به گزارش “صبح رابر”،مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) فرمودند:اعتکاف در واقع (یعنى) خود را محبوس کردن در یک مکان محدود و ایجاد محدودیت در خود. عُکوف یعنى بسته بودن؛ خود را به یک نقطه اى منحصرکردن، براى اینکه خلوتى در دل به وجود بیاید که انسان بتواند فرصت ارتباط صمیمى و خالص با خداى عالَم را پیدا کند؛ اعتکاف این است، یعنى عبادتى است که جنبه ریاضت دارد. خیلى از عبادات همینجورند؛ جنبه ریاضت دارند. ریاضت هایى که انسان با طوع و رغبت بر خود تحمیل مى کند تا درون خود را، معنویت خود را، دل خود را ارتقا ببخشد؛ این ازجمله اینچنین عبادتهایى است.(۱۵/۲/۱۳۹۳)
براى نزدیکترشدن با خدا
اعتکاف جاى عبادت است، البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیرى از آنها، تعلیم دهى به آنها، معاشرت اسلامى را تجربه کردن و آموختن؛ همه اینها فرصت هایى است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ (براى) این باید برنامه ریزى بشود. اعتکاف براى نزدیک شدن به خدا است. شما ببینید چه کار مىتوانید بکنید که هم دل او به خدا نزدیک بشود، هم مغز و ذهنش به خدا نزدیک بشود که طبعاً وقتى انسان در درون، در دل، در باطن با خداى متعال انس پیدا کرد، در ظاهرِ او هم اثر مىگذارد و در ظاهر هم نشان داده مىشود.(۱۵/۲/۱۳۹۳)
لزوم توجه به روح، نه صرفا ظاهر
در محیط دانشجویى جوان، پرداختن به معارف دینى، پرداختن به الگوهاى دینى، توسلات به پروردگار، توسلات به ائمه(ع)، خواندن دعاى عرفه، برگزارى مراسم اعتکاف و خواندن نماز جماعت بسیار خوب است. البته اینرا هم عرض بکنم (که) در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه کنید. فقط صورتسازى نباشد. انسان شعرى بخواند، اشکى بگیرد یا بریزد. روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا، آشناشدن با خدا، بهره بردن از معنویت، پاکیزهکردن و پیراستن روح و پالایش کردن ذهن از وسوسه ها. نماز را با توجه و اول وقت بخوانید. تحجر بد است. فکرنکردن در لایه هاى زیرین ظواهر، عیب بزرگى است. مواظب باشید به این عیب دچار نشوید.(۱۹/۲/۱۳۸۴)
اعتکاف؛ از رویش هاى انقلاب
پدیده اعتکاف یکى از رویشهاى انقلابى است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود. زمان جوانى ما وقتى ایام ماه رجب فرا مى رسید، در مسجد امام قم – آنهم فقط قم؛ در مشهد من اصلاً اعتکاف ندیده بودم – شاید پنجاه نفر، صد نفر فقط طلبه اعتکاف مى کردند. این پدیده عمومى؛ اینکه دهها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آنهم اغلب جوان، جزو رویشهاى انقلاب است. من یک وقت عرض کردم که انقلاب ما ریزش دارد، اما رویش هم دارد؛ رویشها بر ریزش ها غلبه دارند.(۲۸/۵/۱۳۸۴)
اعتکاف جوانان؛ از برکات انقلاب
در نیمه ى این ماه (ماه رجب)، جوانان ما سالهائى است که این سنت حسنه را در کشور رائج کرده اند؛ سنت اعتکاف را، رفتن در مساجد را، روزه گرفتن را. واقعاً چقدر منظره زیبا و معطّرى است که جمع کثیرى از جوان هاى ما برخلاف سیره متعارف جوان هاى دنیا که غرق در شهوات و تمایلات نفسانى هستند، روزها و شبهائى را روزه بگیرند؛ بروند در یک مسجدى بنشینند، اعتکاف کنند؛ شب و روزشان را ذکر و فکر و شنیدن معارف الهى و شنیدن احکام و مذاکره علم حقیقى – که علم توحید است – قرار دهند؛ این خیلى چیز مهمى است، اینها از برکت انقلاب است.(۲۵/۲/۱۳۹۲)
جوانى که پرورش یافته دوران انقلاب است، از معرفت دینى برخوردار است؛ ایمانش هم ایمان عمیقى است؛ البته احتیاج دارد که تغذیه معنوى و فکرىِ دائمى شود.(۱۲/۲/۱۳۸۰)
وجه غالب جامعه؛ گرایش به دین
امروز در ایام اعتکاف، دانشگاهها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ علاوه بر آن، در دهه آخر ماه رمضان، جمعیت عظیمى مشغول اعتکاف بودند. چه کسانى؟ پیرمردها؟ پیرزنها؟ نه، همین جوانها، جوانترینها. این دیگر در دنیا نظیر ندارد. این نسل جوان امروز ما است. امروز گرایش به دین و ارزشهاى انقلابى، وجه غالب جامعه است.(۲۱/۸/۱۳۸۵)
شما همین روزها به مساجد دانشگاهها بروید، ببینید در این روزهاى اعتکاف چه خبر است. از فردا جوانهاى ما مىروند در مساجد اعتکاف مىکنند. یکى از شلوغترین، گرمترین و پرشورترین مراکز اعتکاف، مساجد دانشگاههاى ما است؛ غیر از مساجد عمومى و مساجد بزرگ، که همه در آن شرکت مىکنند. این نشاندهنده حرکت مردم به سمت معنویت است. با اینها است که ما مىتوانیم تشخیص بدهیم، قضاوت کنیم، حکم کنیم به اینکه کشور ما، ملت ما، در حال پیشرفت است.(۱۴/۳/۱۳۹۱)