پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

4:00:37 - سه شنبه 22 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ریاست جمهوری چهارساله ی روحانی! دیروز و چالش های امروز
به نظر می رسد روسای جمهور فقط باید چهارسال در مقام ریاست جمهوری بمانند زیرا بر اساس تجربه ی دولت های قبل ممکن است دوره ی چهار ساله ی دوم نتوانند انتظارات را به گونه ی درست برآورده کنند. به گزارش”صبح رابر”گر نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری بیندازیم خواهیم دید که […]

به نظر می رسد روسای جمهور فقط باید چهارسال در مقام ریاست جمهوری بمانند زیرا بر اساس تجربه ی دولت های قبل ممکن است دوره ی چهار ساله ی دوم نتوانند انتظارات را به گونه ی درست برآورده کنند.
به گزارش”صبح رابر”گر نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری بیندازیم خواهیم دید که به جز شهید رجایی (به دلیل ترور) و بنی صدر(به دلیل عزل از مقام ریاست جمهوری) تمامی رئیس جمهور های دیگر ایران  دو دوره ی چهارساله رئیس جمهور بوده اند.

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای پس از شهید رجایی با رای حداکثری مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد ایشان در طی چهار سال اعتماد مردم را به خوبی جلب کردند و  در دوره ی بعد نیز با رای حداکثری مردم به ریاست جمهوری انتخاب شدند.
خدمات بی شمار رهبر انقلاب در دوره ی ریاست جمهوری با وجود محدود بودن اختیارات رئیس جمهور در آن زمان باعث شد که در انتخابات بعد مردم به کسی از جنس ایشان رای بدهند که در آن زمان این شخص را هاشمی رفسنجانی دیدند و او را به عنوان رئیس جمهور کشور اسلامی شان انتخاب کردند.
رفسنجانی هم در چهار سال اول عملکرد راضی کننده ای داشت اما چهار سال دوم بدلیل مشکلات مالی وتورم ۱۶۵ درصدی که بالاترین نرخ تورم تاریخ جمهوری اسلامی بوده است و همچنین مشکلات سیاسی وفرهنگی مردم دچار نارضایتی از دولت رفسنجانی شدند.
به همین دلیل بود که در انتخابات بعد از بین ناطق نوری که – فرد نزدیک به رفسنجانی بود-  و سید محمد خاتمی ، گزینه ی دوم را انتخاب کردند.
سید محمد خاتمی هم چهار سال اول توانست رضایت اکثر مردم را به دست آورد اما در چهار سال دوم مشکلات فرهنگی و سیاسی و مشکل تعلیق انرژی هسته ای و همچنین بیکاری ۶۵ درصدی و تجمل گرایی خود خاتمی باعث نارضایتی مردم شد.
و دوباره همین نارضایتی باعث شد که مردم کسی را برای ریاست جمهوری بعدی انتخاب کنند که ۱۸۰ درجه با خاتمی تفاوت داشته باشد.
در انتخابات ریاست جمهوری نهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد،احمدی نژادی که مردم او را مومن وانقلابی وساده زیست والبته پرکار یافته بودند و او هم چهارسال با تمام توان خدمت کرد و جلوی غرب ایستاد و در راه ولایت فقیه استوار ماند و مشکلات فقر و گرانی وبیکاری را هم تا حد زیادی حل کرد به طوری که شاید به توان خدمات چهار سال اول احمدی نژاد را برابر با ۱۶ سال خدمت دولت ها در دوره های قبل دانست و به همین خاطر مردم در سال ۸۸ هیچ دلیلی برای رای دادن به کسی جز او نداشتند و به همین دلیل بود که احمدی نژاد برای بار دوم با رای ۲۴ ملیونی به ریاست جمهوری رسید.
اما احمدی نژاد هم در چهار سال دوم ریاست جمهوری مشکلات و نارضایتی هایی را برای مردم ایجاد کرد،مشکل تورم و اشتغال و حلقه ی انحرافی دور احمدی نژاد باعث نارضایتی از احمدی نژاد و دولت شد و همین هم باعث شکست کاندیداهای اصولگرا و پیروزی حسن روحانی شد.
به نظر می رسد تجربه ی تلخ دوره های دوم چند رئیس جمهور گذشته، این تفکر رادر بین مردم به وجود آورده است که روسای جمهور فقط باید چهارسال در مقام ریاست جمهوری بمانند زیرا بر اساس تجربه ی دولت های قبل ممکن است دوره ی چهار ساله ی دوم نتوانند انتظارات را به گونه ی درست برآورده کنند.
ممکن است همین تفکر باعث بشود که مردم سرنوشت حسن روحانی را هم مانند سه رئیس جمهور قبل بدانند که اگر این اتفاق بیفتد احتمالاً  در انتخابات سال ۹۶ نتیجه ای متفاوت رقم بخورد و نام حسن روحانی به عنوان تنها رئیس جمهور چهارساله ی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شود.
رضاطهماسبی قرابی
منبع : پایگاه خبری تحلیلی هفت چشمه

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب