پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:17:13 - چهارشنبه 24 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ممنوعیت مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی رابر
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی شهرستان رابر ممنوع است.

به  گزارش “صبح رابر”؛ حمدرضا صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابر اظهار داشت: همگام با پیشرفت صنعت پرورش آبزیان، مسأله افزایش تولید و تراکم در واحد سطح مطرح می‌‌شود و یکی از معضلات آن توسعه بیماری‌ها و افزایش احتمال بروز آنهاست در پی این مسأله نیاز به استعمال و مصرف دارو همواره امری ضروری به نظر می‌رسد.

صادقی بیان داشت: «مالاشیت گرین» یکی از داروهای مورد استفاده در پرورش ماهی است، این دارو به دلیل ویژگی‌های خاص کاربردی از سال ۱۹۳۶ در صنعت شیلات و آبزی‌پروری مورد استفاده قرار گرفته، اما به دلیل کشف اثرات زیان‌بار آن بیش از دو دهه است که استفاده از آن در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده است.

وی گفت: «مالاشیت گرین» در زمره داروهای ضد میکروب با مصرف خارجی تلقی می‌شود که به دلیل کارایی بسیار بالا در برابر قارچ‌ها، بیشترین مورد مصرف آن در مقابله با نوعی قارچ از خانواده ساپرولگنیاست.

صادقی ادامه داد: ساپرولگنیا یکی از مهم‌ترین آلودگی خارجی در پرورش ماهیان آب شیرین محسوب می‌شود که موجب تلفات بالا به ویژه در مرحله جنینی و لاروی ماهیان آب شیرین می‌شود، این قارچ آبی به صورت فوق طبیعی در منابع تأمین‌کننده آب کارگاه‌های تکثیر ماهی وجود داشته و موجب کاهش کارایی تکثیر مصنوعی می‌شود به طوری که ابتدا روی تخم‌های مرده ماهی رشد کرده و سپس می‌تواند به تخم‌های سالم همجوار سرایت کند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان رابر افزود: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام نپذیرد، این آلودگی می‌تواند به صورت توده‌های بزرگ پنبه‌ای شکل و سفید رنگ در اطراف تخم‌ها و روی آن و لارو تفریخ شده، قابل مشاهده باشد و موجب بروز تلفات سنگین در مراکز تکثیر ماهیان شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود یک باور غلط در میان پرورش‌دهندگان ماهی مبنی بر اینکه هیچ دارویی به اندازه مالاشیت گرین اثرگذار نیست، موجب می‌شود تا پرورش‌دهندگان کمتر به دنبال استفاده از داروهای جایگزین باشند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان رابر از همه پرورش‌دهندگان ماهی شهرستان رابر خواست که منع مصرف مالاشیت گرین را در دستور کار خود قرار دهند و از مصرف این دارو جدا خودداری کنند.

وی تاکید کرد: از همه پرورش‌دهندگان ماهی شهرستان رابر درخواست دارم که منع مصرف مالاشیت گرین را در دستور کار خود قرار دهند و از مصرف این دارو جدا خودداری کنند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب