پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:14:48 - دوشنبه 28 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بیکاری جوانان رابری در سایه سکوت سنگین مسئولان
با توجه به نرخ بیکاری جوانان در جامعه، انتظار می رفت تا سهم تولید و اشتغال در برنامه های دولت بسیار بیشتر از میزان کنونی باشد به گونه ای که بتوان حداقل برای چند صد نفر با افتتاح پروژه هایی اشتغال زایی کرد.

به گزارش “صبح رابر“؛ توجه به مسأله‌ اقتصاد  و حل مشکلات معیشتی مردم  یکی از موضوعات اصلی و مهم در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است. اهمیت موضوع از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا آنجاست که ایشان در شرایط فعلی، اقتصاد را مسأله‌ اول کشور معرفی می‌کنند با رفع بیکاری و ایجاد اشتغال می توان مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت.

داشتن شغلی پایدار و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال خواسته بحق مردم شهرستان رابر است،سهم دولت در اشتغالزایی جوانان چه میزان است ؟

با اقتصاد مقاومتی است که می توان هم بر مشکلات اقتصادی فائق آمد و هم زمینه را برای اشتغال جوانان و کاهش بیکاری فراهم کرد.

امام جمعه رابر در خصوص رفع بیکاری به خبرنگار ما گفت: باید گمرکات قوی  شود، جنس های قاچاق امحا شود و حتی  ماشین های لوکس از بین برود تا بازار ما رشد پیدا کند و مشکلات بیکاری خود به خود حل می شود .

یکی از شهروندان رابری در این راستا گفت:  رابر هیچ منبع درآمدی و کارخانه ای  ندارد با وجود ظرفیتها و قابلیتهای فراوانی در بخش های مختلف از جمله صنعت ومعدن ، کشاورزی و گردشگری یکی از قطب های مهم سرمایه گذاری استان محسوب می شود، با  راه اندازی معدن درآلوئیه، سد صفارود رابر و مؤسسه حرا جوانان رابری امیدوار بودند که دارای شغل شوند اما حسرت آن  به  دلشان ماند چرا که  نیروهای غیر بومی حتی  بازنشته جای جوانان جویای کار رابری را  گرفتند.

وی ادامه داد: جریانات سیاسی و پارتی بازی ها دامن جوانان رابری را هم گرفت، ای کاش مسئولین چاره ای برای جوانان بیکار شهرستان رابر هم بیندیشند تا شاهد مهاجرت جوانان به شهرها و استانهای دیگر نباشیم .

متاسفانه در سالهای آینده موج دیگری از جوانان تحصیلکرده بیکار نیز به آمار جوانان بیکار اضافه می شود که اگر دولت اقدامی در این رابطه انجام ندهد، شاهد جمعیت عظیمی از جوانان بیکار خواهیم بود که به تبع آن فسادهای اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت

اگر بخواهیم بر اساس واقعیتهای موجود اظهار نظر کنیم، با نگاهی گذرا به هر اداره ای  در شهرستان رابر جذب  افراد غیر بومی بیشتر از افراد بومی می باشد  و با نگاهی به  پروژه های مهم شهرستان رابر از جمله معدن درآلوئیه ، تونل انتقال آب ، سد شهیدان امیرتیموری درمی یابیم که چرا از جوانان متخصص و جویای کار رابری کمتر به کار گیری شده و اکثراً غیر بومی هستند و چند سالی است که صدای مردم  رابر را هم درآورده است.

در شهرستان رابر نقش برنامه های عمرانی و آبادانی بسیار پررنگ تر از برنامه های تولیدی واقتصادی بوده است، در بخش عمرانی و خدماتی پروژه هایی مانند راهسازی، احداث پایگاه اطفاء حریق، بوستان سیه بنوئیه ، آبرسانی، برق رسانی وافتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵جاده ای قنات ملک و غیره می توان  اشاره کرد.

با توجه به نرخ بیکاری جوانان در جامعه، انتظار می رفت تا سهم تولید و اشتغال در برنامه های دولت بسیار بیشتر از میزان کنونی باشد به گونه ای که بتوان حداقل برای چند صد نفر با افتتاح پروژه هایی اشتغال زایی کرد.اقتصاد مقاومتی را تنها می توان در پروژه های بخش کشاورزی مانند افتتاح کارخانه تولیدی و فرآوری محصولات را حس کرد.

بنا به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسئله اشتغال جوانان حل نشود ، هیچ یک از راهکارهای بهبود معیشت همچون تامین مسکن نمی تواند موانع پیش روی  جوانان  را از بین ببرد.

هنوز پروژه های نیمه تمام  زیادی در شهرستان رابر وجود دارد که از سال ۹۱ کلنگ آن زده شده از جمله کلنگ طرح جامع فرآوری گردو ، شهریور ماه سال ۹۱ در جهت احداث کارخانه گردو در رابر زده شد؛ اما با گذشت ۶ سال از آن فقط تابلویی به جای مانده است، سد شهیدان  امیرتیموری، بنا به گفته رئیس شورای اسلامی شهر رابر سد شهیدان امیرتیموری که با هدف تأمین آب محیط زیست  پایین دست سد؛ تأمین آب شرب شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید نیازمند تصفیه خانه برای تأمین آب شرب شهر، جابه جایی سایت زباله شهر و اجرای فاضلاب شهر رابرمی باشد که تا کنون به همه تلاش های صورت گرفته هیچ اقدامی در این راستا  صورت نگرفته است.

دراردیبهشت سال  ۹۵ چند تن از مسئولان و مردم شهرستان رابر در خصوص مطالبات نهاد های مختلف از رئیس جمهور اینگونه بیان داشتند.

مبارزه با بیکاری خواسته بحق مردم رابر/تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان رابر در گرو تامین اعتبار مالی توسط دولت(۲۰/۲/۹۵)

 

معاون عمرانی فرماندار رابرگفت: پروژه های حیاتی رابربه کاروان تدبیر وامید منعکس شده اند.

امیرتیموری تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان رابر در گرو تامین اعتبار مالی توسط دولت دانست و افزود: پروژه های نیمه تمام و مشکلات زمینه های سرمایه گذاری به نهاد ریاست جمهوری و ستاد مستقر درمرکز استان از جمله این پروژ ها می توان به  پروژه های راه مستقیم رابر-کرمان، بیمارستان ۳۲تختخوابی،مجتمع فرهنگی بعثت، مجتمع اداری و خط انتقال برق پرقدرت با این شهرستان با توجه به نیاز حدود ۶۰مگاواتی این شهرستان به برق جهت پروژه ها وطرحهایی همچون سد شهیدان امیرتیموری، ناحیه صنعتی و تونل انتقال آب به شهر کرمان از جمله پروژه های نیمه تمام شهرستان معرفی کرد. (لینک خبر)

پروژه های نیمه تمام علاوه بر ایجاد شغل و رونق اقتصادی شهرستان را گسترش می دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: تلخی‌ها و سختی‌‌ها  عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر این مشکلات بودند و همچنان هستند؛ چون از وضع مردم مطّلع هستم، لذا تلخی را با همه‌ی وجود حس می‌کنم…

همه‌ی ما مسئولیم؛ هم پیش خدای متعال، هم پیش ملّت بایستی پاسخگو باشیم…

 

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب