پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:16:16 - سه شنبه 22 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شهید سیده طاهره هاشمی/دختری که مژده شهادتش را از شهید بهشتی گرفت
  به گزارش”صبح رابر”که مرزهای جغرافیایی، معنا و مفهوم پیشین خود را در ساختار جدیدی از معرفت و تحول مبنایی در حیات بشری، رفته رفته از دست می‌دهند و اقتدار ملی هر کشور در بعد فرهنگی آن جلوه و ظهور می‌یابد، پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، رویکردی واقع‌بینانه و استراتژیک خواهد بود. چنین است که هر […]

 

به گزارش”صبح رابر”که مرزهای جغرافیایی، معنا و مفهوم پیشین خود را در ساختار جدیدی از معرفت و تحول مبنایی در حیات بشری، رفته رفته از دست می‌دهند و اقتدار ملی هر کشور در بعد فرهنگی آن جلوه و ظهور می‌یابد، پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، رویکردی واقع‌بینانه و استراتژیک خواهد بود.

چنین است که هر ندایی از رهایی و هر پرچمی از آزادگی در گستره گیتی، مورد هجوم توفان‌‌های زهرآگین اتحادیه جهانی زر و زور و تزویر قرار می‌گیرد.

در این میان، رسالت همه آنانی که به عدالت، آزادی و رهایی می‌اندیشند و به آرمان بزرگ پیامبران ایمان دارند، آن است که از فرهنگ ایستادگی و وارستگی در این تهاجم بی‌حساب با هر وسیله ممکن صیانت و پاسداری کنند.

اینگونه است که دختری ۱۴ ساله مشعل شهادت را که خداوند در جان برگزیدگانش برمی‌افروزد به دست می گیردتا ازتاریکی شانه‌های زندگی بگریزد. شهید طاهره هاشمی در ۶ بهمن سال ۶۰ در درگیری‌های شهر آمل به شهادت رسید. برای شناخت زوایای مختلف زندگانی و ویژگی های اخلاقی شهید «طاهره هاشمی» با خانم سیده معصومه هاشمی خواهر این شهید گرانقدر گفت و گویی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید.

درباره نحوه شهادت طاهره هاشمی توضیح دهید.

در بهمن سال ۶۰ اتحادیه کمونیست ها به علت سردی هوا در جنگلهای آمل پناه گرفته بودند و قصد عملیات پارتیزانی علیه نظام جمهوری اسلامی را داشتند و تصمیم می گیرند به شهر آمل حمله کنند و این شهر را که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شهر تهران است را به تصرف در بیآورند تااز آنجا بتوانند با جنگهای پارتیزانی که می کنند سایر شهرهای شمال را به خیال واهی خودشان به تصرف در بیاورند.

باحمله کمونیست تمام مردم از زن و مرد و پیر و جوان دختر و پسر بیرون آمدند و با چنگ و دندان توانستند از شهرشان دفاع کنند.

شهادت خواهرم اصلا اتفاقی نبود بلکه این بزرگوار از ابتدای روز فعالیت داشت و شروع به جمع آوری وسایلی از قبیل پنبه ، گاز استریل ، مواد غذایی که مردم و رزمندگان نیاز داشتند مشغول بود.

بعد از ظهر روز شهادتش از مادرم اجازه می گیرد تا برای کمک رسانی و خرید نان به بسیجیان و انقلابیان از خانه خارج شود در حینی که این مسیر را می رفتند گرفتار درگیری منافقین می شود و با اصابت دو تا تیر با حفظ کامل حجاب و عفاف به درجه شهادت می رسد.

درباره ابعاد زندگی شخصیت شهید طاهره هاشمی توضیح دهید.

شهید طاهره با وجود سن کمش یک شخصیت چند بعدی داشت. ساده زیستی، قناعت و بی اعتنایی به مادیات در زندگی از مشخصات بارز طاهره بود که در نوع پوشش وی نمایان بود همچنین کمک و مهر ورزی به نیازمندان از دیگر خصوصیات شخصیتی وی بود.

خصوصیات اخلاقی وی چگونه بود؟

خواهرم خصوصیات اخلاقی بارزی داشت، کاری را که انجام می داد با اخلاص نیت و برای رضای خدا و در جهت کسب رضایت والدین بود.

بعد اعتقادی شهید هاشمی چگونه بود؟

شهید طاهره روحیه ی عبادی و عرفانی داشت، سعی می کرد از نظر عبادی خودش را به تکامل برساند از این رو در خط مشی بنیانگذارانقلاب اسلامی بودند و برنامه ای که حضرت امام اعلام کرده بودند به نام خود سازی و زیرشاخه های آن از قبیل روزه گرفتن ، نماز خواندن و سایر مواردرا با دقت دنبال می کرد.

به خواندن نماز اول وقت تاکید داشت. شدیدا به حجاب مقید بود بطوریکه در سن ۱۴ سالگی تمام واجبات حتی مستحبات را به طور کامل انجام می داد.

در روزهای دوشنبه و پنج شنبه که حضرت امام برای روزه گرفتن اعلام کرده بودند روزه می گرفتند و حتی خیلی از اوقات متوجه نمی شدیم روزه است و در زمان افطار می دیدیم که طاهره با نان و پنیر افطار می کند.

باتوجه به اینکه شهید طاهره هاشمی از خودش طرحهایی را به یادگار گذاشته اند در این مورد توضیح دهید.

این بانوی شهید در طراحی و گرافیک و خطاطی فعال بود و طراحی های بسیاری از وی به یادگار مانده است. او زمانی که بیکار می شد طراحی می کرد و جالب اینجا بود که تمام طرحهایی که ازش به جا مانده در رابطه با انقلاب و حفظ انقلاب است.

طرحهایی مانند ۱۷ شهریور، ۲۲ بهمن ، دهه فجر و امام بود همچنین در مورد طرحهای طاهره این است که در زمان کوتاهتر از ۵ دقیقه عکس امام را طراحی می کرد.

شهید طاهره در ارتباط با دوستان و همکلاسیهایشان چگونه بود؟

خواهرم دختری بسیار ساکت و آرام و مهربان بود و همیشه لبخند روی لبهایش بود. در مدرسه ای که ما با هم تحصیل می کردیم وی اول دبیرستان بود و من چهارم دبیرستان و در همان سال هم به شهادت رسید.

در سال ۶۰ که اوج فعالیتهای گروهکها در کشور بود. خواهرم با همان اخلاق خوب و خوشرویی که داشت توانست خیلی از بچه های بی طرف و کمونیست و منافق را با بحثهایی که می کرد با آرامش و محبت و مهربانی که داشت جذب کند.

حتی کسانی که حجاب نداشتند با آنها بحث می کرد و آنها را به سمت حجاب و اسلام و نماز دعوت می کرد ، بطوریکه در زمان حیاتش توانسته بود خیلی ها رو جذب اسلام کند و هم بعد از شهادتش خیلی از دوستانش که تا آن زمان اهل اسلام نبودند به سمت اسلام جذب شدند.

خط فکری شهید طاهره هاشمی در چه مسیری بود؟

بسیاراهل مطالعه بود ، از نظر فکری در خط رهبری بود. کتابهای استاد مطهری را مطالعه می کرد و برای اینکه از نظر فکری به غنا برسد در کلاسهایی از مرحوم علی دشتی که مترجم نهج البلاغه بودند و کلاسهای اصول عقاید شرکت می کرد.

وی مقید بود در همه جلسات شرکت و نکته برداری از این جلسات می کرد و از همین بحثها و نکته ها در کلاسها استفاده و بعدها در مباحثه با منافقین و کمونیستها و جذب آنها به سمت دین بکار می برد.

رابطه اش با اعضای خانواده چگونه بود؟

وی به پدر و مادر و خواهران و برادرانش بسیار احترام می گذاشت. حتی قبل از انقلاب با برادران و خواهران بزرگترش که در فعالیتهای انقلاب یعنی سالهای ۵۷ شرکت داشتند ، همکاری می کرد و این مبارزات را حتی بعد از انقلاب هم متوقف نکردبلکه شکل گسترده تری به خود گرفت و برای حفظ نظام انقلاب اسلامی تلاش می کرد و نهایتا به مقام والای شهادت می رسند.

در مورد خوابی که وی درباره دکتر شهید بهشتی دید توضیح دهید؟

طاهره به شهید دکتر بهشتی علاقه فراوانی داشتند و پس بازگشتشان از مزار شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانشان را در خواب دید که با هم بر سر سفره ای نشسته اند و طاهره یک کناری ایستاده ، شهید بهشتی طاهره را بر سر سفره دعوت می کند.

وقتی طاهره این خواب را برای خانواده تعریف کرد همه به شوخی گرفتند، در حالیکه

فعالیتهای خواهرم آگاهانه بود و خودش این راه را انتخاب کرده بود و با آگاهی در این راه قدم نهاد و می دانسته انتهای این راه با آن اخلاق و تکاملی که داشت راهی جز شهادت نیست.

سخن آخر در مورد شهید طاهره هاشمی بیان کنید

نتیجه ای که از زندگی شهید طاهره می توان گرفت این است که وی در مدت ۱۴ سال خود نشان داد که آنچه مهم است فعالیت برای حفظ اسلام و انقلاب و ارزشهای اسلامی می باشد و امیدوارم همه ما بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم و فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که در آن دنیا شرمنده شهدا نباشیم.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب