پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:19:42 - جمعه 17 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آیین سنتی طلب باران دررابر برگزار شد
آیین سنتی “الله خدا بارون بده” با توجه به گذشتن فصل بارش و نباریدن باران در شهرستان رابر به قدمت یک قرن است که به مدت سه شب با توجه به اهمیت بارش نزولات آسمانی در سال های کم بارش برگزار می شود.

به گزارش “صبح رابر“؛ آیین سنتی الله خدا بارون بده از دیرباز در شهرستان رابر اجرا می شده و با توجه به اهمیت نزول برکات الهی در زندگی مردم این شهرستان و بویژه روستاییان هرسالی که بارندگی ها کم باشد جمع کثیری از ریش سفیدان و جوانان جمع می شوند و به مدت سه شب با اجرای برنامه های خاص خود دست به دعا برمی دارند.
به گفته مسئول برگزاری این آیین با شعر خوانی الله خدا بارون بده ،بارون بی پایون بده و حضور و حرکت در کوچه پس کوچه های شهر بهمراه لوک آغاز می شود و افراد با گرفتن آرد و هدیه های دیگر از صاحبخانه و پاشیدن آب برسر افرادی که حضور پیدا می کنند توسط صاحبخانه اسباب و وسایل مورد نیاز پخت کماچ را فراهم می کنند.
مهدیپور گفت: در ادامه این مراسم با برافروختن آتش بزرگی و دست به دعا برداشتن حضار ادامه پیدا می کند و آردها خمیر می شوند که کماچ درست می شود و در ادامه سنگ ، مهره یا شی مورد نظر را داخل کماچ قرار می دهند و فردیکه آن شی به او برسد باید با دعا و تضرع به درگاه خداوند تا سه روز آینده طلب بارش باران کند.
وی با اشاره به اینکه این آیین ها ریشه در اعتقادات مردم دارد وآنها با صداقت و صمیمیت و در کنار همدیگر از خداوند طلب بارش می کنند گفت: به گفته پیشینیان این آیین همیشه کارساز بوده و از پی آن بارندگی داشته اند.
مهدیپور ادامه داد:این کارگروهی علاوه برطلب نعمت از خداوند یک نوع صمیمیت نیز مابین حضار ایجاد می کند.
بارالها! ای بخشنده خیرات و نازل کننده برکات بارانی بسیار انبوه برمافرود آور.

photo_2017-01-06_08-19-47 photo_2017-01-06_08-19-43 photo_2017-01-06_08-19-52

خبر از سیوندی پور

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب