تقلید های ناقص از مبانی آموزشی غربی در بدنه سیستم آموزش و پرورش ،برای تحقق سند تحول اسلامی آموزشی یک تهدید محسوب می گردد.
به گزارش “صبح رابر”؛ در روز های اخیر و با مشخص شدن اسامی پیشنهادی رئیس جمهور منتخب برای کابینه یازدهم،موجی از گمانه زنی ها و بعضا انتقادات نسبت به برخی افراد معرفی شده در میان نخبگان جامعه مطرح گردیده است.
اعلام آقای محمد علی نجفی برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش از جمله انتقادات بسیاری از کارشناسان مرتبط با مقولۀ مهم و حیاتی آموزش و پرورش می باشد،اما آنچه در این بین از اهمیت بسیار بالا برخوردار می باشد همانا حضور فردی در وزارت آموزش و پرورش می باشد که بتواند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به بهترین نحو اجرا نماید ،امری که ضرورت معرفی فردی قوی و با سبقۀ فرهنگی در امر تعلیم و تربیت را برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش دو چندان خواهد نمود.
آیا با مبانی غربی می توان سند تحول را اجرائی ساخت؟
باید اذعان نمود که اجرایی نمودن سند تحول بر اساس مقدمه مندرج در متن این سند باارزش باید بر اساس مقولۀ تربیت اسلامی صورت پذیردلذا در متن این سند می خوانیم: «تأکیدات حکیمانه رهبرفرزانه انقلاب اسلامی مبنی برضرورت تحول بنیادی درآموزش وپرورش باتکیه برفلسفه تعلیم وتربیت اسلامی ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی،کهنه و تقلیدی محض،چراغ راه برون رفت از چالشهای نظام آموزشی کشور میباشد.».
با ذکر تأکیدات مقام معظم رهبری بر اساس متن مورد نظر در سند تحول باید گفت سابقۀ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تناسبی با تحقق کامل سندتحول بنیادین آموزش و پرورش ندارد،و قطعا حرکت دولت یازدهم درمعرفی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش منجر به تضعیف حرکت رو به جلوبرای تحقق سند راهبردی مذکور خواهد گردید.
برای اثبات مدعایمان فقط کافی است گوشه ای از عملکرد ایشان در دهۀ ۷۰ در آموزش و پرورش کشور مورد توجه قرار گیرد تا به عمق اشتباه دولت یازدهم در انتخاب ایشان پی برده شود.
در ابتدا باید گفت ایشان فاقد تخصص تربیتی در ابعاد نظری و ریشه ای ،به خاطر نداشتن یک نگاه روشن مبنایی نسبت به تعلیم و تربیت بانگاه اسلامی می باشند،زیرا تخصص ایشان ریاضیات می باشد لذا در فضای فکری و تخصصی تعلیم و تربیت قرار ندارد و در ضمن سال های طولانی است که حتی با مقولۀ آموزش و پرورش نیز به دور می باشد و در واقع ایشان یک فردی سیاسی است . که این امر به تنهائی صلاحیت ایشان برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش ،را زیر سوال خواهد برد.
در ضمن با مروری کوتاه بر اقدامات انجام گرفته در دوران مسئولیت ایشان بر مسند وزارت آموزش و پرورش،به وضوح تقلید های ناقص ازمبانی آموزشی غربی در بدنه سیستم آموزش و پرورش به چشم می آید که این نوع نگرش ایشان برای تحقق سند تحول یک تهدید محسوب می گردد زیرا در متن سند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری ضرورت پرهیز از الگوی وارداتی غربی به دست اندرکاران مقولۀ تعلیم و تربیت مورد گوشزد قرار گرفته است.
از سوی دیگر ایشان با الگوبرداری ناقص از سیستم آموزشی غرب مشکلات فراوانی را در مسیر تعلیم و تربیت برای دانش آموزان فراهم نمود امری که کیفیت محوری را در نظام آموزش متوسطه به پایین ترین سطح خود رساند.
لذا با آسیب های ذکر شده در مدیریت اجرائی ایشان به وضوح می توان گفت که معرفی ایشان برای احراز وزارت آموزش و پرورش،شرایط را برای اجرای سند تحول مورد خدشه قرار خواهد داد.
ضعف در پرورش محوری مهمترین ایراد وزیر پیشنهادی
از مهم ترین آسیب دوران اجرائی ایشان بر وزارت آموزش و پرورش همانا بی اعتنائی به مقولۀ پرورش یا تربیت اسلامی در مدارس می باشد لذا بایدگفت ایشان بابی اعتنایی وتضعیف معاونت پرورشی درزمان تصدی خود بر وزارت آموزش وپرورش به روشنی عدم تفکیک بین تعلیم وتربیت اسلامی ومبانی سکولار را در عمل اثبات نمودند امری که تبعات آن تابه حال گریبانگیر سیستم آموزشی کشور بوده است،لذا باید اذعان نمود سند تحول در آموزش و پرورش امری بینش محور است نه آموزش محور،لیکن متأسفانه ایشان در طول مدیریت خود با ابلاغ برخی بخشنامه ها نه تنها پرورش محوری را در بین دانش آموزان تضعیف نمودند بلکه با تعطیلی تدریجی دانشگاه مهم و ضروری تربیت معلم،اصل مهم نیروی انسانی متخصص و متعهد را تضعیف نمود و مقولۀ استاد محوری که در اسلام نیز مورد سفارش اکید می باشد را با اعمال برخی مدیریت های سلیقه ای به نابودی کشاند.
لذا تأکیدات بیش از حد به مقولۀ اموزش و ضعف مفرط ایشان در امر پرورش محوری در همان ایام مسئولیت ایشان ، دانش اموزان را دچار خسته گی مفرط نمود و در مدارس اصل حافظه پروری رشدی عجیب یافت که این امر خلاقیت را در بین دانش آموزان به سمت نابودی سوق داد که این آسیب های دوران تصدی ایشان باید به عنوان مانعی بزرگ برای احراز صلاحیت ایشان برای وزارت آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد.
در خاتمه باید گفت ضعف مفرط ایشان در مقولۀ پرورشی و نیز نابودی معلم محوری در مدارس با تعطیلی تدریحی مراکز تربیت معلم،و نگاه متفاوت ایشان در عمل به مقولۀ تقدم تربیت وتزکیه بر علم و تأکیدات مکرر ایشان بر مبانی غربی در طول مدیریت ایشان،می تواند به عنوان ضعف های اساسی وزیر پیشنهادی در عدم احراز صلاحیت برای پست وزارت اموزش و پروش مد نظر نمایندگان محترم مجلس قرا گیرد،لذا امید است نمایندگان محترم با مد نظر قرار دادن ضرورت تحقق سند بنیادین تحول در اموزش و پرورش و ضرورت معرفی اشخاصی مناسب تر برای وزارت اموزش و پرورش،در راستای تکلیف و حجت شرعی خود اقدام نمایند .