به گزارش “صبح رابر”؛ حضرت آیت الله العظمى امام خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در اولین روز از سال ۹۵ در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوى(ع)، در سخنان مهمى به تبیین شعار امسال یعنى «اقتصاد مقاومتى، اقدام و عمل.»پرداختند. ایشان با تأکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبناى منطقى و استدلالى دقیق دارد، همه مردم بهویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبناى استدلالى فراخواندند و گفتند: «شاید برخى ترجیح مىدادند که شعار امسال، شعارى فرهنگى یا اخلاقى انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادى انتخاب شود تا به صورت «گفتمان عمومى.»رواج پیدا کند.»
رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتى، مسأله اقتصاد را، اولویت اصلى سال ۹۵ دانسته بودند و در این باره بر «اقدام عملى و برنامه ریزى شده درخصوص اقتصاد مقاومتى.» تأکید کرده بودند. ایشان اقتصاد مقاومتى را فرصتى براى «حل مشکل بیکارى، حل مشکل گرانى، حل مشکل تولید داخلى، حل مشکل رکود، تحرک و رونق اقتصادى و ایستادگى در برابر تهدیدهاى دشمن.» مىدانند. معظم له اوایل سال، نکات مهمى را درباره «اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتى.»یادآور شده بودند که عبارتاند از: «شناسایى فعّالیتها و زنجیره هاى اقتصادى مزیت دار کشور.» «زنده کردن تولید داخل.» «مراقبت در واردات.» «مدیریت منابع مالى واردشده از بانکها و مراکز خارجى.» «دانشبنیان شدن بخشهاى مهم اقتصاد.» «بهره بردارى از بخشهایى که در گذشته روى آنها سرمایه گذارى شده است (نیروگاه سازى و پتروشیمى).» «انتقال فناورى در همه معاملات خارجى.» «مبارزه جدى با فساد اقتصادى.» «ویژه خوارى و قاچاق.» «بهره ورى از انرژى.»و «نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک.»
یکى دیگر از مهمترین محورهایى که رهبر معظم انقلاب ذیل شاخص اقتصاد مقاومتى بر آن تأکید فرموده بودند، «فرماندهى کردن قرارگاه اقتصاد مقاومتى به معناى واقعى کلمه.»است که در اینباره «تقویت سیاستها و کارها در چارچوب اقتصاد مقاومتى.» «هدایت سیاستهاى بىتوجه یا کمتوجه به اقتصاد مقاومتى.»و «جلوگیرى از سیاستهاى مقابله کننده با اقتصاد مقاومتى.»را خواهان بودند. ایشان همچنین خصوصیت قرارگاه فرماندهى را «مرکزیت فکر و عمل.»شمردند و مراد از اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتى را «اقدام همه جانبه و فراگیر.»دانسته بودند. «جبران کمبودها با مدیریت صحیح.» «لزوم تمرکز تصمیم گیرى، فرماندهى و اجرا.» «لزوم ورود معاون اول رئیس جمهور با اختیارات کامل و تمام.» «حمایت جدى و همه جانبه رهبرى از اقدام در زمینه اقتصاد مقاومتى.»و «اتکاى به خود.»از دیگر محورهایى است که در بیایات رهبر معظم انقلاب به آنها اشاره شده بود.
نگاهى به شاخص هاى اقتصادى نشان مى دهد که متأسفانه دولت در اجراى اقتصاد مقاومتى و موارد فوق توفیق چندانى نداشته است. به دلیل آنکه همه تخم مرغ ها را در سبد برجام چیده و آمریکایى ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه شرکتها و بانکهاى دیگر کشورها را نیز از همکارى با ایران بازداشته و حتى بابت هرگونه همکارى تهدید هم کرده اند. دولت باید نگاه خود را از غرب و آمریکا به سمت داخل و توانمندىها و ظرفیتهاى داخلى معطوف کند.
اینک وقت ارایه کارنامه است و دولت باید کارنامه خود را درباره دلایل ناکارآمدى در اجراى اقتصاد مقاومتى، باقى بودن رکود اقتصادى، تورم و بیکارى خانمانبرانداز، عدم حمایت جدى از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان منتشر کند.
نرخ رشد اقتصادى کشور در سالهاى اخیر همواره منفى یا زیر دو درصد بوده که از عمق گرفتن یک رکود ساختارى در کشور حکایت دارد. علیرغم اعلام رشد اقتصادى بالاى ۵ درصد در سال جارى ولى بخش عمده این رشد بابت افزایش فروش نفت هست و دیگر بخش هاى تولیدى شامل صنعت، کشاورزى و مسکن همچنان در رکود به سر می برد.
طى سالهاى گذشته، شاخص ضریب جینى که فاصله طبقاتى فقرا و ثروتمندان را نشان مى دهد، افزایش یافت که به معناى افت رفاه و توزیع نابرابر درآمد و ثروت است.
قیمت کالاهاى اساسى و مواد غذایى علیرغم کاهش تورم، رشد فزاینده داشت، سطح رفاه مردم تنزل پیدا کرد و در یک کلام معیشت سخت تر و فقرا فقیرتر شدند.
دولت مدعى شده، در طرح رونق، از ابتداى اردیبهشت امسال تا تاریخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۵ در مجموع تعداد ۱۱۷۰۹ بنگاه کوچک و متوسط (زیر ۱۰۰ نفر کارکن) موفق به اخذ تسهیلات بانکى به مبلغ حدود ۸۳۰۰ میلیارد تومان شدند. از این مقدار بیشترین میزان تسهیلات به ترتیب مربوط به استانهاى اصفهان با مبلغى معادل ۷۱۷ میلیارد تومان براى ۹۲۴ واحد، استان فارس ۵۱۷ میلیارد تومان براى ۳۷۹ واحد و استان گیلان با مبلغ ۴۳۴ میلیارد تومان براى ۷۴۱ واحد بوده است.
بدهى دولت از مرز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت. بانکها ۲۰۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند.
نقدینگى ۱۱۶۱ هزار میلیارد تومان شد که رشد ۷۰۰ هزار میلیارد تومانى در چهارسال گذشته داشته است.
مطالبات معوق بانکها در سه سال گذشته با رشد ۷۰ درصدى به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. بر اساس گزارش جدید بانک مرکزى در خصوص شفافیت مالى، اکثریت بانکهاى کشور در حال حاضر زیانده هستند که نتایج آن در افت شدید شاخص بورس با بازگشایى نماد بانکها آشکار شد.
۱۳. طرح نهضت خدمترسانى در سال جارى با حضور برخى نهادهاى عمومى و غیردولتى شامل سپاه، بسیج، کمیته امداد امام خمینى، ستاد اجرایى فرمان امام (بنیاد برکت)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوى، شهردارى تهران، صداوسیما و برخى دیگر از نهادهاى زیر نظر مقام معظم رهبرى با هدف محرومیتزدایى در برخى استانها و شهرها و روستاهاى محروم کشور کلید خورده که تبلور اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتى است. ساخت مسکن، مدرسه، بیمارستان، اشتغال زایى و کمک به محرومان و خدمات دیگر بهطور همزمان در یک روستا و یا شهر به گونه اى که تمامى ابعاد اقتصادى مربوط به آنجا به طور همه جانبه مورد پیگیرى قرار گیرد، در این طرح دیده شده است. اما در این میان هم جاى دولت خالى است و حمایتهاى لازم صورت نمىگیرد.
بیش از ۶ سال از به کارگیرى واژه اقتصاد مقاومتى گذشت
در چندین سال اخیر و با شدت یافتن تحریم هاى یک جانبه و غیرانسانى غرب علیه جمهورى اسلامى ایران با هدف متوقف کردن برنامههاى صلحآمیز هستهاى ایران، واژهى جدید «اقتصاد مقاومتى.»به ادبیات اقتصادى کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبرى در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبرى «اقتصاد مقاومتى.»را معنا و مفهومى از کارآفرینى معرفى و براى نیاز اساسى کشور به کارآفرینى نیز دو دلیل «فشار اقتصادى دشمنان.»و «آمادگى کشور برایى جهش.»را معرفى نمودند.
براى مفهوم اقتصاد مقاومتى در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتى ارائه شده که هر کدام از جنبه اى به این موضوع نگاه کردهاند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتى را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه دادهاند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنى ها و خصومتهاى شدید مىتواند تعیین کنندهى رشد و شکوفایى کشور باشد.»
مؤلفه اساسى اقتصاد مقاومتى
– یکى مسأله ى ایجاد تحرک و پویایى در اقتصاد کشور و بهبود شاخص هاى کلان است؛ از قبیل رشد اقتصادى، از قبیل تولید ملى، از قبیل اشتغال، کاهش تورم، افزایش بهره ورى، رفاه عمومى.
در تأمین این سیاستها، تحرکى در اقتصاد کشور و بهبودى در این شاخص ها در نظر گرفته شده؛ و از همه ى این شاخصها مهمتر، شاخص کلیدى و مهم عدالت اجتماعى است. یعنى ما رونق اقتصادى کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعى به هیچ وجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم.
– مؤلفه ى دوم، توانایى مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا است.
– نکته ى سوم، تکیه بر ظرفیت هاى داخلى است که در این سیاستها دیده شده؛… یعنى در این سیاست هاى اقتصاد مقاومتى تکیه ى اصلى بر روى ظرفیتهاى داخلى است، که بسیار هم گسترده است.
– نکته ى چهارم، رویکرد جهادى است که در این سیاستها مورد ملاحظه قرار گرفته؛ همت جهادى، مدیریت جهادى – باید حرکتى که مىشود، هم علمى باشد، هم پر قدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد.
– نکته ى پنجم، مردم محورى است که در این سیاستها ملاحظه شده. تجربه هم به ما نشان مىدهد، بیانات و معارف اسلامى هم تأکید مىکند که هرجا مردم مى آیند دست خدا هم هست. یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه؛ هرجا مردم هستند، عنایت الهى و کمک الهى و پشتیبانى الهى هم هست.
– مسأله ى ششم امنیت اقلام راهبردى و اساسى است؛ در درجهى اول غذا و دارو. باید تولید داخلى کشور طورى شکل بگیرد که کشور در هیچ شرایطى، در زمینه ى تغذیه و در زمینه ى دارو دچار مشکل نشود.
– نکته ى هفتم، کاهش وابستگى به نفت است؛ یکى از سخت ترین آسیبهاى اقتصادى ما همین وابستگى به نفت است.
– ما نمیگوییم از نفت استفاده نشود، بلکه تکیهى ما بر استفاده ى حداقلى از فروش نفت خام است؛ نفت را مىتوان به صورت فرآورده در اختیار گذاشت.
– موضوع هشتم، مسأله ى اصلاح الگوى مصرف است؛ مسألهى صرفه جویى، پرهیز از ریخت وپاش، پرهیز از اسراف، پرهیز از هزینه کَردهاى زائد. البته در اینزمینه خطاب اول من متوجه به مسؤولان است.
ما به هیچ وجه به مردم نمی گوییم ریاضت بکشند، ما مى گوییم ریخت وپاش نباشد؛ مصرف کردن یک حرف است، بد مصرف کردن یک حرف دیگر است.
– نکته ى نهم، فسادستیزى است؛ ما اگر مىخواهیم مردم در صحنه ى اقتصاد باشند، باید صحنه ى اقتصادى امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت را مى خواهیم، بایستى دست مفسد و سوءاستفاده چى و دورزننده ى قانون و شکننده ى قانون بسته بشود.
– نکته ى دهم از مؤلفه هاى سیاستهاى مقاومتى، مسأله ى دانش محورى است که این هم یک مشخصه ى بسیار مهمى است.
ظرفیت هاى داخلى اقتصاد ایران
نمونه هایى از ظرفیتهاى داخلى اقتصاد ایران که نادیده گرفته شد:
۱– قرار داشتن در بهترین وضعیت از لحاظ نیروی انسانى و نیروى جوان
۲– برخوردارى از چهارمیلیونوصدهزار دانشجو، ده میلیون دانشآموختهى دانشگاه و شصتوپنجهزار عضو هیأت علمى
۳– برخوردارى از پنج هزار شرکت دانش بنیان با اشتغال هفدههزار متخصص و فعال در آنها
۴– قرار داشتن کشور در رتبهى پانزدهم علمى دنیا و جزو هفت هشت کشور اول دنیا در بعضى از رشتههاى علمى
۵– رتبه ى اول نفت و گاز و برخوردارى از سرمایههاى معدنى چون: طلا، سیمان، فلزهاى کمیاب و ارزشمند
۶– رتبه ى هفده در اقتصادهاى جهان با حدود هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلى
۷– داشتن سرمایه هاى زیربنایى مثل راه و سد
۸– ظرفیت و مزیت جغرافیایى چون: دسترسى به آبهاى آزاد، موقعیت چهارراهى شمال و جنوب و شرق و غرب (مسأله ى ترانزیت)
۹– برخوردارى از تنوع اقلیمى، ظرفیت انرژىهاى پاک مثل انرژى آب و خورشید و انرژى هسته اى
مشکلات اساسى در اقتصاد ایران
نمونه هایى از مشکلات اقتصادى ما عبارتند از:
۱– وابستگى به نفت
۲– عادت به واردات و واردات بدون اولویت
۳– تورم مزمن
۴– بیکارى
۵– معیوب بودن برخى از ساختارهاى اقتصادى مانند: نظامات مالى، پولى، بانکى و گمرکى
۶– اشکال در الگوى مصرف
۷– اشکال در مسألهى تولید
۸– اشکال در بهره ورى
نکات اساسى
– مجموعه ى سیاست هاى اقتصاد مقاومتى در واقع یک الگوى بومى و علمى است که برآمدهى از فرهنگ انقلابى و اسلامى ما است؛ متناسب با وضعیت امروز و فرداى ما است.
– اقتصاد مقاومتى یک تدبیر بلند مدت براى اقتصاد کشور است؛ مىتواند اهداف نظام جمهورى اسلامى را در زمینهى مسائل اقتصادى برآورده کند؛ مىتواند مشکلات را برطرف کند.
– اقتصاد سرمایه دارى با مشکلاتى که ناشى از این اقتصاد بود، از غرب و از آمریکا سرریز شد به بسیارى از کشورها؛ و اقتصاد جهانى در مجموع، یک کل مرتبط به یکدیگر است، طبعاً کشورها از این مشکلات کم وبیش متأثر شدند؛ بعضى بیشتر، بعضى کمتر. بنابراین خیلى از کشورها در صدد برآمدند که اقتصاد خودشان را مقاومسازى کنند؛ به تعبیرى همین اقتصاد مقاومتى را به شکل متناسب با کشورهایشان برنامه ریزى کنند، تحقق ببخشند.
– ما قصد جداشدن و مُنعزِل شدن از اقتصاد جهانى را به هیچ وجه نداریم و در شرایط کنونى دنیا نمیتوان هم داشت؛ بنابراین متأثر مىشویم از آنچه در دنیا در اقتصادهاى جهانى اتفاق مىافتد.
– ما به خاطر استقلالمان، به خاطر عزتمدارى مان، بهخاطر اصرارمان بر تحت تأثیر سیاستهاى قدرتها قرار نگرفتن، مورد تهاجم و سوء نیت هم قرار داریم… بنابراین ما بیشتر بایستى اهتمام بورزیم به اینکه پایه هاى اقتصاد را محکم کنیم و اقتصادمان را مقاوم سازى کنیم.
اقتصاد مقاومتى یک الگوى علمى متناسب با نیازهاى کشور ما است این آن جنبهى مثبت امّا منحصر به کشور ما هم نیست؛ یعنى بسیارى از کشورها، امروز با توجّه به این تکانههاى اجتماعى و زیروروشدنهاى اقتصادىاى که در این بیست سى سال گذشته اتّفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کارى افتادهاند. پس مطلب اوّل اینکه این حرکتى که ما داریم انجام مىدهیم، دغدغه ى دیگر کشورها هم هست؛ مخصوص ما نیست. این اقتصاد درون زا است. درون زا است یعنى چه؟ یعنى از دل ظرفیّتهاى خود کشور ما و خود مردم ما مى جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متّکى است به امکانات کشور خودمان؛ درون زا به این معنا است.
آیا درون زایى اقتصاد مقاومتى همان درونگرایى اقتصاد است؟ درونگرا نیست؛ یعنى این اقتصاد مقاومتى، به این معنا نیست که ما اقتصاد خودمان را محصور مىکنیم و محدود مىکنیم در خود کشور؛ نه، درونزا است، امّا برونگرا است؛ با اقتصادهاى جهانى تعامل دارد، با اقتصادهاى کشورهاى دیگر با قدرت مواجه مىشود. بنابراین درونزا است، امّا درونگرا نیست. اینها را که عرض مىکنم، براى خاطر این است که در همین زمینه ها الان قلمها و زبانها و مغزهاى مغرض، مشغول کارند که القا کنند «بله، اینها مىخواهند اقتصاد کشور را محدود کنند و در داخل محصور کنند.» انواع و اقسام تحلیلها را براى اینکه ملّت را و مسؤولان را از اینراه که راه سعادت است جدا بکنند، دارند مىکنند. من عرض مىکنم تا براى افکار عمومى مان روشن باشد.
این اقتصادى که بهعنوان اقتصاد مقاومتى مطرح مىشود، مردم بنیاد است؛ یعنى بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتى نیست، اقتصاد مردمى است؛ با ارادهى مردم، سرمایهى مردم، حضور مردم تحقّق پیدا مىکند. امّا «دولتى نیست.»به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسؤولیّتى ندارد؛ چرا، دولت مسؤولیّت برنامهریزى، زمینه سازى، ظرفیّت سازى، هدایت و کمک دارد. کار اقتصادى و فعّالیّت اقتصادى دستِ مردم است، مال مردم است؛ امّا دولت بهعنوان یک مسؤول عمومى نظارت مىکند، هدایت مىکند، کمک مىکند. آنجایى که کسانى بخواهند سوءاستفاده کنند و دست به فساد اقتصادى بزنند، جلوى آنها را مىگیرد؛ آنجایى که کسانى احتیاج به کمک دارند، به آنها کمک مىکند. بنابراین آماده سازى شرایط، وظیفه ى دولت است؛ تسهیل مىکند.
این اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان است یعنى از پیشرفتهاى علمى استفاده مىکند، به پیشرفتهاى علمى تکیه مىکند، اقتصاد را بر محور علم قرار مىدهد؛ امّا معناى آن این نیست که این اقتصاد منحصر به دانشمندان است و فقط دانشمندان مىتوانند نقش ایفا کنند در اقتصاد مقاومتى؛ نخیر، تجربه ها و مهارتها تجربه هاى صاحبان صنعت، تجربه ها و مهارتهاى کارگرانى که داراى تجربه و مهارتند مىتواند اثر بگذارد و مىتواند در این اقتصاد نقش ایفا کند. اینکه گفته مىشود دانشمحور، معناى آن این نیست که عناصر با تجربه ى صنعتگر یا کشاورز که در طول سالهاى متمادى کارهاى بزرگى را بر اساس تجربه انجام داده اند، اینها نقش ایفا نکنند؛ نخیر، نقش بسیار مهمّى هم به عهده ى اینها است.
اقتصاد مقاومتى بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادى کشور است، شکّى نیست، امّا معناى آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونى کشور است که یک مقدارى از آن مربوط به تحریم است، یک مقدارى از آن مثلاً مربوط به غلط بودن فلان برنامه است نه، این مال همیشه است. اقتصاد مقاومتى یعنى مقاوم سازى، محکم سازى پایه هاى اقتصاد؛ این چنین اقتصادى چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیرتحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک مىکند.
حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده
در سال ۱۳۸۸ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصویب و ابلاغ شده است، در این قانون بسیارى از حقوق مورد انتظار مانند حق داشتن کالاى سالم، رسیدگى به شکایات، ارائه خدمات قبل، حین و پس از فروش، ارتقاى نظام مشترىمدارى و همچنین حق داشتن تشکلى مشخص با عنوان انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان آمده است. در حال حاضر اصل مشترىمدارى یا کسب نظر مشترى اصل نخست فعالیتهاى اقتصاد بینالمللى است بنابراین با تقویت و توسعه نظارت عمومى تحقق این اصل مهم در اقتصاد کشور رعایت خواهد شد. بند ۲۳ سیاستهاى ابلاغیه اقتصاد مقاومتى از سوى مقام معظم رهبرى به شفاف و روانسازى اقتصاد و کنترل عوامل مختل کننده نظام اقتصاد اشاره دارد که مبین حقوق مصرف کننده است از این رو مىطلبد همه واحدهاى تولیدى و صنفى به رعایت حقوق مصرف کنندگان پایبند باشند.
از طرف دیگر نگاه تولید نمىتواند تنها به بازار داخلى معطوف شود بلکه تحقق صادرات به منزله خروج از محدودیت در مشترى یابى است زیرا کشورهاى همسایه نیازهاى گستردهاى دارند که به دلیل عدم وجود امکانات زیرساختى و نیز عدم وجود مزیت هاى تولیدى در این کشورها، فرصتى براى تولیدکنندگان ایرانى است تا بخش قابل توجهى از این نیازها را پاسخ دهند اما رقابت با تولیدکنندگان بینالمللى زمانى محقق مىشود که مصرف کننده براى خرید کالا اغنا شود.
در این شرایط تنها زمانى مصرف کننده به کالا توجه مىکند که خدمات قبل، حین و پس از فروش به خوبى ارائه شود. رمز ماندگارى و حفظ قابلیت رقابت پذیرى براى بنگاه هاى اقتصادى این است که صداى مشترى را به خوبى شنیده و متناسب با سلیقه آنها محصول را تولید و ارائه کنند. مصرف کالاهاى داخلى وقتى اتفاق مىافتد که تولید مطابق استانداردهاى مورد انتظار، خدمات پس از فروش در تمام مناطق کشور، قابل رقابت با کالاهاى وارداتى و قیمت مناسب با ارزش واقعى تعیین شود. افزایش کیفیت در کالا و خدمات، موجب افزایش اعتماد عمومى و تبادل اقتصادى را نیز افزایش مىدهد. توجه به حقوق مصرف کننده تأثیر بهسزایى در گرایش به خرید کالاى داخلى دارد بنابراین باید با رفع نیاز خریدار، محصولات داخلى را درسبد خرید خانواده هاى ایرانى قرار داد.
کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلى، ارتقا سطح کیفیت تولیدات ملى و جلوگیرى از قاچاق بىرویه کالا، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه ایرانى را محقق خواهد کرد.
آیا با وجود تحریم هاى اقتصادى مىتوان از ظرفیتهاى کشور استفاده کرد؟
ممکن است کسى بگوید اگر تحریم نبود، از این ظرفیّتها مىتوانستید خوب استفاده کنید، امّا چون تحریم هست، نمىتوانید از این ظرفیّتها استفاده کنید؛ این خطا است؛ این حرف، درست نیست. ما در بسیارى از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانسته ایم به نقطه هاى بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم؛ یک مثال آن، تولید علم است؛ یک مثال آن، صنعت و فناورى است؛ در اینها ما تحریم بودیم، الان هم تحریم هستیم. در مورد دانشهاى پیشرفته و روز، الان هم درهاى مراکز علمى مهم به روز دنیا به روى دانشمند ایرانى و دانشجوى ایرانى بسته است، امّا درعینحال، ما در نانو پیشرفت کردیم، در هستهاى پیشرفت کردیم، در سلّولهاى بنیادى پیشرفت کردیم، در صنایع دفاعى پیشرفت کردیم، در صنایع پهپاد و موشک، به کورى چشم دشمن، پیشرفت کردیم؛ چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟! ما که در این سر صحنه ها و عرصه هاى گوناگون این همه موّفقیّت بهدست آوردیم، در اقتصاد هم اگر عزممان را جزم کنیم و دست به دست هم بدهیم، مىتوانیم اقتصاد را شکوفا کنیم. چشممان به دست دشمن نباشد که کِى این تحریم را برمیدارد، کِى فلان نقطه را موافقت مىکند؛ به درک! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار مى توانیم بکنیم.
اوّلاً مسؤولان باید از تولید ملّى حمایت کنند. تولید ملّى، اساس و حلقه ى اساسى پیشرفت اقتصاد است. مسؤولان باید از تولید ملّى حمایت کنند. چه جورى؟ یکجا که قانون لازم دارد، حمایت قانونى کنند؛ یکجا که حمایت قضائى لازم است، انجام بگیرد؛ یکجا که حمایت اجرایى لازم است، باید تشویق کنند و کارهایى بکنند؛ باید اینکارها انجام بگیرد. تولید ملّى باید رونق پیدا کند.
دوّم، صاحبان سرمایه و نیروى کار که تولیدگر هستند، آنها هم بایستى به تولید ملّى اهمّیّت بدهند؛ به چه معنا؟ به این معنا که بهرهورى را افزایش بدهند. بهره ورى، یعنى از امکاناتى که وجود دارد حدّاکثر استفادهى بهینه بشود؛ کارگر که کار مىکند، کار را با دقّت انجام بدهد؛ رحم الله امرء عمل عملاً فأتقنه، این معناى بهره ورى است؛ از قول پیغمبر نقل شده است: رحمت خدا بر آن کسى است که کارى را که انجام مىدهد، محکم انجام بدهد، متقن انجام بدهد. آن کسىکه سرمایه گذارى مىکند، سعى کند حدّاکثر استفاده از آن سرمایه انجام بگیرد؛ یعنى هزینه هاى تولید را کاهش بدهند؛ بعضى از بى تدبیرىها، بىسیاستىها موجب مىشود هزینه ى تولید برود بالا، بهره ورى سرمایه و کار کم بشود.
سوّم، صاحبان سرمایه در کشور، فعّالیّت تولیدى را ترجیح بدهند بر فعّالیّتهاى دیگر. ما دیدیم کسانى را که سرمایه اى داشتند کم یا زیاد و مىتوانستند اینرا در یک راههایى بهکار بیندازند و درآمدهاى زیادى کسب کنند، نکردند؛ رفتند سراغ تولید؛ گفتند مىخواهیم تولید کشور تقویت بشود؛ این حسنه است، این صدقه است، این جزو بهترین کارها است؛ کسانىکه داراى سرمایه هستند چه سرمایه هاى کم، چه سرمایه هاى افزون، آنرا بیشتر در خدمت تولید کشور بگذارند.
بعدى، مردم در همه ى سطوح، تولید ملّى را ترویج کنند. یعنى چه؟ یعنى همین مطلبى که من دو سه سال قبل از این، در همین جا با اصرار فراوان گفتم، یک عدّهاى هم از مردم خوشبختانه عمل کردند، امّا همه باید عمل کنند و آن عبارت است از «مصرف تولیدات داخلى.» عزیزان من! شما وقتى که یک جنس داخلى را خرید مىکنید بهجاى جنس تولید خارجى، هم به همین اندازه کار و اشتغال ایجاد کرده اید، هم کارگر ایرانى را وادار کردهاید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان؛ جنس داخلى که مصرف شد، آنکنندهى کار، ابتکاراتى دارد، این ابتکارات را روزبه روز افزایش خواهد داد؛ شما وقتى که جنس داخلى مصرف مىکنید، ثروت ملّى را افزایش داده اید. در گذشته، در دوران طاغوت، ترجیح مصرف خارجى به عنوان یک سنّت بود؛ سراغ جنس که مىرفتند، مىپرسیدند داخلى است یا خارجى؟ اگر خارجى بود، بیشتر به آن رغبت داشتند؛ این باید برگردد و به عکس بشود.
حمایت از تولید ملى
یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است؛ صنعت و کشاورزى. خب، آمارهائى که آقایان مىدهند، آمارهاى خوبى است؛ لیکن از آنطرف هم از داخل دولت، خود مسؤولین به ما مىگویند که بعضى کارخانه ها دچار مشکلند، اختلال دارند، در بعضى جاها تعطیلى صنایع وجود دارد – گزارشهاى گوناگونى به ما مىرسد، خود شما هم گزارش مىدهید؛ یعنى من گزارشهاى دیگر هم دارم، اما اتکاء من به گزارشهاى دیگران نیست؛ گزارشهاى خود شما هم هست که به دست ما مىرسد.
خب، باید این را علاج کرد. اینها طبعاً ایجاد اشکال مىکند. اگر چنان چه همین بخش دوم قضیه یعنى آن نیمه ى خالى لیوان نمی بود، شما امروز از لحاظ رونق اقتصادى، وضع بهترى را در کشور ارائه مىکردید و کمک هاى بیشترى به مردم مىشد. بالاخره حمایت از تولید ملى، آن بخشِ درون زاى اقتصاد ماست و به این بایستى تکیه کرد… واحدهاى کوچک و متوسط را فعال کنید.
البته خوشبختانه واحدهاى بزرگ ما فعالند، خوبند و سود دهى شان هم خوب است، کارشان هم خوب است، اشتغالشان هم خوب است؛ عمده ى واحدهاى بزرگ ما وضعشان اینجور است لذا همانطور که گفتید، محصول سیمانمان، محصول فولادمان، محصولات عمدهى این جورىمان خوب است لیکن باید به فکر واحدهاى متوسط و کوچک باشید؛ اینها خیلى مهم است، اینها در زندگى مردم تأثیرات مستقیم دارد.
انتهای پیام /