پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:45:21 - پنجشنبه 17 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حکم فطریه نوزادی که قبل از اتمام ماه‌رمضان متولد می شودچیست؟
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری گفت: فطریه باید بعد از غروب شب عید فطر کنار گذاشته شده و توسط نان‌آور خانواده پرداخت شود؛ اگر فرزندی . به گزارش “صبح رابر” حجت الاسلام دکتر مرتضی چیت‌سازیان‌ با اشاره به مبانی فقهی و موضوعات محل بحث فقها در باب استهلال ‌گفت: اساساً بین فقها دو مبنا […]

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری گفت: فطریه باید بعد از غروب شب عید فطر کنار گذاشته شده و توسط نان‌آور خانواده پرداخت شود؛ اگر فرزندی .

به گزارش “صبح رابر” حجت الاسلام دکتر مرتضی چیت‌سازیان‌ با اشاره به مبانی فقهی و موضوعات محل بحث فقها در باب استهلال ‌گفت: اساساً بین فقها دو مبنا وجود دارد که عبارتند از اتحاد افق و دیگری غیر اتحاد افق یا همان اختلاف افق.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ادامه داد:‌ در رابطه با اتحاد افق، فقهایی معتقدند چنان که در شهرهایی که افقشان به هم می خورد، هلال ماه دیده  شود، ‌در شهرهای مجاور نیز که قریب الافق هستند، می توانند فردای روز رویت را اول ماه بدانند.

وی در این راستا تصریح کرد: فقهای دیگر می گویند در هر نقطه از نیمکره که ماه دیده شود حجت برای دیگر نقاط است، ‌یعنی اگر در مکه دیده شد برای مالزی هم حجت است که این همان غیر اتحاد افق یا اختلاف افق است.

این استاد دانشگاه در ادامه به جایگاه حاکم جامعه اسلامی در رویت هلال ماه و تعیین وقت عید گفت: این بحثی است که از قدیم الایام مطرح بوده و به علت اختلافی که در امر رویت هلال وجود دارد، این مسئله به عهده حاکم شرع است.

چیت سازیان با اشاره به فعالیت های ستاد استهلال در دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: این ستاد افراد متخصصی را به عنوان راصد و همچنین دوربین ها و تلسکوپ های دقیقی را در اختیار دارد، ‌ضمن آن بالغ بر ۲۰۰ گروه رصدی هلال نیز گزارش های خود را به ستاد استهلال رهبری ارسال می کنند که اگر این رویت هلال ثابت شد،‌ عید اعلام می شود.

‌این محقق همچنین در رابطه با پرداخت فطریه گفت: فطریه باید بعد از غروب شب عید فطر کنار گذاشته شده و توسط نان آور خانواده پرداخت شود؛ برای مثال اگر فرزندی حتی یک ساعت قبل از غروب آفتاب دنیا آمده باشد، فطریه او نیز باید پرداخت گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب