به گزارش “صبح رابر”؛ براى ارتقاى حجم تولید ملى و رشد اقتصادى مناسب باید به فرهنگسازى در استفاده از محصولات داخلى و اصلاح الگوى مصرف در جامعه و دستگاههاى دولتى پرداخت، و درواقع به جهت فرهنگسازى این مفاهیم در جامعه اینجاست که وظیفه گروه هاى مردم نهاد و مجموعه هاى مردمى انقلابى بیش از پیش عیان مى شود.
متأسفانه عمده کالاهاى وارداتى یا مشابه داخلى داشتند و یا توانایى ساخت داخلى آنها وجود داشت اما به واسطه عدم حمایت از تولید داخلى در سالهاى گذشته خودمان عامل اثربخشى بیشتر تحریم ها بر اقتصاد کشور وزندگى مردم شدیم.
برخى از مسؤولان با اقدامات نسنجیده خود سبب شدند براى نخستین بار بعد از انقلاب اجازه واردات بیش از هزار قلم کالایى که تولید مشابه داخلى داشتند را صادر کردند و اسف بارتر از آن عدم لغو این قانون در سالهاى بعد است؛ درواقع مقاومت اقتصادى کشور اینگونه شکسته شد.
متأسفانه هنوز هم در باور بخشى از ملت ایران کیفیت کالاى ایرانى پایین تر از کالاهاى مشابه خارجى است و خرید کالاى داخلى را هدر دادن سرمایه خود مى دانند که البته این باور ریشه در دوران استعمار دارد. براى اینکه بیگانگان سلطه اى بر جامعه اسلامى نداشته باشند باید به مرحله اى از تولید برسیم که همه کالاهاى موردنیاز جامعه در کشور تولید شود و نیازى به کشورهاى بیگانه براى واردات بعضى از محصولات نداشته باشیم.
از مهمترین موانع تولید در کشور، قاچاق کالا بوده که متأسفانه طبق آمارهاى رسمى بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار و به اعتقاد دولتى ها ۱۵ میلیارد دلارحجم آن است و به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس تقریباً هفتاد درصد آن از مبادى رسمى کشور انجام مىشود. دولت باید بیشتر از پیش توجه خود را به مبارزه با قاچاق معطوف کند تا بتواند با گروهها و باندهاى فاسد اقتصادى برخورد جدى داشته باشد. همه باید باور داشته باشیم که ورود کالاى قاچاق به بازارهاى کشور سمى مهلک براى چرخه تولید، عرضه و تقاضا هست، همچنین در این امر باید منافع ملى را به منافع حزبى و دسته اى ترجیح دهیم.
جلوگیرى از واردات بى رویه کالا آن هم به صورت رسمى به کشور یکى از نکاتى است که باید به آن توجه ویژه اى کرد. یکى از مهمترین مزیت هاى حمایت از تولید ملى، حفظ مشاغل موجود است و این در حالى بوده که دولت ها، به عنوان عامل اصلى و نگهبان اقتصاد کشور در بحث واردات از هیچ اصولى پیروى نکرده و به نظر مى رسد نقشه راهى نیز براى خود ترسیم نکرده اند.
برخى فکر مى کنند حمایت از تولید یعنى ممانعت از واردات درحالى که این سوء برداشت است، رهبر معظم انقلاب فرمودند جنسى که در داخل تولید مىشود باید تقویت شود.ایراد براى زمانى است که جنسى باکیفیت در کشور تولید مىشود اما از طریق قاچاق یا مبادى رسمى وارد کشور مىشود که با برنامه ریزى مناسب در سال جارى میتوان مانع واردات بى رویه شد.باید در ستاد فرماندهى اقتصاد مقاومتى در کنار رفع موانع، بازاریابى تولیدات داخل را هم مورد توجه قرار دهیم.
حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار نوروزى جمعى از مسؤولان بخشهاى مختلف نظام، با انتقاد از برخى برداشتهاى نادرست از سخنان ابتداى سال ایشان در خصوص جلوگیرى از واردات، افزودند: منظور از منع واردات، واردات کالاهایى نیست که در داخل بهقدر کافى تولید نمىشوند یا واردات آنها مىتواند براى تولید داخل الگو قرار گیرد، بلکه آن وارداتى باید متوقف شود که کارخانه داخلى و تولید را تعطیل مىکند.ایشان نگاه منفى به واردات را ناشى از نگاه مثبت به تولید داخل خواندند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کارخانه و تولید داخلى راه نیفتد، اشتغال ایجاد نمى شود و نتیجه آن بیکارى، آسیب هاى اجتماعى همچون اعتیاد، فساد، مشکلات خانوادگى، نارضایتى از نظام و دولت است.
بررسى آمارهاى تجارت خارجى کشور نشان مى دهد، واردات کشور از مرز ۴۳ میلیارد دلار عبور کرده و کشور چین با رقم ۷.۱۰میلیارد دلار همچنان بزرگترین واردکننده کالا به کشور مىباشد.در این بین کشورهاى امارات، جمهورى کره، ترکیه و آلمان در ردههاى بعدى قرار گرفته اند. این درحالى است که به غیر از این ۵ کشور که سهم عمده واردات به آنها وابسته است سایر کشور سهم ۷.۱۷ میلیاردى و کمتر از ۴۰ درصدى را در تجارت خارجى کشور دارند.این در حالى است که در سال ۹۵، نسبت به سال قبل از آن واردات از کشور آلمان به لحاظ ارزى حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
واردات کالاهاى مصرفى به ویژه کالاها و اقلامى که تولید داخل یا امکان تولید دارند، ضد اشتغال، ضد رشد اقتصادى و حتى تورمزاست. از اینرو، همواره به سیاست جایگزینى واردات در کنار توسعه صادرات توجه مى شود. مشکل اصلى اقتصاد کشور ما رشد بالا و حجم بالاى واردات کالاهاى مصرفى با بالارفتن درآمدهاى نفتى بوده است. اما برعکس آن، افزایش واردات کالاهاى سرمایه اى و واسطه اى، مطلوب و نویدبخش است چراکه اثر مثبت بر تولید و اشتغال و رشد اقتصادى و حتى کاهش تورم دارد. واردات ماشینآلات و خطوط تولید، فناورى و دانش فنى و مواد و قطعاتى که در فرآیند تولید کالاهاى نهایى استفاده مى شوند، کمک به تولید بیشتر، تولید با فناورى و دانش روز و توسعه خطوط تولید و افزایش حجم تولید داخل و در نتیجه افزایش اشتغال پایدار، رشد تولید ناخالص ملى (جى دى پى) و حتى بسترسازى کمک به توسعه صادرات کالاهاى تولیدى نهایى است. البته در این بخش هم فراموش نکنیم که کشور، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، پیشرفتهاى چشمگیرى داشته است. بنابراین نباید اجازه داد در مواردى که تولید داخلى کالاهاى سرمایه اى و واسطه اى در کشور کما و کیفا افزایش یافته، به بهانه مصرفى نبودن اجازه واردات همه این کالاها را داد.
چندى پیش گزارشات منتشرشده در برخى رسانه ها و جراید از واردات بیش از ۷۴۰ تن مسواک، در طول ۱۱ ماهه سال ۹۵ حکایت داشت.سوزن، شانه، گیره و…بخش دیگرى از اقلام وارداتى است که بعضاً با حجم انبوه وارد کشور مى شوند، محصولاتى که ظرفیتها و توانمندىهاى داخلى به ساده ترین نحو ممکن، امکان ساخت و تولید آنرا دارند اما متأسفانه با واردات چنین محصولاتى، نه تنها مراکز تولید چنین اقلامى را با چالشهایى عدیده مواجه میسازد بلکه بستر اشتغالزایى را نیز تنگ و محدود مى سازد. واردات بیش از ۴۰۰ تن کلنگ و شنکِش در شأن کشور ایران نیست. طبق آمارهاى رسمى گمرک، بیش از ۲۰۰ تن سوزن دوزندگى از کشورهاى چین، ژاپن و امارات متحده عربى و بیش از ۲۱۸ تن سنجاق به ارزش ۴۰۶ هزار دلار در طول مدت مذکور وارد کشور شده است.علاوه بر واردات بیل و بیلچه بیش از ۴۰۰ تن کلنگ و شنکِش از مبادى ورودى به کشور هدایت شده که ارزش ارز خارج شده براى محصولات اشاره شده بیش از یک میلیون دلار برآورد مى شود. شُمولِ این محصولات وارداتى در بخشهاى دیگرى نیز همچون جوراب، کلاه و…نیز قابل بررسى است که واردات این اقلام و محصولات در شأن و تراز ملت ایران نیست.
درحالى که کل واردات سال ۹۵، رقمى بالغ بر ۴۳ میلیارد دلار بوده است، واردات خودرو و قطعات قسمت مهمى از آنرا تشکیل داده است.بر اساس آمار واردات ۱۲ ماهه سال ۹۵، وسائل نقلیه موتورى با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سى سى با ثبت رکورد ۸۹۲ میلیون دلار در رده سوم، محصولات وارداتى قرار گرفته است.همچنین در مدت مذکور قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد به میزان ۷۸۱ میلیون دلار و به وزن ۱۰۴هزار تن به کشور وارد شده است. این ردیف تعرفه به خودروهاى مونتاژى اشاره مىکند که قطعات آن به صورت سى کى دى وارد مىشود.ارزش ارزى واردات سایر وسائل نقلیه موتورى با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سى سى نیز به میزان ۶۹۰ میلیون دلاربوده است. قطعات منفصله با حجم ساخت داخل کمتر از ۵۰ درصد نیز به میزان ۳۹۱ میلیون دلار ثبت شده است.
انتهای پیام /