - دوشنبه 14 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نگاهی به جایگاه معاون اول رییس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران
پس از رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه درهیات وزیران است که وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور رابر عهده دارد. به گزارش”صبح رابر”به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا؛ پس از  رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه […]

پس از رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه درهیات وزیران است که وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور رابر عهده دارد.

به گزارش”صبح رابر”به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا؛ پس از  رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور دومین مقام عالی رتبه درهیات وزیران است که وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور رابر عهده دارد.

معاون اول رییس جمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رییس جمهور انتخاب می شود و احتیاجی به رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی ندارد.

حتی در صورت فوت، عزل، استعفا،‌ غیبت و یابیماری بیش از دو ماه رییس جمهور و یادر مواردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رییس جمهور بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، مسئولیت ها و اختیارات بر عهده معاول اول قرار می گیرد و او به همراه روسای قوه مقننه و قضاییه در مدت کمتر از ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کنند.

این مقام در اصلاح قانون اساسی سال ۱۳۶۸ و بعداز حذف پست نخست وزیری به قوه مجریه اضافه شد که به طور مختصر به افرادی که تاکنون در این سمت بوده اند می پردازیم:

۱)      حسن حبیبی اولین شخصی بود که معاون اولی رییس جمهور را در دولت هاشمی رفسنجانی سیدمحمد خاتمی یعنی از دهم مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۰ مرداد ۱۳۸۰ این پست را عهده دار بود. وی متولد ۱۳۱۵ بود و در سال ۱۳۹۱ دارفانی را وداع گفت.

۲)      محمدرضا عارف متولد ۱۳۳۰ از یزد نیز در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی یعنی از ۲۱ مرداد ۱۳۸۰ تا ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ عهده دار معاون اولی ریاست جمهوری بود.

۳)      پرویز داوودی نیز از ۲۱ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۶ تیر ۱۳۸۸ در این مقام منصوب بود.

۴)      اسفندیار رحیم مشایی نیز  از تاریخ ۲۷ تیر تا هفتم مرداد ۸۸ یعنی فقط یازده روز به عنوان معاون اول بود که با توصیه مقام معظم رهبری از این سمت عزل شد.

۵)      محمدرضارحیمی نیز از ۲۲ شهریور ۸۸ تا ۱۴ مرداد ۹۲ به عنوان معاول اول رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

۶)      امروز یعنی ۱۴ مرداد ۹۲ نیز حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران طی حکمی، اسحاق جهانگیری، حکمی از طرف رییس جمهور به عنوان معاول اول رییس جمهور منصوب شد

وی که در سال ۱۳۳۶ در کوهشاه در شمال شرق استان هرمزگان متولد شده،‌ پس از پایان تحصیلات متوسطه در دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع شد.

جهانگیری بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به جهاد سازندگی ریگان بم پیوست و بعد از مدتی به عنوان مسئول جهادسازندگی جیرفت مشغول به کار شد و به عضویت شورای مرکزی استان کرمان منصوب شد و تااواسط سال ۱۳۶۳ در جهادکشاورزی مشغول به کار بود.

او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در دوره های دوم و سوم ‌بود و از سال ۱۳۷۱ به مدت چهار سال به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

جهانگیری از سال ۱۳۷۶ تا۱۳۸۴ نیز وزیرصنت و معدن در دولت های هفتم و هشتم بود.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب