به گزارش “صبح رابر“، اخلاق مجموعه ملکات و حالات درونى انسان را گویند که به پشتوانه معارف و عقاید حقه و تمرین و ممارست در بندگى خالصانه حضرت حق و در کانون تربیت اولیاء خدا و در نهایت اصلاح و هدایت نفس آدمى تحقق مى یابد و چنانکه علماى اخلاق و شخصیتهاى وارسته و رهیافته به حریم وصل و قرب الى الله و سالکانِ قرار گرفته در مدار سیر و سلوک و تزکیه و تهذیب که جهاد اکبرش نامند، به ما آموخته اند، هرگاه آدمى در حوزه درون سامان یابد و جوهره درونى و باطنى او الهى و توحیدى شکل گرفته باشد، قطعاً در تبعیت از درون، بیرون او نیز جهت الهى و خدایى مى یابد و شاید به خاطر همین ملاحظه باشد که حضرت امام(ره) و خلف صالح وى مقام معظم رهبرى(مدظله العالى) همواره به توده هاى مردم به ویژه خواص و کارگزاران و مسؤولان نظام اسلامى سفارشات ویژه در جهت مراقبت از نفس و مهار و کنترل هواهاى نفسانى داشته و دارند.
فراموش نکرده ایم روزهاى آغازین دولت یازدهم را که امام خامنه اى(مدظلهالعالى) به ریاست محترم جمهورى نسبت به انس با خدا و نماز شب و تلاوت قرآن و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(سلام الله علیهم)؛ سفارشات موکدى داشتند. جاذبه قدرت به گونه اى است که در صورت عدم ظرفیت روحى و معنوى و خودساختگى درونى و اخلاقى ممکن است دنیا و آخرت انسان را تباه سازد. شهوت قدرت، ثروت و شهرت به میزانى خطرناک است که انسانهاى بزرگ را گاهى از مدار ادب و اخلاق خارج مى کند و البته به میزانى هم شیرین و نجاتبخش است تا جایى که انسانهاى خودساخته را که از اقبال مردم و مسؤولیت و مقام، فرصتى مى سازند براى اعتلاى ارزشهاى دینى و انقلابى و ملى و خدمت خالصانه و بىمنت به خلق خدا که خود عبادتى است بس عظیم و پرثواب، به عزتى بزرگ در دنیا و پاداشى بى حساب در آخرت سوق مىدهد. به ویژه اگر از رهگذر مدیریتهاى جهادى و انقلابى، گرههاى کور جامعه و اقشار ضعیف و مستضعف باز گردد و مسیر زندگى و معیشت مردم آبرومندانه هموار بشود.
بنابراین همه چیز به خلقیات و ملکات درونى افراد به ویژه خواص، بستگى دارد تا جایىکه پیامبر اکرم(ص) وقتى مصادیق خواص امتش را چهار گروه اُمرا و علما و تجّار و عبّاد معرفى و در خصوص اُمرا که مدیران و کارگزاران جامعه مىباشند، مىفرمایند اینان به منزله چوپانند و طبیعى است که چوپان نقش نگهبانى و حفاظت و پاسدارى را ایفا مى نماید، لذا واى بر چوپانى که خود گرگ باشد که در اینصورت هم خود و هم گوسفندانش را تباه مىسازد.
البته این تشبیه فراتر از ظاهرش از عمق بسیار بالایى برخوردار مى باشد چه آنکه هشدارى است براى مدعیان خدمت و پاسبانى از ارزشها و عزت و اقتدار ملت بزرگى که با هزینه هاى سنگینى بهدست آمده است. چه بسیار انسانهاى کم ظرفیتى که با اقبال مردم، صاحبان مقام و منصب و جایگاهى شدند و متأسفانه خود را گم کرده و تباه ساختند. بى ظرفیتى و یا کم ظرفیتى، خود گواه سستى ایمان و ضعف در اخلاق است که یکى از عرصه هاى نمود آن مقطع انتخابات در جامعه و کشور آرمانى و انقلابى است که میراث صدها هزار شهید و حماسهها و ایثارهاى پرافتخار و پرفروغ است. از اینرو امانتدارى از آن امرى است سخت و دشوار که مردان مرد میدان عمل مىخواهد و ایمانى راسخ.
با نیم نگاهى به فرایند انتخابات پیشروى، چند نکته ضرورى را یادآور مىشویم:
۱: ضرورت تصحیح قانون انتخابات؛ به ویژه انتخابات ریاست جمهورى که علیرغم اصول محکم و قاطع قانون اساسى بهویژه اصلهاى ۱۱۵ و ۱۲۱ که شرایط کاندیدا و چارچوب و خط سیر حرکت رئیس جمهور را در پایبندى به قسم نام هاى که در پیشگاه قرآن امضاء و متعهد مىشود ولى به دلیل ابهاماتى که در کم و کیف آن وجود دارد، متأسفانه در همان گام اول یعنى ثبتنام نامزدها شاهد هرج و مرج و ظواهرى مىشویم که هرگز در شأن نظام و ملت ما نیست و خود زمینهاى براى بداخلاقى و به سخره گرفتن و طنازى مىشود و قطعاً در زمان مقتضى باید مجلس و شوراى محترم نگهبان تصمیم روشنى اتخاذ نمایند.
۲: از تعداد کثیر حائزان شرایط عمومى ثبتنام و یا آنانکه حایز شرایط حداقلى هم نبودند که بگذریم باید اذعان داشت که طبق وضعیت و شرایط موجود تنها باید شخصیتهایى پا در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهورى بگذارند که لااقل در ردیف شخصیتهاى طراز بالا و امتحان پسداده و با تجربه و کارآمد و داراى تیمهاى قوى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى، علمى و آموزشى و… باشند و لذا تصمیم به جا و قاطع و شجاعانه شوراى نگهبان مبنى بر احراز صلاحیت تعداد محدودى از ثبت نام کنندگان مناسبترین تصمیم مىباشد که باید مورد تقدیر قرار گیرد. چنانکه از کلیه کسانى که طبق قانون بهعنوان عدم احراز مطرح مىشوند نیز باید تقدیر و تشکر کرد که طبق احساس تکلیف و وظیفه، خود را شایسته این مسؤولیت خطیر دانسته و اقدام به ثبتنام نمودند، قطعاً این افراد در مناصب دیگر فرصت خدمت دارند چنانکه از تعدادى هم که به رقابت مى پردازند، تنها یک نفر که بیشترین رأى را از آن خود کند وارد ساختمان پاستور مىشود و از بازماندگان این جایگاه نیز باید تقدیر و تشکر بشود که با حضور خود گرمابخش حماسه بزرگ انتخابات گردیدند.
۳: آنچه بیش از هر چیز در این حوزه اهمیت دارد رعایت اخلاق در عرصه رقابتها و تبلیغات انتخاباتى است، چه از ناحیه خود نامزدها و چه دستاندرکاران و اعضاء ستادهاى انتخاباتى که البته شأن ملت بزرگ ایران اینگونه اقتضا مىکند تا انتخاباتى در طراز جامعه انقلابى با داشتن مؤلفه هاى اساسى مشارکت حداکثرى، رقابت پرشور و اخلاق مدارانه و سلامت و امنیت و در نهایت انتخابى آگاهانه و توأم با بصیرت، تحقق پیدا کند.
آنگاه چنین انتخاباتى به عنوان سرمایه اى عظیم براى عزتمندى بیشتر ملت ایران به کورى چشم دشمنان و بدخواهان رقم خواهد خورد.
۴: قانون؛ میثاق ملى و فصلالخطاب در همه امور مربوط به حاکمیت و جامعه منظور مى گردد و لذا اخلاق انتخاباتى حکم مىکند کلیه نامزدها و طرفدارانشان حفظ حرمت و عمل به قانون و گردن نهادن به دستگاه ها و نهادهاى قانونى اعم از اجرایى و نظارتى را به عنوان یک ادب و اخلاق و جلوهاى از فرهنگ اجتماعى به نمایش بگذارند و دقیقاً در چارچوب قوانین مصرّح و هر آنچه که در مقام اجرا و نظارت از طریق مجارى قانونى ترسیم مىگردد، مورد توجه و اقدام و عمل قرار بدهند تا این حماسه ملى برگ زرین دیگرى را در خاطره مردم جاودانه سازد و اوج بصیرت و ادب و اخلاق را به رخ جهانیان بکشد.
یادداشت از: حجت الاسلام علیزاده کارشناس مسائل سیاسی